Pagina 1 van 1
Olieverbruik MINI One
Geplaatst: 07 jan 2011, 23:19
door ilovemywife'scar
Beste Mini-vrienden,
Ik heb de diverse fora al doorzocht, maar ben een echt antwoord op mijn vraag niet tegengekomen.
Ik vind het olieverbruik van de de MINI (2006, 69000km.) van mijn vrouw erg hoog, ca. 0.7 liter op 5000 km. De dagelijkse afstanden zijn weliswaar kort, 12 km. enkele reis woon-werk, maar toch. Van mijn eigen auto was en ben ik dit niet gewend.
Wat is jullie mening?
Geplaatst: 08 jan 2011, 00:06
door speedy
vind het best wel meevallen

ik had bij mijn vorige mini r53 geen last van olie verbruik (nog geen liter op 20.000 km) en met mijn huidige mini verbruik ik ongeveer hetzelfde als jou mini.
Het is niet schokkend veel dus gewoon wat vaker peilen

Geplaatst: 20 feb 2011, 18:32
door ilovemywife'scar
Inmiddels is ik mijn literfles olie 5W30 leeg en dat betekent een verbruik van 1 liter op ca. 7000 km. Ik vind dat een absurd hoog verbruik. Moet ik de dealer raadplegen?
Geplaatst: 20 feb 2011, 19:17
door speedy
kun je doen maar dealer zegt toch dat het acceptabel is
Geplaatst: 20 feb 2011, 19:25
door willem
Laatst die vraag bij dealer gesteld als het meer dan 1 liter op de 2500 km is moet je je zorgen gaan maken.
Geplaatst: 20 feb 2011, 20:15
door Marcel Always Open
Leg op een droge dag een oude krant onder je motorblok. Als die na een paar uur druppeltjes olie toont, heb je een zwetende of een lekke koppakking.
De dealer-normen voor olieverbruik zijn echt absurd hoog, dit is zo door Mini Nederland verplicht gesteld in verband met verantwoordelijkheden bij garantiegevallen.
Geplaatst: 20 feb 2011, 20:25
door BigD
laatst ook bij Beek gevraagd en die zegt ook, 1L op 5.000 km is niks om je zorgen over te maken. Vraag mezelf alleen wel af waar het blijft

rookt niet en lekt niet maar ze verbruikt het al jaren zonder problemen bij mij dus no worries
BigD
Geplaatst: 20 feb 2011, 20:31
door Daveke
Als er witte rook uit je uitlaat komt zou ik me pas zorgen gaan maken, Mini's ziojn royaal in het verbruik van olie (en benzine)
Geplaatst: 20 feb 2011, 20:41
door JunkyXL
Zit met m'n 5W50 op 1 druppel per heel veel km
Maar dat was met 5W30 wel meer
Misschien dat dat ook nog wat uit maakt.
Zelfs met n licht lekkende pri as kering dinges
Geplaatst: 20 feb 2011, 20:43
door ilovemywife'scar
Dank voor de snelle reacties. Ik rij al 30 jaar auto (VAG-groep/BMW) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en vind het, ondanks de 'geruststellende' reacties van de dealers, abnormaal. En wat die witte rook betreft, is die alleen zichtbaar bij een koude start of ook tijdens het rijden met warme motor?
Geplaatst: 20 feb 2011, 21:07
door Marcel Always Open
Daveke,
witte rook = koelvloeistof
blauwe rook = olieprobleem
zwarte rook = brandstofafstelling (of gewoon brand

)
Geplaatst: 20 feb 2011, 22:55
door Peter
ilovemywife'scar schreef:Dank voor de snelle reacties. Ik rij al 30 jaar auto (VAG-groep/BMW) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en vind het, ondanks de 'geruststellende' reacties van de dealers, abnormaal. En wat die witte rook betreft, is die alleen zichtbaar bij een koude start of ook tijdens het rijden met warme motor?
Hahaha, kan je alvast gaan wennen aan dit olieverbruik. De nieuwste generatie VAG turboblokken verbruiken ook zomaar een litertje op de 10.000km. Afhankelijk van de fabrikant is 1.500 tot 2.500km de ondergrens. Dus wat je nu absurd en abnormaal vindt, zal je over een paar jaar als normaal beschouwen...
Vroeger ging er na 15.000km 5 liter nieuwe (relatief dikke) olie in. Tegenwoordig gaat er pas om de 30.000 nieuwe olie in. Dat er dus in de tussentijd een paar liter (waterdunne, sneller smerende) olie bij moet is best logisch.
Geplaatst: 21 feb 2011, 16:50
door Floor-is
peter schreef:ilovemywife'scar schreef:Dank voor de snelle reacties. Ik rij al 30 jaar auto (VAG-groep/BMW) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en vind het, ondanks de 'geruststellende' reacties van de dealers, abnormaal. En wat die witte rook betreft, is die alleen zichtbaar bij een koude start of ook tijdens het rijden met warme motor?
Hahaha, kan je alvast gaan wennen aan dit olieverbruik. De nieuwste generatie VAG turboblokken verbruiken ook zomaar een litertje op de 10.000km. Afhankelijk van de fabrikant is 1.500 tot 2.500km de ondergrens. Dus wat je nu absurd en abnormaal vindt, zal je over een paar jaar als normaal beschouwen...
Vroeger ging er na 15.000km 5 liter nieuwe (relatief dikke) olie in. Tegenwoordig gaat er pas om de 30.000 nieuwe olie in. Dat er dus in de tussentijd een paar liter (waterdunne, sneller smerende) olie bij moet is best logisch.
De oude Polo GTI blokken mogen tot 1 liter per 3000km gebruiken.
Mijn EOS van 6/2010 mag ook rustig 1:4000 doen. Ik vind het bizar, maar schijnbaar mag het.
Onze Mini (Cooper S, 2005) heeft in 5000km nog geen 100ml nodig gehad

Geplaatst: 21 feb 2011, 17:04
door Daveke
Marcel Always Open schreef:Daveke,
witte rook = koelvloeistof
blauwe rook = olieprobleem
zwarte rook = brandstofafstelling (of gewoon brand

)
I know, maar als je werkelijk een lekkende kop of pakking of iets dergelijks hebt, merk je dat goed genoeg..
Witte rook zie je dan trouwens altijd, maar met name net na het starten, kort daarna wordt het wel iets minder maar is het altijd zichtbaar omdat er dan continu wel wat koelvloeistof in een verbrandingsruimte terecht komt. Meestal cilinder 1, bij het geval van een gescheurde kop of pakking. maar dit is totaal niet relevant voor de gestelde vraag. Blauwe rook duidt op fors olieverbruik, in de zin van; er komt olie in je verbrandingsruimte. Olieverbruik door het smeren van draaiende delen is gewoon normaal