Pagina 1 van 1

Bonkend geluid linksvoor R50 2006

Geplaatst: 02 jul 2011, 22:01
door jstuyts
Het valt mij al een tijdje op dat ik een rammelend/bonkend geluid heb voor/linksvoorin... Het geluid is vooral als ik langzaam over klinkers bij mij thuis weg rij.

Die had ik eerder achteren ook, toen bleken het de stabilisatorstang rubbers aan de achterkant te zijn. Nu heb ik die aan de voorkant her en der ingespoten met wd40 en flink gereden, men dacht dat als die het waren dat het geluid weg zou gaan. Niet dus, helaas, denk niet dat die het zijn. Of iemand anders kan dit tegenspreken?

Dus nu zit ik te denken aan een rubber die je duidelijk ziet zitten in de motorruimte, en er zit vind ik best wel wat speling in en vind ze wel uitgedroogd. Zou deze het kunnen zijn? Is dit de enige of zijn er twee? Is dit trouwens een motorsteun of een versnellingsbaksteun (hij zit dus linksvoor)?

Afbeelding

Hebben jullie misschien een idee of ervaring met dit irritant geluid?

Geplaatst: 02 jul 2011, 22:22
door spenki
Dat is de steun van de versnellingsbak.
Als het rubber echt gescheurd is zou ik hem vervangen maar dat heb ik nog nooit
gehad, zelfs niet met een Mini van 2001 met 150.000 km
Ik denk eerder aan de hulpstangetjes van de stabilisator.
Loopt li en re van stabilisator naar de veerpoot/schokbreker.
Zit boven en onder een kogel aan die kan wel gammel/versleten zijn en dat krijg je
dat ie voorin gaat klapperen op een klinkerstraat of zo.

Gr Roy

Geplaatst: 02 jul 2011, 22:27
door jstuyts
Bedoel je dan inderdaad nummer 2 op dit plaatje? Of bedoel je iets anders? Originele pagina: RealOEM

[web]http://realoem.com/bmw/diagrams/j/p/148.png[/web]

Geplaatst: 02 jul 2011, 22:33
door jstuyts
Goed lezen scheelt een hoop... Je bedoelt eigenlijk de uiteinden van nr.6? Is dat dan 1 ding wat ik moet vervangen, of zitten daarin die kogeltjes die je los kan vervangen?

Geplaatst: 03 jul 2011, 14:34
door Yannick_
Het probleem wat jij hebt heb ik ook gehad. Bij mij was het mijn stabilisatorstang, nummer 5 of 6 op het plaatje. Deze zijn vervangen en toen was het verholpen!

Geplaatst: 05 jul 2011, 07:59
door jstuyts
Okee, jullie denken dus toch wel dat het ergens in die stang zit. We hadden van het weekend de rubbers enzo ingespoten met wd40, als het de rubbers zouden zijn dan zou je daarna het geluid eventjes niet meer horen. Maar ik hoor het nog steeds, helaas.

Ik ga dalijk naar de dealer voor een beurt, ik zal eens vragen aan ze wat het stangetje kost.

Geplaatst: 03 jan 2013, 12:08
door Berry M
Even inhaken op dit topic, en het rammelen van de stabilisatorstang... Ik weet zeker dat mijn problemen daar weg komen, want die verbindingsstangetjes komen met sturen tegen het plaatwerk aan, en de stabilisatorstang komt met inveren (met het nokje op het voorbeeld boven nr. 7) ook tegen het plaatwerk aan.
Heeft er iemand misschien een goed idee hoe ik deze problemen kan verhelpen? Ik heb de lengte van de stangetjes al verschillende keren veranderd, en dat helpt weinig. De enige optie die ik nog kan bedenken is om de hele stabilisatorstang weg te halen, maar ik weet niet wat voor effect dit op het rijgedrag heeft?

Geplaatst: 03 jan 2013, 12:15
door Berthil
Berry, als ik je beschrijving lees komt het op mij over dat de verbindingsstang verkeerd om zit. Die komen normaliter nergens tegenaan, ook niet bij sturen/inveren.

Geplaatst: 04 jan 2013, 12:19
door Berry M
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, want voordat de schroefset eronder kwam had ik dit probleem niet. Ik heb even een foto gemaakt zoals 't er in de rijstand uitziet (Het bruine vlekje is waar de stabilisatorstang aanloopt.).

Afbeelding

Geplaatst: 04 jan 2013, 14:05
door Berthil
De stang zit goed maar ik denk dat je de stangetjes wat kort hebt ingesteld.
Hoeveel korter zijn ze vergeleken met origineel? Of zijn de voorste en achterste stangetjes omgewisseld want de achterste zijn korter dan de voorste.

Ik had ongeveer hetzelfde probleem met originele stangetjes en de dikke H&R stabilisatorstang maar dan aan de onderkant van de stabilisator stang. Als alles warm was bonkte de stang onder tegen het subframe aan.

Geplaatst: 04 jan 2013, 15:33
door MartijnGizmo
De stangetjes aan de voorkant moeten volgens mij langer dan origineel zijn bij verlagen, het montagepunt op de veerpoot komt immers hoger te zitten.

Geplaatst: 04 jan 2013, 17:03
door mushrop
langer? Bij onze R55 zitten er veel kortere onder. Scheelt de helft met de originele (die er echt niet tussen paste!)

Geplaatst: 05 jan 2013, 10:28
door Berry M
Berthil schreef:Hoeveel korter zijn ze vergeleken met origineel?
De standaard stangetjes zijn 30cm lang, en die onder de auto zijn 24cm lang.
MartijnGizmo schreef:De stangetjes aan de voorkant moeten volgens mij langer dan origineel zijn bij verlagen, het montagepunt op de veerpoot komt immers hoger te zitten.
Bij de Cobra-schroefset werden vier verbindingsstangetjes met twee verschillende lengtes geleverd. Daar zat een briefje bij met de tekst "Use shorter rods then originel", dus daar hadden we met monteren ook niet veel aan.

Geplaatst: 05 jan 2013, 12:55
door MartijnGizmo
Is je auto nu 6cm lager dan origineel? Dat zou een richtlijn kunnen zijn voor hoeveel korter de stangetjes moeten zijn. Rand van spatbord tot de grond is zo'n 65-66cm bij een Cooper of One en 63cm bij een Cooper S (of Cooper met Sport Plus onderstel).

Hier zie je een complete stang, misschien geeft dat meer inzicht waar het nu aanloopt:

Afbeelding

De uiteindes van de stabistang voor en achter zouden in rust horizontaal moeten zijn om ervoor te zorgen dat de stang z'n werk goed kan doen. Ik weet alleen niet of dat aan de voorkant ook kan zonder iets te te raken tijdens het rijden... Lastige is wel dat de auto daarvoor op de grond moet rusten zonder dat de wielen in de weg zitten. Bij uitwegen doen ze dat bijv. zo:

Afbeelding

Geplaatst: 05 jan 2013, 14:23
door Berry M
MartijnGizmo schreef:Is je auto nu 6cm lager dan origineel? Dat zou een richtlijn kunnen zijn voor hoeveel korter de stangetjes moeten zijn. Rand van spatbord tot de grond is zo'n 65-66cm bij een Cooper of One en 63cm bij een Cooper S (of Cooper met Sport Plus onderstel).
De afstand tussen de rand van de plastic wielkuip en de grond is 61cm, vanaf de spatbordrand is dat 59cm.
MartijnGizmo schreef:De uiteindes van de stabistang voor en achter zouden in rust horizontaal moeten zijn om ervoor te zorgen dat de stang z'n werk goed kan doen.
Hoe bedoel je dat? Op zowel jouw voorbeeld als mijn foto is te zien dat de uiteindes schuin aflopen. :?