Pagina 1 van 2
Slechte batch benzine bij Tinq?
Geplaatst: 28 okt 2006, 18:11
door twilight
Ik had de afgelopen week ineens een raar fenomeen: m'n cooper S reed zelfs als 'ie warm was heel schokkerig en voelde alsof 'ie totaal geen power meer had. Dus ik dacht ohhhh shit, er is iets stuk. Dus ik eens wat googlen, en ergens kwam ik tegen dat in deze tijd van het jaar sommige auto's problemen hebben met de switch naar winter benzine. Dus ik dacht, dat is easy te checken, laat ik eens wat v-power erin gooien. Zo gezegd, zo gedaan, en het probleem verdween als sneeuw voor de zon! Bij het wegrijden uit het tankstation was het al weer goed, ondanks dat het maar 3/4 tank was en dus een mix. Die laatste tankbeurt bij Tinq was dus de boosdoener... misschien handig om te weten als je eens vergelijkbare dingen merkt aan je mini!
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben, heeft iemand dit ooit gemerkt bij zijn mini (of andere auto)?
Geplaatst: 28 okt 2006, 18:48
door FunkyRAT
Ik heb er wel eens een keer BP ultimate volle tank in gegooid voor de verandering, met standaard luchtfilter, en dat reed ook alsof hij inhield. Daarna weer V-Power erin, want met (Shell) Euro 95 vind ik die Coopers zowieso haperig bij koud en lage toerentallen overkomen. Maar sinds ik een ander luchtfilter erin heb hapert ie niet meer bij Euro 95. Eigenlijk nog maar 1 keer in de hele MINI geschiedenis bij een ander tankstation dan Shell geweest.
Geplaatst: 28 okt 2006, 19:05
door erik-de-perik
ik heb het nog steeds weleens, maar ik merkte het vooral bij BP Ultimate. Maar overigens niet bij de gewone van BP. Tank tegenwoordig voornamelijk Total, en die stottertje nog weleens als ik voor het stolicht sta bijvoorbeeld..
Geplaatst: 28 okt 2006, 19:48
door Blont-007
Is dat stotteren vooral als je van 2 naar 3 schakelt en zo rond de 3000 toeren? Daar heb ik nl. last van.
Geplaatst: 28 okt 2006, 19:57
door CooperS-lightningblue
Nee dat heb je alleen met gas geven, dan schokt ie. Ken het fenomeen van de Land Rover van m'n moeder, daar moest je een keer in de 3-4 maanden ook een keer 98 in gooien. Heb het met de MINI nooit gehad.
Het schakelen hoort bij de Cooper S i.v.m. de snelheid van bepaalde draaiende onderdelen en het vliegwiel. Tenminste dat is mij ooit verteld.
Geplaatst: 28 okt 2006, 20:02
door erik-de-perik
CooperS-indiblue schreef:Nee dat heb je alleen met gas geven, dan schokt ie. Ken het fenomeen van de Land Rover van m'n moeder, daar moest je een keer in de 3-4 maanden ook een keer 98 in gooien. Heb het met de MINI nooit gehad.
Het schakelen hoort bij de Cooper S i.v.m. de snelheid van bepaalde draaiende onderdelen en het vliegwiel. Tenminste dat is mij ooit verteld.
ja en vooral bij een lager toerental..
Geplaatst: 28 okt 2006, 20:06
door CooperS-lightningblue
erik-de-perik schreef:
ja en vooral bij een lager toerental..
Ja klopt, boven ongeveer 4000 toeren is het over??
Geplaatst: 28 okt 2006, 20:08
door erik-de-perik
CooperS-indiblue schreef:erik-de-perik schreef:
ja en vooral bij een lager toerental..
Ja klopt, boven ongeveer 4000 toeren is het over??
ja zoiets..3500 a 4000 toeren...dacht dat het aan de bobine(hoe schrijf je dat?) lag...
van de week maar ff 98 tanken dan..
Geplaatst: 28 okt 2006, 20:12
door Blont-007
Moet ik dat dan ook tanken?

Ik vind het het soms heel vervelend rijden.
Geplaatst: 28 okt 2006, 20:35
door CooperS-lightningblue
Blont-007 schreef:Moet ik dat dan ook tanken?

Ik vind het het soms heel vervelend rijden.
Je kan het proberen, garandeer niet dat het werkt. Bij onze Freelander ging het dan een maandje of 2-3 goed.
Ik heb met de MINI altijd 95 getankt en altijd 1 keer per maand ook 98.
Geplaatst: 28 okt 2006, 22:14
door MINIJCW
98 is goed voor de motor. Maar aangezien dat hier die prijzen zo hoog zijn doe ik hetzelfde als Kaj. In het buitenland tank ik wel altijd het hoogste octaangehalte
Geplaatst: 28 okt 2006, 22:16
door Maaij
Ik tank altijd V-Power 100 in Duitsland en in NL meestal V-power. Nog geen problemen gelukkig

Geplaatst: 28 okt 2006, 22:47
door FunkyRAT
98 tanken, of een andere luchtfilter. Sinds ik de K&N Typhoon van Maaij heb, heb ik geen last meer van dit probleem opmerkelijk genoeg. Wel merk ik dat vroeger 1 op 10 gemakkelijk te halen was, nu rij ik max 1 op 7...
Geplaatst: 28 okt 2006, 22:49
door Arjan
Een MINI vind 98 over het algemeen lekkerder dan 95. Tenminste dat is onze ervaring. Toch tanken wij, prijsbewust, dus 95
Met 98 erin rijdt ie wel ietsje rustiger (minder schokkerig)
Geplaatst: 29 okt 2006, 00:33
door Braspenning Racing
Eén keertje hogere octaan gehalte tanken is flauwekul, je merkt helemaal niets van betere prestaties namelijk en de motor gaat niet anders verbranden.
De ECU heeft namelijk wel meer dan 1 tank vol nodig om zich te setten naar het hogere octaan gehalte. Je gaat pas verschil merken na een tweede of zelfs derde tank V-power of BP Ultimate of whatever.
Als je altijd al 95 hebt getankt en je hebt geen problemen met pingelen, blijf dat gewoon tanken.
In de regel kun je stellen dat de zg "high performance" motoren pas echt effect hebben van de hogere octaan gehaltes. Daar zie je na verloop van tijd wel degelijk verschillen in geleverde vermogen. De wat meer "gewone" motoren zal dit niet noemenswaardig te noemen zijn en is het verschil meer met je Butt meter en in je hoofd waar te nemen dan daadwerkelijk met objectieve metingen.