Pagina 1 van 1
Bougie spontaan eruit gesprongen?!
Geplaatst: 02 sep 2011, 14:56
door boeda
Hhm, baal als een stekker......
Gisteren op weg naar huis.
Plotseling ineens een plof en een soort ratelen.
In eerste instantie dacht ik een lekke band, maar nee ik hoorde het zodra ik uitstapte, dit was toch echt de motor
Snel uitgezet en gekeken. Een vd bougiekabels lag eruit.
Natuurlijk niet verder gekeken, zoveel verstand heb ik er ook niet van en mijn zwager gebeld.
Hij zou me naar de garage brengen.
Nadat hij had gekeken bleek dat de complete bougie eruit was geploft.
Nu even afwachten. Morgen wordt er naar gekeken. Hopelijk valt het mee en alleen een nieuwe bougie erin.
In een erger geval is het schroefdraad eruit en dan kassa vrees ik.
Eigelijk pas over 12 d. kilomer een beurd maar heb even geen vertrouwen meer.
Ik heb de mini nu net vier maanden........
Maar hoe kan dit?
Hebben meer mini rijders hier ervaring mee?
Als deze eerder los had gezeten moet ik het toch hebben gemerkt?
Iemand een idee?
Geplaatst: 02 sep 2011, 16:05
door Peter
Het is al eens eerder bij iemand gebeurd. Naar mijn bescheiden mening het het helemaal niets met de MINI te maken maar alles met degene die de bougies erin heeft gedraaid.
Geplaatst: 02 sep 2011, 16:19
door Cor
waarschijnlijk is de bougie er een beetje scheef ingedraaid.
dan verlies je de sterkte van het schroefdraad in de kop,
door beschadigd schroefdraad.
en ploft hij er op een gegeven moment uit,door de compressie van de motor..
Geplaatst: 02 sep 2011, 17:23
door kwiebje
Dit heb ik ook gehad nadat mijn motor voorzien was van een nieuwe pulley. Toen knalde bij mij er ook de bougiedop er af.
Nadat er geconstateerd was wat het probleem was bleek ook nog dat de schroefdraad voor de helft naar de mallemoeren was. Dit is op te lossen door een er een nieuwe tap in te draaien als ze de kop er af hebben. Dit is zonder meer geen goedkoop klusje.
En ik ben het met peter eens dat het dat het gewoon te maken heeft met het goed terug draaien van de bougies als ze er uit geweest zijn.
Geplaatst: 02 sep 2011, 21:41
door zmorf
Geplaatst: 02 sep 2011, 21:54
door boeda
Bedankt voor de reacties.
Altijd lastig natuurlijk als je niet weet of het bedrijf waar de auto zijn onderhoud heeft gehad ook betrouwbaar is.
Maar ja, foutje maken kan altijd.
Ik wacht af en hou jullie op de hoogte!
Fijn weekend.
Geplaatst: 03 sep 2011, 11:11
door Daveke
Komt vaker voor als ik Mike van Thumper performance moet geloven...
Geplaatst: 03 sep 2011, 22:24
door boeda
Vandaag de kop eraf gehaald.
De bougie is er niet uit getrild maar helaas onder druk eruit geklapt.
Schroefdraad is dus weg
Volgens de monteur zeer waarschijnlijk omdat (zoals jullie al zeiden) te strak of scheef is aangedraaid.
Door warmte en kouden moet het metaal kunnen werken wat nu niet kon waardoor deze er op een gegeven moment uitklapt.
Nu kijken wat de verdere schade verder in het blok is.
Valt dit mee dan inderdaad de Helicoil.
Maandag weer verder kijken omdat twee hulsen donker gekleurd zijn.
Al met al flink balen.
Geplaatst: 03 sep 2011, 22:55
door Berthil
De bougie moet maar met 28 Nm aangedraaid worden, de meeste draaien hem veel te strak er in waardoor bij opwarmen van de kop de bougie er uit knalt.
Geplaatst: 05 sep 2011, 21:26
door Marijn
Ik heb dit een paar maanden geleden ook gehad helaas.
Bij mij hebben ze het inderdaad met zo'n helicoil op kunnen lossen.
Kost je wat arbeidsloon, maar gelukkig geen nieuwe kop of zoiets geks.
Succes!
Geplaatst: 11 sep 2011, 22:45
door boeda
Auto staat klaar om morgen naar een revisiebedrijf te worden gebracht.
Hier wordt geprobeerd nieuw schroefdraad te plaatsen door een helicion.
Ze gaan eerst kijken of dit lukt anders wordt het toch de complete kop die eraf moet.
Inmiddels ben ik de auto al weken kwijt en dit begint aardig te irriteren.
Toch ben ik aan het twijfelen geslagen ogf het niet verstandiger is om een nieuwe kop te plaatsen.
Dit kost een paar honderd meer maar dan weet ik zeker dat het goed is.
Er zijn namelijk mensen die twijfelen over deze oplossing.
Ik heb geen zin om over een half jaar opnieuw stil te staan en wat is de invloed als ik de auto motorisch wil gaan tunen en hierdoor zwaarder wordt belast.....
Al met al erg lastig maar ik wil morgen een beslissing nemen.
Er staan namelijk twee gloednieuwe cilinderkoppen te koop op Marktplaats voor een redelijke prijs.
Lastig hoor.
Iemand een idee?
Geplaatst: 11 sep 2011, 22:56
door Dirkxke
Helicoils zijn goed materiaal en is meestal sterker als de standaard draad van de kop.
Geplaatst: 12 sep 2011, 00:18
door boeda
Draaien ze deze erin (mbv een veer) of zetten ze deze vast met een bepaald soort vloeistof?
Heb er niet zoveel verstand van dus ik ga op het advies van de garage af.
Geplaatst: 12 sep 2011, 00:56
door Cor
Geplaatst: 12 sep 2011, 21:50
door boeda
Bedankt, dus toch geen probleem lijkt me, eerder sterker.