Pagina 1 van 1

Piepende V-Snaar?

Geplaatst: 15 okt 2011, 19:02
door Mini-Cooper
hallo,


Sinds een tijdje heb ik een piepend geluid als de motor koud is. Eerst dacht ik dat het de multiriem
was en heb deze vervangen. Daarbij de spanrol afgemonteert en deze eens bekeken. Omdat deze niet gelijk te krijgen was bij de dealer het zaakje zo maar weer in elkaar gezet en het gepiep was weg... voor 3 dagen .

Daarna toch een nieuwe spanrol erop gezet en dit bleek het ook niet te zijn.
Het is een soort sjilpent gepiep en als ik wd 40 op de dynamopoelie spuit is het ff weg.

Nu denk ik dat het de lagers van de dynamo zijn, iemand dit euvel al eens gehad ?

Gr,
Berry

Geplaatst: 15 okt 2011, 23:56
door Chill-es
Ik ken wel een tsjielp geluid als de motor heet is en opgenieuw gestart wordt, volgens mij in dit geval de startmotor... Maar denk niet dat je daar iets aan hebt :roll:

Geplaatst: 07 nov 2011, 21:53
door Mini-Cooper
Nou, ik heb het euvel gevonden.

Na een nieuwe multiriem gemonteerd te hebben, bleef het piepen. Toen de spanrol (los) vervangen aan
de riemspannersarm, maar nog steeds gepiep.
Toen kwam ik erachter dat het de stand van de spanarm op de riem was die het geluid veroorzaakte.
Als ik met lichte kracht tegen de arm duwde (richting motorblok) was het geluid weg

Bij de achterste bevestingspunten van de arm een schijf onderlegd( waardoor de arm meer richting motorblok komt)
en het geluid bleef weg.

Dus als je na het vervangen van riem en spanrol nog steeds een piepend geluid hoort, is het de stand van de spanarm op de multiriem.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

gr,
Berry

Geplaatst: 08 nov 2011, 09:41
door Peter_Bos
Hier hetzelfde euvel na vervangen van de hele set.
Wat heb je aan opvulling gebruikt, maw hoeveel mm zit er tussen dat achterste ophangpunt?
Je feedback wordt zeer gewaardeerd!

Geplaatst: 08 nov 2011, 17:10
door Mini-Cooper
Hoi Peter,

Als je zeker wilt weten of het hetzelfde is als bij mij, moet je eens met draaiende motor langzaam tegen
de spanrolarm duwen met bv een hamersteel(richting motor)
Als dan het geluid weg is, heb je baat bij mijn manier.

De spanrolarm heeft 3 bevestingsboutjes. 2 bijna boven elkaar en 1 aan de voorkant(bumperkant)
Bij de bovenste heb ik 1 ring tussen gezet en bij de onderste 2 schijfjes. Ik schat dat de 2 schijfjes bij elkaar zo'n 2,5 - 3 mm zijn. Dus niet echt veel, maar genoeg om een einde te maken aan de herrie.

Je moet wel eerst de spanning weer van de spanarm afhalen voordat je de arm losdraait.

Gr,
Berry

Geplaatst: 22 nov 2011, 15:41
door luuk van der linde
ik dacht dat alle mini's een distributie ketting hadden...?

Geplaatst: 22 nov 2011, 17:25
door quang
inderdaad Luuk, dat dacht ik ook. mini is BMW makelij, dus ketting ...... :roll:

Geplaatst: 22 nov 2011, 21:03
door luuk van der linde
Is er eigelijk een manier op te zien of het nou een ketting is of een riempje?
In het onderhoud "gedeelte" in de manual staat niks over het vervangen van een riem na zoveel duizend km.

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:22
door Robert
Op de distributie (aandrijving nokkenassen) zit zeker een ketting....maar er is ook een riem voor aandrijving dynamo, en aircopomp... :D

Geplaatst: 23 nov 2011, 23:04
door Mini-Cooper
Hoi luuk,

Deze topic gaat over de multriem, niet de distributieriem, wat idd een ketting is bij de new mini.