Geluid koppeling bij optrekken
Geplaatst: 17 nov 2011, 18:09
Een aantal weken geleden een New Mini Cooper S Cabrio gekocht. Deze auto is onder BOVAG garantie gekocht met 59K km.
Nu het probleem. Na een week rijden kwam ik er achter dat bij het optrekken er een vreemd geluid uit de versnellingsbak kwam. Dit geluid komt alleen voor in de 1 ste versnelling en is het best te horen bij een koude start of bij het optrekken op een helling. Op diverse forums wordt gesproken over het "Chewbacca" (star wars) geluid.
Volgens diverse forums zou er door BMW een service bullitin uitgegeven zijn die de volgende informatie geeft:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRODUKTIE DATUM 06-06-2006
Type RH31 - Cooper S R52 Cabrio Mech LL W11 EUR
Motortype: W11B16A
Er wordt ook verwezen naar een bulletin TSB:
SI M 21 04 08
SI M 21 01 05
De volgende onderdelen worden voorgeschreven:
Official procedure calls for the replacement of:
• 21 20 7 548 804 - Modified dual-mass flywheel (ZMS);
• 11 22 7 560 579 x8 - Flywheel bolts;
• 21 20 7 520 449 x6 - Clutch torx bolts;
• 07 10 1 485 190 x2 - Gearbox dowels.
- From 05/06 Production:
• 21 20 7 551 384 - Clutch Kit (inc. release bearing).
Na een aantal dagen speurwerk en veel hulp van de BMW - Mini dealers van Ekris Arnhem en Jan de Jong Amersfoort (waarvoor veel dank). Zijn we tot de volgende conclusie gekomen:
Bij dit type wagen komt dit geluid wel eens voor. Het is best mogelijk dat dit geluid wordt veroorzaakt door de druklager. Dit is alleen vast te stellen door de versnellingsbak te verwijderen. De waarschijnlijke oorzaak is de dubbelmassa vliegwiel zoals omschreven in het voorgaande artikel. Een defect of versleten vliegwiel is goed vast te stellen na verwijdering van de versnellingsbak. Je kan dan de spelling van het vliegwiel meten. De toleranties zijn bekend en zijn daardoor goed na te meten. Indien het vliegwiel is versleten of beschadigd dient deze vervangen te worden.
Het vliegwiel dat in het bulletin wordt genoemd is inderdaad een onderdeel dat te bestellen is bij BMW Nederland echter is niet duidelijk of dit onderdeel bij de Mini Cooper S hoort. Dit wordt door beide dealer bevestigd en ook BMW NL is niet zeker of het gemodificeerde onderdeel voor dit type versnellingsbak is.
Op het internet zijn ook veel verhalen te lezen van eigenaren van soortgelijke auto's die de reparatie lieten uitvoeren met originele Mini onderdelen waarbij het probleem naar 30K weer terugkwam.
Conclusie:
Indien je voor deze keuze staat zijn er 3 mogelijkheden.
1) vervangen van alle onderdelen (indien vliegwiel versleten). Dit houdt in dat je het (dubbelmassa) vliegwiel, drukgroep, druklager en koppelingsplaten vervangt. Hierdoor zal het geluid zeker weggaan maar voor hoelang? Het is best mogelijk dat dit na 30K weer terugkomt. Door gebruik van een dubbelmassa vliegwiel is ook het vliegwiel een slijtage onderdeel geworden. (Let wel op: Dubbelmassa vliegwiel orgineel BMW zijn erg kostbaar ca € 650,00 ex btw). Op buitenlandse forums kwam ik tegen dat dit zeker het geval was.
2) vervangen van alle onderdelen door aftermarket. Dit is een hele goede optie maar besef wel dat je hierbij altijd de BOVAG of dealergarantie verliest. Maar de vraag is wat de garantie precies inhoud? Er zijn een aantal goede leveranciers van koppelingsplaten + druklager en drukgroep maar vliegwiel is er maar 1. Valeo heeft een 4P delige vervangingsset voor deze versnellingsbak.
Voordeel VALEO: deze set is van goede kwaliteit, betaalbaar en heeft maar een enkel vliegwiel. Een enkel vliegwiel is geen slijtage onderdeel.
Nadeel VALEO: je moet kunnen schakelen (zegt Valeo). Met een dubbelmassa vliegwiel kun je makkelijker optrekken en worden de trillingen weggefilterd. Een "nadeel" van dubbelmassa vliegwiel is dat dit vliegwiel voor een kunstmatig gevoel zorgt in de koppeling omdat er spelling in het vliegwiel zit. Maar bij verkeert schakelen krijgt de koppelingsplaat dus alles te verduren. Maar koppelingsplaten zijn altijd nog goedkoper dat dubbelmassa vliegwiel. Valeo heeft dit opgelost door de koppeling extra zwaar uit te voeren.
Deze set is te koop op de volgende website
http://www.schokdempersonline.nl/nl/ind ... &grp_id=18
(scherpste prijs ca. € 425,00)
3) alleen druklager of koppelingsplaten vervangen. De grootste kosten zijn uiteindelijk het arbeidsloon. Het verwijderen en terugplaatsen van een versnellingsbak kost ongeveer 10 tot 12 uur werk. Dus mocht je een versnellingsbak losmaken overweeg altijd om de onderdelen die slijtage ondervinden te vervangen. Zeker als de auto al wat kilometers heeft gelopen.
Op 23 november 2011 wordt mijn versnellingsbak verwijderd. We zullen kritisch kijken naar alle onderdelen en ook het vliegwiel opmeten en inspecteren. Ik zal de bevindingen later plaatsen. Wel heb ik al de keuze gemaakt om de vervangingsset van Valeo, type V835024, te gebruiken. Hierdoor krijgt mijn Cooper S echt een versnellingsbak met veel meer gevoel. Ik zal de bevindingen van deze set zeker ook op dit forum plaatsen.
Graag hoor ik de meningen van andere Cooper S rijders met dezelfde ervaring. Is er al iemand die de Valeo V835024 of soortgelijke vervangingsset heeft gebruikt voor haar of zijn New Mini?
---------
18 november 2011:
Beste mensen bedankt voor de reacties. Allereerst de dealers kloppen aan bij BMW Nederland en krijgen te horen dat ze dit probleem niet kennen. Dus einde verhaal bij BMW. Het is duidelijk dat dit probleem bij veel Mini Cooper S'en voorkomt. Maar BMW - Mini Nederland is niet van plan dit op te lossen voor hun klanten. Dit ligt dus niet aan de dealers. Als je de dealer bereidt vind die dit onder coulance wil repareren heb je dus een hele goede dealer! Ik zelf heb goede ervaring met Jan de Jong Amersfoort en Erkis Arnhem.
Mijn Coopers S cabrio 2006 was in onderhoud bij Jan de Jong Hilversum. Het is een ex lease. Mij niet duidelijk waarom zij dit probleem niet hebben aangepakt. Nu heb ik de Cooper (ik ben 2de eigenaar) gekocht bij Carplan Utrecht. Onder BOVAG garantie en uit coulance zal deze reparatie plaatsvinden. Koop dus altijd je auto (zeker van dit volume) bij erkende merk dealers. Carplan is geen Mini dealer maar nemen het probleem gewoon serieus en lossen dit op in tegenstelling tot BMW-MINI Nederland.
Het kan dus 2 problemen zijn zoals ik hierboven al heb aangegeven. Ik wil zelf de onderdelen laten vervangen door de vervangingset van VALEO. Ik heb ook al aangegeven waar je deze kunt kopen. Een enkel vliegwiel bied alleen maar voordelen en is ook goedkoper.
De enige vraag blijft: hoe rijdt dat. Ik ben nogal kritisch maar VALEO heeft mij verzekerd dat ik het verschil niet ga merken. Dit lijkt me stug want de spelling uit de dubbelmassa vliegwiel is weg. Dus verschil moet je merken. De bak zal veel directer oppakken. Ik hoop alleen niet dat de boel extreem gaat trillen en onrustig loopt bij stationair.
Vanaf volgende week zal ik verslag doen hoe deze reparatie is uitgepakt!
Nu het probleem. Na een week rijden kwam ik er achter dat bij het optrekken er een vreemd geluid uit de versnellingsbak kwam. Dit geluid komt alleen voor in de 1 ste versnelling en is het best te horen bij een koude start of bij het optrekken op een helling. Op diverse forums wordt gesproken over het "Chewbacca" (star wars) geluid.
Volgens diverse forums zou er door BMW een service bullitin uitgegeven zijn die de volgende informatie geeft:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRODUKTIE DATUM 06-06-2006
Type RH31 - Cooper S R52 Cabrio Mech LL W11 EUR
Motortype: W11B16A
Er wordt ook verwezen naar een bulletin TSB:
SI M 21 04 08
SI M 21 01 05
De volgende onderdelen worden voorgeschreven:
Official procedure calls for the replacement of:
• 21 20 7 548 804 - Modified dual-mass flywheel (ZMS);
• 11 22 7 560 579 x8 - Flywheel bolts;
• 21 20 7 520 449 x6 - Clutch torx bolts;
• 07 10 1 485 190 x2 - Gearbox dowels.
- From 05/06 Production:
• 21 20 7 551 384 - Clutch Kit (inc. release bearing).
Na een aantal dagen speurwerk en veel hulp van de BMW - Mini dealers van Ekris Arnhem en Jan de Jong Amersfoort (waarvoor veel dank). Zijn we tot de volgende conclusie gekomen:
Bij dit type wagen komt dit geluid wel eens voor. Het is best mogelijk dat dit geluid wordt veroorzaakt door de druklager. Dit is alleen vast te stellen door de versnellingsbak te verwijderen. De waarschijnlijke oorzaak is de dubbelmassa vliegwiel zoals omschreven in het voorgaande artikel. Een defect of versleten vliegwiel is goed vast te stellen na verwijdering van de versnellingsbak. Je kan dan de spelling van het vliegwiel meten. De toleranties zijn bekend en zijn daardoor goed na te meten. Indien het vliegwiel is versleten of beschadigd dient deze vervangen te worden.
Het vliegwiel dat in het bulletin wordt genoemd is inderdaad een onderdeel dat te bestellen is bij BMW Nederland echter is niet duidelijk of dit onderdeel bij de Mini Cooper S hoort. Dit wordt door beide dealer bevestigd en ook BMW NL is niet zeker of het gemodificeerde onderdeel voor dit type versnellingsbak is.
Op het internet zijn ook veel verhalen te lezen van eigenaren van soortgelijke auto's die de reparatie lieten uitvoeren met originele Mini onderdelen waarbij het probleem naar 30K weer terugkwam.
Conclusie:
Indien je voor deze keuze staat zijn er 3 mogelijkheden.
1) vervangen van alle onderdelen (indien vliegwiel versleten). Dit houdt in dat je het (dubbelmassa) vliegwiel, drukgroep, druklager en koppelingsplaten vervangt. Hierdoor zal het geluid zeker weggaan maar voor hoelang? Het is best mogelijk dat dit na 30K weer terugkomt. Door gebruik van een dubbelmassa vliegwiel is ook het vliegwiel een slijtage onderdeel geworden. (Let wel op: Dubbelmassa vliegwiel orgineel BMW zijn erg kostbaar ca € 650,00 ex btw). Op buitenlandse forums kwam ik tegen dat dit zeker het geval was.
2) vervangen van alle onderdelen door aftermarket. Dit is een hele goede optie maar besef wel dat je hierbij altijd de BOVAG of dealergarantie verliest. Maar de vraag is wat de garantie precies inhoud? Er zijn een aantal goede leveranciers van koppelingsplaten + druklager en drukgroep maar vliegwiel is er maar 1. Valeo heeft een 4P delige vervangingsset voor deze versnellingsbak.
Voordeel VALEO: deze set is van goede kwaliteit, betaalbaar en heeft maar een enkel vliegwiel. Een enkel vliegwiel is geen slijtage onderdeel.
Nadeel VALEO: je moet kunnen schakelen (zegt Valeo). Met een dubbelmassa vliegwiel kun je makkelijker optrekken en worden de trillingen weggefilterd. Een "nadeel" van dubbelmassa vliegwiel is dat dit vliegwiel voor een kunstmatig gevoel zorgt in de koppeling omdat er spelling in het vliegwiel zit. Maar bij verkeert schakelen krijgt de koppelingsplaat dus alles te verduren. Maar koppelingsplaten zijn altijd nog goedkoper dat dubbelmassa vliegwiel. Valeo heeft dit opgelost door de koppeling extra zwaar uit te voeren.
Deze set is te koop op de volgende website
http://www.schokdempersonline.nl/nl/ind ... &grp_id=18
(scherpste prijs ca. € 425,00)
3) alleen druklager of koppelingsplaten vervangen. De grootste kosten zijn uiteindelijk het arbeidsloon. Het verwijderen en terugplaatsen van een versnellingsbak kost ongeveer 10 tot 12 uur werk. Dus mocht je een versnellingsbak losmaken overweeg altijd om de onderdelen die slijtage ondervinden te vervangen. Zeker als de auto al wat kilometers heeft gelopen.
Op 23 november 2011 wordt mijn versnellingsbak verwijderd. We zullen kritisch kijken naar alle onderdelen en ook het vliegwiel opmeten en inspecteren. Ik zal de bevindingen later plaatsen. Wel heb ik al de keuze gemaakt om de vervangingsset van Valeo, type V835024, te gebruiken. Hierdoor krijgt mijn Cooper S echt een versnellingsbak met veel meer gevoel. Ik zal de bevindingen van deze set zeker ook op dit forum plaatsen.
Graag hoor ik de meningen van andere Cooper S rijders met dezelfde ervaring. Is er al iemand die de Valeo V835024 of soortgelijke vervangingsset heeft gebruikt voor haar of zijn New Mini?
---------
18 november 2011:
Beste mensen bedankt voor de reacties. Allereerst de dealers kloppen aan bij BMW Nederland en krijgen te horen dat ze dit probleem niet kennen. Dus einde verhaal bij BMW. Het is duidelijk dat dit probleem bij veel Mini Cooper S'en voorkomt. Maar BMW - Mini Nederland is niet van plan dit op te lossen voor hun klanten. Dit ligt dus niet aan de dealers. Als je de dealer bereidt vind die dit onder coulance wil repareren heb je dus een hele goede dealer! Ik zelf heb goede ervaring met Jan de Jong Amersfoort en Erkis Arnhem.
Mijn Coopers S cabrio 2006 was in onderhoud bij Jan de Jong Hilversum. Het is een ex lease. Mij niet duidelijk waarom zij dit probleem niet hebben aangepakt. Nu heb ik de Cooper (ik ben 2de eigenaar) gekocht bij Carplan Utrecht. Onder BOVAG garantie en uit coulance zal deze reparatie plaatsvinden. Koop dus altijd je auto (zeker van dit volume) bij erkende merk dealers. Carplan is geen Mini dealer maar nemen het probleem gewoon serieus en lossen dit op in tegenstelling tot BMW-MINI Nederland.
Het kan dus 2 problemen zijn zoals ik hierboven al heb aangegeven. Ik wil zelf de onderdelen laten vervangen door de vervangingset van VALEO. Ik heb ook al aangegeven waar je deze kunt kopen. Een enkel vliegwiel bied alleen maar voordelen en is ook goedkoper.
De enige vraag blijft: hoe rijdt dat. Ik ben nogal kritisch maar VALEO heeft mij verzekerd dat ik het verschil niet ga merken. Dit lijkt me stug want de spelling uit de dubbelmassa vliegwiel is weg. Dus verschil moet je merken. De bak zal veel directer oppakken. Ik hoop alleen niet dat de boel extreem gaat trillen en onrustig loopt bij stationair.
Vanaf volgende week zal ik verslag doen hoe deze reparatie is uitgepakt!