Pagina 1 van 2

Wielbouten

Geplaatst: 10 dec 2011, 18:38
door johan-01
Hallo,

Ik heb enkele weken geleden stalen wielen met winterbanden op mijn cooper-S gelegd.
Ik had de bouten die erop zaten (lichtmetalen wielen) gewoon gebruikt.
Ik meende echter tijdens het rijden een raar geluid te horen.
Volgens mijn schoonzoon zijn de moeren niet geschikt voor deze stalen wielen.
Ik zou aparte moeren moeten hebben die voor stalen velgen geschikt zijn.
Dit omdat de moeropeningen van stalen velgen anders zijn.
Kan dit kloppen?
Weet iemand waar ik deze sets gunstig kan verkrijgen: ik bedoel dus niet bij de BMW-dealer.

Graag een antwoord,

BVD,

Johan :?

Geplaatst: 10 dec 2011, 23:28
door Peter
Speedy zegt dat je de bouten gewoon kan gebruiken. Is geldklopperij om andere bouten te kopen. :wink:

Persoonlijk weet ik het zo net nog niet. Ik zou het risico niet nemen en goed passende wielbouten kopen.

Geplaatst: 11 dec 2011, 09:29
door speedy
Ik heb altijd de originele bouten gebruikt en de wielen gecontroleerd ik of ze nog goed vastzitten (120 nm )
Als jij verlengde bouten hebt zou ik het natuurlijk niet doen.

Geplaatst: 11 dec 2011, 10:03
door johan-01
speedy schreef:Ik heb altijd de originele bouten gebruikt en de wielen gecontroleerd ik of ze nog goed vastzitten (120 nm )
Als jij verlengde bouten hebt zou ik het natuurlijk niet doen.
Ja, zijn waarschijnlijk verlengde bouten, aangezien er spacers opzaten.
Dus de originele mini-bouten passen gewoon op stalen velgen?

Weet jij toevallig de maatvoering van de originele minibouten?

Bvd,

Johan.

Geplaatst: 11 dec 2011, 11:00
door speedy
Weet ik niet zo ...
Als je spacers breder zijn dan 5 mm dan heb je zeker langere bouten.
Vraag anders even bij de dealer naar de maatvoering.

Geplaatst: 11 dec 2011, 12:57
door johan-01
speedy schreef:Weet ik niet zo ...
Als je spacers breder zijn dan 5 mm dan heb je zeker langere bouten.
Vraag anders even bij de dealer naar de maatvoering.
Hallo,

Situatie is nog erger dan ik dacht. We hebben het wiel net eraf gehad . Toen zagen we pas dat er stukjes van 3 bouten zijn afgebroken. Deze zitten dus nog in het lager. We hebben geprobeerd om ze eruit te boren. Is nog niet gelukt. Zitten knoervast. Zullen het morgen nog eens proberen. Indien het niet lukt zal er een nieuw lager op moeten.
Zo zie je maar. Even een paar winterbanden erop zetten en dan dit! Helemaal niet bij stilgestaan dat er andere bouten op moesten. Ik heb ze gewoon vast kunnen draaien :(

Groetjes,

Johan.

Geplaatst: 11 dec 2011, 13:02
door speedy
Zijn de bouten dan doormidden gebroken ?
Zal dan toch aan de lengte hebben gelegen.
Zou maar ff de tijd voor nemen met uitboren want nieuwe wielnaaf is toch nog aardig prijzig incl. Montage :?

Geplaatst: 11 dec 2011, 14:36
door Peter
Die afgebroken stukken zijn er wel uit te krijgen. Desnoods ff langs Beek gaan. Die hebben vast ook wel standaard lengte wielbouten liggen voor een zacht prijsje...

Geplaatst: 11 dec 2011, 15:12
door johan-01
speedy schreef:Zijn de bouten dan doormidden gebroken ?
Zal dan toch aan de lengte hebben gelegen.
Zou maar ff de tijd voor nemen met uitboren want nieuwe wielnaaf is toch nog aardig prijzig incl. Montage :?
Nee, ze zijn niet doormidden, echter kleine stukjes (achteren) afgebroken. Deze stukjes zitten dus nog in het lager.
heeft inderdaad aan de lengte gelegen, echter indien ze zich normaal laten vastdraaien sta je hier niet bij stil.

Johan.

Geplaatst: 11 dec 2011, 15:15
door johan-01
peter schreef:Die afgebroken stukken zijn er wel uit te krijgen. Desnoods ff langs Beek gaan. Die hebben vast ook wel standaard lengte wielbouten liggen voor een zacht prijsje...
Helaas is voor mij geen optie-Kijk even naar de afstand-Woon in Heerlen-Ik durf er ook nier meer mee te rijden als ik de bouten al vast zou krijgen.-Zal deze week nogmaals proberen met uitboren anders inderdaad nieuw lager,

Groetjes,

Johan.

Geplaatst: 11 dec 2011, 15:41
door Peter
De stukjes die er in vastzitten moet je met een dunner boortje doorboren zodat de spanning minder wordt. Dan een tap erin en proberen ze door te draaien. De stukjes kunnen er aan de achterkant uit. Ik weet niet of het bij alle 4 de wielen is maar dan gaat het aardig in de papieren lopen als je 4 nieuwe naven moet kopen... Ritje Beek kan zich dan lonen, als je het aandurft. Waarschijnlijk rij er al een heel tijdje mee rondt zo. Een jaar?

Geplaatst: 11 dec 2011, 16:28
door johan-01
peter schreef:De stukjes die er in vastzitten moet je met een dunner boortje doorboren zodat de spanning minder wordt. Dan een tap erin en proberen ze door te draaien. De stukjes kunnen er aan de achterkant uit. Ik weet niet of het bij alle 4 de wielen is maar dan gaat het aardig in de papieren lopen als je 4 nieuwe naven moet kopen... Ritje Beek kan zich dan lonen, als je het aandurft. Waarschijnlijk rij er al een heel tijdje mee rondt zo. Een jaar?
Nee hoor,
Pas sinds ik de winterbanden erop heb. Dit was de aanleiding hiervan. Heb de bouten gebruikt die op m'n metalen velgen zaten.
Deze waren achteraf gezien dus te lang. Dit ivm spacers die erop zaten. Ik hoop inderdaad dat het bij dit ene wiel blijft. Heb nog geen tijd gehad om de andere los te halen. Ben inderdaad begonnen met dun boortje echter geen succes. Hierna steeds iets dikker boortje-Inderdaad telkens met tap geprobeerd, nog geen succes. hetgeen nu nog resteert zijn hele dunne stukjes, echter zit knoervast. ben bang om schroefdraad te beschadigen.
Morgen nog eens proberen,

Groetjes,

Johan.

Geplaatst: 11 dec 2011, 17:49
door Robert
Check ook je ABS-sensors, dat de te-lange-wielbouten de sensor niet vernield hebben. Zeker als je al zegt dat er stukken van de wielbouten zijn afgebroken, dan hebben die blijkbaar toch enige zaken geraakt tijdens je ritje.
Doordat je de spacers er tussenuit hebt gehaald, gaan de wielbouten een stukje verder door de remschijf en wielnaaf en kunnen daarachter de nodige schade teweeg brengen.
Voor je eigen veiligheid (en die van anderen): check alle wielen!

Geplaatst: 11 dec 2011, 18:27
door speedy
Pas maar op met opnieuw tappen (is dit goed ned.) moet je wel heel nauwkeurig doen en recht want anders kun je nog alles vervangen :wink:

Geplaatst: 11 dec 2011, 18:31
door Floor-is
Te lange bouten dus? Dat is hetgeen je wel ontzettend mee op moet passen, met de standaard lengte heb je dit probleem soms ook al omdat stalen velgen zoveel dunner zijn!