Pagina 1 van 2

Vervangen linker voorwiellager

Geplaatst: 01 feb 2012, 15:59
door Black-Mini
Beste forum mensen :D

Ik heb even een vraag, hoe vervang ik deze?
Kan ik dit uberhaubt zelf doen, of heb ik hier speciaal gereegschap voor nodig.
Ik denk zelf dat dit lager geprest zit, dan heb ik zeker speciaal gereedschap nodig.

Het loshalen zal geen probleem zijn, alleen het terugplaatsen van de nieuwe wel.

Tevens kan iemand mij vertellen welke lager ik precies nodig heb?

Het gaat om een Mini cooper R50 Bouwjaar 2003 Linksvoor.

Hoor graag van jullie, als er nog meer info nodig is dan hoor ik dat graag.

Mvg,
Bas Riebeek

P.S.
Zoek functie gebruikt maar kom op niks bruikbaars.

Geplaatst: 01 feb 2012, 17:00
door dutchtouring
Het voorwiel lager is een complete unit, dus inclusief wielnaaf. Deze zit met 4 bouten vast aan je veerpoot.
Lager zelf is dus eenvoudig met bouten te vervangen, de moeilijkheid zit hem even in het loshalen van je veerpoot/draagarm.
Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, maar de boel kan redelijk vast zitten.
Met gemiddelde sleutelervaring kom je een heel eind is mijn inschatting, ben je niet zo'n sleutelaar dan zou ik het uitbesteden.

Groet,
Erik

Geplaatst: 01 feb 2012, 17:09
door Evomini
nee, je koopt een compleet set zoals deze:

http://www.mister-auto.nl/fl/wiellager/ ... 62.51.html

Compleet met hub, dat is mooi aan de New MINI, dan hoef je dus niks te persen 'gewoon schroefwerk' (zie ook http://www.minitorque.com/forum/f25/how ... ring-7647/) Je hebt dus geen speciale tools nodig als ik het zo zie, alleen een doppenset.

Succes, en lijkt me leuk om een DIY verslag/instructie met foto's te zien verschijnen hier, voor ieder ander die het wil gaan ondernemen!

Geplaatst: 01 feb 2012, 17:13
door Evomini
Inderdaad wat Erik zegt, en als de moeren vastgeroest zijn gewoon wat geduld en WD40 erbij (avond van tevoren). Verder wil de moren verwarmen met een verfbrander (gasbrander hoeft vaak niet eens) ook nog wel eens te helpen bij het loshalen.

Geplaatst: 01 feb 2012, 17:31
door Black-Mini
dutchtouring schreef:Het voorwiel lager is een complete unit, dus inclusief wielnaaf. Deze zit met 4 bouten vast aan je veerpoot.
Lager zelf is dus eenvoudig met bouten te vervangen, de moeilijkheid zit hem even in het loshalen van je veerpoot/draagarm.
Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, maar de boel kan redelijk vast zitten.
Met gemiddelde sleutelervaring kom je een heel eind is mijn inschatting, ben je niet zo'n sleutelaar dan zou ik het uitbesteden.

Groet,
Erik
Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie, sleutel ervaring heb ik genoeg dus dat gaat wel goed komen.
Ik had het item al bekeken en kwam er inderdaad al achter dat het 1 geheel is.
Ik was namelijk bank dat ik alleen de lager moest vervangen, die zitten vaak geperst en dan heb je toch wel pergereedschap nodig die ik thuis niet heb. Heb veel maar dat niet :P.

Mooi dat jij nog even bevestigd dat het gewoon 1 geheel is, dan ga ik mij zelf niet verder druk maken.
Momensleutel en wat WD40 doet wonderen. De veerpoot los halen is niet zo'n probleem heb dit namelijk al eerder moeten doen dus dat zal vrij makkelijk gaan. Maar was inderdaad in het begin aardig wat werk.

Nogmaals bedankt voor jou reactie.

mvg,
Bas

Geplaatst: 01 feb 2012, 17:34
door Black-Mini
Beste allen,

Bedankt voor jullie reacties.

@Evomini, dat is opzicht geen slecht idee, zal is ff kijken denk wel dat dit te doen is :D dan maken we er gelijk een DIY van :D.

groet,
Bas

Geplaatst: 01 feb 2012, 19:50
door Dirkxke
Goed om te weten! Mijn moeder is een tijdje terug met de 53 over een baksteen gereden en vanaf toen zingt hij rechtsvoor. Fijn om te weten dat er geen pers aan te pas komt om hem te vervangen.
Alweer wat euro's uitgespaard!

Geplaatst: 01 feb 2012, 21:51
door Daveke
Haha, die wiellagerkitjes zijn anders best aan de prijs..

Ik had onderweg naar Engeland linksachter kapot gereden, toen hebben ze er daar een van een sloopMini af getrokken - lucky me :)

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:36
door cooperke s
Maak zeker de ABS sensor los,voorzichtig!

Naaf moer los,zorg voor een hefboom want die staat op ong 180 Nm vast.

En de 4 bouten los aan de achterkant.

Edit en voorzichtig met de torx die de remschijf vast zet!

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:40
door Daveke
Zit die in de remblok?

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:40
door cooperke s
Daveke schreef:Zit die in de remblok?
Nee,in de hub

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:45
door Daveke
Ah, dan heeft pa die teruggestoken :)

Die remblokkensensoren hebben we er af getrokken en weg gegooid

Geplaatst: 02 feb 2012, 09:27
door Black-Mini
cooperke s schreef:Maak zeker de ABS sensor los,voorzichtig!

Naaf moer los,zorg voor een hefboom want die staat op ong 180 Nm vast.

En de 4 bouten los aan de achterkant.

Edit en voorzichtig met de torx die de remschijf vast zet!
Komt helemaal in orde.
Ik heb het item mogelijk dit weekend in huis. Maar moet ik nog even op wachten.

Geplaatst: 02 feb 2012, 16:43
door Black-Mini
Ik heb een set besteld bij Winparts.
Zie: http://www.winparts.nl/51/onderstel/aan ... set-mini-v

Is dit de juiste kan hem nog annuleren als ik wil.
Maar volgens mij is dit de goede.

Geplaatst: 06 feb 2012, 20:01
door Ben
Let er wel op dat de orginele bouten rekbouten zijn en niet weer opnieuw gebruikt mogen worden.
Gr Ben