Pagina 1 van 2
Inhouden/overslaan bij vol gas en lage toeren R53
Geplaatst: 12 feb 2012, 17:54
door FastBunny
Gisteren hadden we een vreemd probleem met onze MINI. Op de snelweg, rijdend in de 6e versnelling, wilde ik accelereren van ongeveer 100km/u naar 120km/u. Dit deed ik vol gas (lees: pedaal helemaal naar beneden), maar toen begon de motor af en toe te 'hikken'.
Tijdens het hikken houdt de motor heel even in en lijkt het net of deze 'overslaat'. Steeds gepaard met een plof uit de uitlaat (waarschijnlijk onverbrande benzine). Verder accelereert deze na een aantal hikken wel gewoon weer door en lijkt het weg te zijn. Dezelfde actie maar in de 4 of 5e versnelling (100 -> 120) levert geen problemen op. Boven de 2500rpm zijn alle problemen weg ...
Na de snelweg ook in lagere snelheden bleek steeds hetzelfde probleem terug te keren. Elke keer als je vol gas geeft en de motor onder de 2000rpm maakt dan heeft deze af en toe last van de 'hikjes'. Nadat we bij onze plaats van bestemming uitkwamen en terug naar huis reden leek het probleem wel weg te zijn, maar heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
De MINI heeft overigens een maandje of 2 geleden netjes een grote beurt gehad.
Geplaatst: 12 feb 2012, 18:03
door BMX
klinkt als bobine of bougiekabels

typisch gedrag..
Geplaatst: 12 feb 2012, 18:59
door Daveke
Bypassklep of bougies zet ik m'n geld op in
Geplaatst: 12 feb 2012, 19:39
door BMX
€5! op de bougie-kabels/bobine
hoe loopt die eig stationair?
Geplaatst: 12 feb 2012, 23:38
door Ben
Bypassklep denk ik.
Gr Ben
Geplaatst: 13 feb 2012, 00:23
door Daveke
Mocht je er nog een nodig hebben als het de klep blijkt te zijn; geef maar een gil.. Ik heb er hier nog twee liggen

Geplaatst: 13 feb 2012, 10:36
door FastBunny
BMX schreef:€5! op de bougie-kabels/bobine
hoe loopt die eig stationair?
Stationair merk je niets bijzonders. Toerentalmeter blijft redelijk stabiel, de naald van de teller beweegt soms een heel klein beetje maar je hoort niets bijzonders eigenlijk.
Bougies zijn 2 maanden terug vervangen, dus lijkt mij sterk dat het daar aan ligt ... al weet je natuurlijk maar nooit.
Geplaatst: 14 mar 2012, 23:30
door Misterman
Ik heb ook een dergelijk probleem. Als ik constant hogere snelheden rij ( 160/170 ) dan gaat de mini "fluctureren" beetje gas, minder gas, beetje gas, minder gas enz... als ik door accelereer doet hij dit niet, ook bij lagere snelheden doet hij normaal.
Ik heb het zelfs één keer gehad dat de moter afsloeg en met lampje ging branden. Hierna kon ik de motor wel weer starten en doorrijden. Het lampje heb ik daarna zelf gereset, maar dat neemt niet weg dat ik bovenstaand gedrag vreemd vind.
Geplaatst: 15 mar 2012, 10:11
door frankie
Als de bougies zijn verwisseld, zou ik de kabels toch eens checken. Bij mijn R53 ook gebeurd, na bougiewissel kabel niet zo fris meer.
Geplaatst: 15 mar 2012, 18:19
door Misterman
Dus ik moet mijn bougies even checken? Want het zou kunnen dat zij bij normale snelheden wel goed ontsteken en bij hogere snelheden niet?
Geplaatst: 19 mar 2012, 12:26
door FastBunny
Misterman schreef:Dus ik moet mijn bougies even checken? Want het zou kunnen dat zij bij normale snelheden wel goed ontsteken en bij hogere snelheden niet?
Dat vind ik bij mij dus ook zo typisch, je merkt het alleen als je in een relatief hoge versnelling rijd en je dus weinig (circa 2000rpm) rijdt en je vol gas geeft, geef je rustig gas of met meer toeren dan heb je nergens last van.
Geplaatst: 09 mei 2012, 16:45
door Gideon
Nou ik heb precies hetzelfde probleem... tussen de 2000-3000 toeren "hikt" de motor alsof er een mis-fire/ bougiekabel overslaat en er volgt en knal uit de uitlaat. De bougies zijn 3 maand, 1000 km fris. Na de tuning is het probleem ontstaan. Wellicht is er door de tuning de 'ionisatie spanning" verhoogd waar slechtere bougiekabels niet tegen kunnen (is mij verteld). Wat mij ook opviel is de oxidatie op de bobinecontactpunten met de bougiekabels...
Vanavond eens nieuwe kabels proberen en de contactpunten opschuren...
Hopen dat het helpt

Geplaatst: 09 mei 2012, 16:56
door Daveke
marcel700 schreef:Wat raar al die stotterend mini's zou het aan het weer leggen ?

Ik heb een soort gelijk probleem als hier boven staat stoteren tot en met 3000 toeren en boven de 4000 toeren is er niks aan de hand .En de brandstof verbruik is schandalig hoog .Auto uitgelezen geen foutcodes etc.. Strange!
Hebben jullie de bypassklep al eens vervangen..?
Geplaatst: 09 mei 2012, 17:02
door Gideon
jazeker... is bij de tuning 3 maand geleden overleden.. Nieuwe zit erin. Met de benzine heeft het ook niets te maken, ik tank altijd 98. Denk echt de bobine of kabels. Misschien een injector?