Pagina 1 van 1

Koelfan laat in slaan hoort dit of niet?

Geplaatst: 03 mei 2012, 21:21
door Manick
Beste Mini Drivers

Ik heb deze week een leuk klusje gehad op het werk, cilinderkop vervangen van een
Mini Cooper uit 5/2004
had een verbrande uitlaat klep op cilinder 4, 5.5 bar compressie

goed vandaag in elkaar gezet alles ging netjes en soepeltjes
maar tijdens het warm draaien van het koelsysteem heb ik via OBD uitlees stekker
uitgelezen wat de kvs temp sensor aan gaf en deze gaf 105 graden aan.

Goed ik auto uitgezet, tot 2 keer toe koelsysteem ontlucht en bij gevuld, auto weer gestart maar weer loop
de tempratuur op. ik even kijken op de onderdelen leverancier site of er mess een thermo schakelaar in de radateur zit
maar zit er ook niet. En op een gegeven moment bij 112 graden springt de ventilator in dus ik denk/dacht dat dit
noodloop is van de ECU.

Proefritje gemaakt, tempratuur komt niet hoger van 95 mits stil staat

me leermeester zegt dat dit wel goed is omdat het systeem onderdruk staat waar door het de kvs niet kan koken

wat is jullie ervaring er mee, is er mess een eerste trap in de ECU kapot of is dit gewoon normaal

groet ,

Manick

Geplaatst: 03 mei 2012, 22:51
door cooperke s
Ga hier niet exact een temp neerzeteen maar bij +- 102 slaat de eerste snelheid op , bij 112 zoals jezelf aangeeft gaat ie in de tweede snelheid(sneller) aanzetten.

Geplaatst: 04 mei 2012, 07:59
door Cooper_S_Cabrio
Eerste staand van je koelventilator staat ook altijd aan wanneer je je airco aan hebt. Hiermee kan je eenvoudig controleren of de eerste stand wel werkt

Geplaatst: 13 mei 2012, 16:49
door Dirkxke
Mijne doet hetzelfde.

Bij de mijne is ook de eerste stand van de koelventilator defect.
Ik laat daarom de airco opstaan als ik traag verkeer heb. Dan blijft de temperatuur nog binnen de perken. (doet ventilator op hoogste stand nog voor de 112°C aanspringen.)

De hoge kostprijs om het te maken houdt me op dit moment nog tegen om het in orde te zetten. (complete ventilator unit op de radiator)

Geplaatst: 13 mei 2012, 17:14
door Daveke
Bij mij springt bij 95 graden de tweede stand aan, eerste is uitgezet middels software

Geplaatst: 14 mei 2012, 21:18
door Dirkxke
Daveke schreef:Bij mij springt bij 95 graden de tweede stand aan, eerste is uitgezet middels software

Interessant...

Zou voor mijn circuitgebruik ideaal zijn.

Geplaatst: 14 mei 2012, 21:45
door Daveke
1320.....

Ik heb er overigens ook een 78 graden thermostaat inzitten, dus het koelwater komt rijdend nooit boven de 80 uit.

In onze trackcar duw ik een 75 graden thermostaat. We zijn nog aan het dubben om wellicht de radiateur in de kofferbak te plaatsen zonder bodem daar met pullfans eronder. Even de opties afwegen als het karretje hier is

Geplaatst: 22 aug 2012, 00:30
door MrBean
Dirkxke schreef:Mijne doet hetzelfde.

Bij de mijne is ook de eerste stand van de koelventilator defect.
Ik laat daarom de airco opstaan als ik traag verkeer heb. Dan blijft de temperatuur nog binnen de perken. (doet ventilator op hoogste stand nog voor de 112°C aanspringen.)

De hoge kostprijs om het te maken houdt me op dit moment nog tegen om het in orde te zetten. (complete ventilator unit op de radiator)
Als je spreekt over een hoge kostprijs?
Waar heb je dan een offerte gekregen en wat mag je er grosso modo voor rekenen?