Het zit niet mee : APK :-( UPDATE 19/10 : Goedgekeurd !
Geplaatst: 28 sep 2012, 16:30
door mrobers
Soms zit het mee en soms zit het tegen...
Zoals al eerder kunnen lezen hebben we onze Cooper S JCW afgelopen zaterdag gekocht waarbij we wisten dat de APK volgende maand af zou lopen. Maar goed; op een haperende Xenon-lamp en een raar geluid bij optrekken na had ik er wel een goed gevoel bij. Nou, dat liep wat anders...
Vanochtend met zowel de Smart Roadster als de MINI naar de APK geweest en de RS vloog er zonder opmerkingen doorheen. De MINI was een heel ander verhaal. 3 banden aan de binnenzijde volledig doorgesleten (een zelfs tot het canvas), achteruitrijlicht defect (niet het lampje), remklauw rechtsachter loopt aan, draagarm rechtsonder veel speling en aandrijfashoes rechtsvoor gescheurd. Sjips.
Zelf geen zin om dit te doen (heb al genoeg sleutelwerk aan mijn andere auto's) dus maar naar een vriend met een eigen autogarage in IJsselstein gebracht. Gelijk diagnose laten stellen voor het geluid bij optrekken en zowel hij als de APK-garage vermoeden inderdaad het dual-mass vliegwiel. Verkoper had in eerste instantie verteld dat de koppeling en drukggroep 2 maanden geleden bij een BMW garage was vervangen. Nu - na enkele SMSjes - blijkt dat het om 'een Turk om de hoek' was gegaan. Ik vermoed dat die zonder het juiste gereedschap de koppeling heeft gemonteerd en al helemaal niet naar het vliegwiel heeft gekeken. Uiteindelijk dus maar besloten alles in één keer te laten doen. Net de onderdelen besteld dus nu afwachten tot het binnen is en Ronald de tijd heeft om aan de slag te gaan...
Bovenstaande plus €15 verzendkosten naar Nederland
- 4x Cooper Zeon 2XS 88W (205/45R17) : €401
Helaas geen runflats maar het is allemaal al duur en onverwachts genoeg
Geplaatst: 28 sep 2012, 16:40
door ParklaneS
Dit zijn toch voor het meerendeel punten die je met een proefrit en visuele inspectie wel kan zien voor een aankoop?
Geplaatst: 28 sep 2012, 16:58
door Peter
Wat ga je nou voor banden kopen?
Daar zou ik toch niet op besparen hoor.... Is de oppervlakte van 2 A4-tjes waar alle krachten doorheen moeten.
Er zijn er die een normaal vliegwiel hebben gemonteerd. Weet niet wat de kosten daarvan zijn maar dat zal allicht goedkoper zijn.
Ik zou ook goed laten kijken of de velgen recht zijn. Ik had 3 kromme velgen en dat gat ook behoorlijk wat slijtage aan de binnenzijde van de band. Dan bedoel echt de binnenkant die je pas ziet als je de band van de velg af hebt. Gaat dan vooral om hoogteslag. Kromme velgen zijn vaak ook te herkennen aan veel balanceerlood.
Geplaatst: 28 sep 2012, 17:24
door Berthil
Ik weet niet wat voor een koppelingsset van Sachs maar die van mij was binnen 35.000 km weg.
Geplaatst: 28 sep 2012, 17:30
door mrobers
De slijtage aan de banden heb ik inderdaad gemist tijdens mijn aankoop-inspectie. Lesje voor de volgende keer. Buitenkant en bandoppervlak zijn uitstekend en ook niet scheef afgesleten. Daar had ik wel op gelet. Ik had ook even de overgang van binnenwang naar profiel moeten checken want daar zit de slijtage. Dus nodig aan een uitlijning toe. De rest is lastig te zien zonder brug en soms moet je wel eens een gewogen risico nemen. We hebben hem voor een nette prijs gekocht.
Ik heb erg goede ervaringen met Kumho en Cooper banden voor meer van mijn auto's. Zowel Corvette, Jeep als Avalanche reden of rijden erop en ik ben er bijzonder tevreden mee. De Zeon 2XS was dus een bewuste keuze en zeker niet eentje van besparing. Ik heb niet gekozen voor runflats (die er nu wel onder zitten) maar dat lijkt me niet zo'n punt met het bandenspanningssysteem.
De Sachs is een OEM vervanger volgens Duitse bronnen, dus ik ga het gewoon proberen. Ik ga de JCW niet nog meer opvoeren (is voor de vrouw) dus fabrieks-spul moet goed zijn. Ook even e.e.a. gelezen over een enkel vliegwiel, maar ook hier geldt voor mij : hiermee is hij geleverd dus gaat dit er ook weer in.
Geplaatst: 28 sep 2012, 20:28
door Squeek
Balen man. Hoe heb je die haperende xenon lamp gefixt?
Geplaatst: 28 sep 2012, 20:32
door mrobers
Nieuwe Xenon lamp heeft wel wat geholpen (vooral mooier en witter licht) maar heb net andere ballasts ontvangen van Davvy. Die kan ik pas monteren als ik de MINI weer terug heb :-)
Heb inmiddels wel een werkplaatshandboek gekocht en gedownload in pdf formaat. Heb ik weer wat te lezen :-)
Geplaatst: 28 sep 2012, 22:33
door Peter
Oké goed bezig als je positieve ervaringen hebt met die banden.
Het verbaast me hoe vaak mensen onder een rijderauto als een MINI van die waardeloze banden zetten. Dan mis je het hele punt van in een MINI rijden IMHO.
Geplaatst: 09 okt 2012, 15:14
door mrobers
Tijd voor een tussentijdse update...
Onderdelen en banden zijn afgelopen vrijdag afgeleverd bij de garage van m'n maat. Gisteren eind van de middag is hij begonnen met het voorbereiden voor de demontage van de versnellingsbak en daar is hij vandaag mee verder gegaan (hij is zo ziek als een hond maar werkt toch door, tssss).
Er kwamen wat rare dingen aan het licht; de vorige eigenaar bevestigde later al dat hij de koppeling niet had laten vervangen bij de BMW dealer zoals bij de verkoop verteld, maar bij een bevriende turk. Daarbij is het dubbelmassa vliegwiel inderdaad niet vervangen. Maar het is niet echt secuur uitgevoerd; achteruitrijlichtsensor niet aangesloten, achterste boutenbeide draagarmen zaten niet vast (!), motorsteun gescheurd door onvakundige demontage, luchtinlaatslang idem gescheurd en nog wat kleine dingen. Waardeloos. Blij dat alles nu goed word gedaan en gecontroleerd...
Kreeg net via Whatsapp wat foto's en een filmpje van het vliegwiel. Nou; die is echt verrot. Dus weten we gelijk dat het geluid daar inderdaad vandaan kwam.
Geen idee hoe ik een YouTube linkje moet maken, dus hoop dat dit goed gaat :
.
Geplaatst: 09 okt 2012, 17:57
door Shag
Precies wat je zegt, balen dat een of andere beun er aan heeft lopen prutsen maar fijn dat ie nu in ere wordt hersteld!! Succes nog, voor je het weet scheur je weer met een grijns rond
Geplaatst: 09 okt 2012, 19:36
door Anto
beetje speling
Geplaatst: 10 okt 2012, 07:33
door mrobers
Inmiddels zijn de bak en motor weer gekoppeld. Kan hem van het weekend hopelijk ophalen, maar moet nu eerst onderdelen bestellen (luchtinlaat, motorsteun, elektrische koelfan onder de auto).
Kleine update : MINI staat nog bij de garage. Gisteren (zaterdag) bleken beide binnenste ashoezen ook niet meer gezond (lees : gescheurd) en die zijn alleen verkrijgbaar bij de dealer. En die was overal dicht...
Hoop hem dus begin deze week op te kunnen halen!
Geplaatst: 17 okt 2012, 12:24
door mrobers
Maandagavond de MINI opgehaald bij mijn maat. Hij rijdt helemaal geweldig, want een verschil. De beunhaas die de koppeling had gedaan, had de helft van de bouten van het onderstel niet vastgedraaid (...) en inderdaad het vliegwiel niet vervangen zoals je eerder op het filmpje zag. Nu loopt ie weer fantastisch stationair, de koppeling grijpt heerlijk aan en hij rijdt als een speer. Ongelooflijk. Zo te zien is de katalysator open geweest (en leeggemaakt) maar bij de pre-APK leek hier geen issue mee te zijn.
Eergisteren de fan en inlaatbuis besteld bij VDG dus hoop die snel binnen te krijgen. Verder morgenavond in de loods even de nieuwe ballasts voor de Xenon monteren en voor vrijdag staat een afspraak voor uitlijnen en vervolgens APK. Daarna kunnen we aan het opleuken beginnen (ramen donkerder maken, velgen plastidippen etc.).
Geplaatst: 17 okt 2012, 14:50
door Shag
nice going !! mooi dat ie deugdelijk wordt hersteld