Pagina 1 van 2
Koelvloeistof weg, eindelijk opgelost!
Geplaatst: 26 feb 2013, 13:40
door StefanOne
Ik heb even door het andere "koelvloeistoftopic" doorgelezen maar daar kan ik het eigenlijk niet vinden.
Ik heb al een tijdje dat mijn koelvloeistof verdwijnt, waterpomp kan het niet zijn anders zou de kachel ook niet warm worden (toch?)
Tijdens het rijden blijft de temperatuur mooi gelijk, precies in het midden staan. Hoe lang, hard ik ook rij.
Niks mis mee dus..
Zou het de thermostaat kunnen zijn die kapot is? Maar waar blijft de koelvloeistof dan?
Kan het zijn dat er lucht in het systeem zit?
Als de auto een poosje draait worden de slangen niet warm.
Wie o wie?

Geplaatst: 26 feb 2013, 18:28
door Marcel Always Open
Als er lucht in het systeem zou zitten, zou dat geen wegtover probleem opleveren.
- thermostaathuis lek
- slang lek
- radiateur lek
- reservoir lek
Willekeuring elk van de 4 betekent : portemonnee lek. Ik hoop de 4e optie voor je.
Geplaatst: 27 feb 2013, 12:32
door franklyn85
Ja of een lekke koppakking dat heb ik namelijk ook gehad maar dat is wel 1 van de laatste stappen die je moet maken.
Eerst zoeken wat Marcel al aangeeft
Wat je kan doen is naar de dealer gaan of kwik fit en de auto laten afkoelen en dan afvullen met vloeistof en dan je systeem onder druk laten zetten
Greetz
Geplaatst: 21 mar 2013, 08:48
door StefanOne
Even een update.
Het mysterie is nog niet opgelost, monteur heeft het systeem 2 dagen onder 15 bar op druk gezet en nergens een lek.
Gisteren de auto weer in gebruik en vanochtend weer reservoir nagenoeg leeg...
Toch maar eens het thermostaathuis beter nakijken.
Wordt er wel een beetje moedeloos van!

Geplaatst: 21 mar 2013, 08:54
door franklyn85
StefanOne schreef:Even een update.
Het mysterie is nog niet opgelost, monteur heeft het systeem 2 dagen onder 15 bar op druk gezet en nergens een lek.
Gisteren de auto weer in gebruik en vanochtend weer reservoir nagenoeg leeg...
Toch maar eens het thermostaathuis beter nakijken.
Wordt er wel een beetje moedeloos van!

Ja maar is hij ook onder druk gezet met de thermostaat open......
Ik hoop het niet maar hou je olie goed in de gaten...... mijn GP was ook steeds koelvloeistof kwijt tijdens een lange rit nou zijn wij er achter gekomen dat er een scheurtje in de koppaking zat naar het koelkanaal.
niks aan de hand als je rustig reed maar zodra je wat meer de rpm's in ging kwam er via de cilinder kamer die ondercompressie staat lucht binnen in het koelkanaal via de scheur in de koppaking.
En hete lucht zet uit dus duwde dat lucht me koelvloeistof via het overdruk systeem dat in de dop zit eruit zo via me firewall naar de onderkant van de auto
hoop dat je hier wat mee kan om toch weer het e.e.a uit te sluiten
Geplaatst: 21 mar 2013, 09:03
door franklyn85
Note: wat je kan doen bijvoorbeeld is gaan rijden...... en bij de garage de CO2 waarde laten meten in je expansie vat als dat daar in zit dan heb je een lekke pakking.
Bij mij ging in de expansie vat de koelvloeistof borrelen dat was de lucht die via de cilinder in het systeem kwam
Geplaatst: 21 mar 2013, 13:05
door Esge
Bij mij was het t thermostaathuis.
kijk onder de motorkap even aan de rechtkant van je blok. Daar zie je aan de zijkant een plastic kulkje daar ligt dan een plasje koelvloeistof. (Bij de S iig, weet niet of het bij de One ook op die zelfde plek zit, denk t wel).
check:
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... 873#694873
Geplaatst: 13 mei 2013, 19:37
door StefanOne
En ondertussen zijn we weer wat weken verder en staat de Mini stil te staan.....
Lekkage nog steeds niet opgelost dus erg ver rijden durf ik er niet mee...
Vanavond nog maar eens bijgevuld en gestart of ik toch niet ergens een lekje zag.
Kijk ik goed naar de aansluiting van het reservoir naar de slang zie ik af en toe een belletje lucht terug in het reservoir schieten en bubbelt de vloeistof een beetje omhoog.
Is dit normaal of betekent dit dat er (nog steeds) lucht in het systeem zit of is dit een erger probleem?

Geplaatst: 13 mei 2013, 20:24
door franklyn85
Heb je nog CO2 meting laten doen in je systeem want vloeistof kan verdwijnen via je kop
Geplaatst: 13 mei 2013, 21:43
door wall-e
Ff out of the box maar is het reservoir niet gewoon gaar? Combinatie van druk en warmte was bij mij oorzaak van ploteling verlies, pcies bij de naad vh reservoir. Vervangen is de kosten niet, wellicht dat het helpt
Geplaatst: 13 mei 2013, 22:01
door speedy
als het systeem onder druk is gezet dan zal die daar ook gaan lekken.
Geplaatst: 13 mei 2013, 22:07
door wall-e
Ja 15 bar is niet niks, maar is de vloeistof, of het reservoir ook warm tijdens zo een test?
Geplaatst: 13 mei 2013, 22:22
door speedy
nee idd niet warm of je moet hem warm gereden hebben
