Ratel geluid en alle olie via de compressor uit de uitlaat
Geplaatst: 22 apr 2013, 23:12
Hallo allemaal,
Ik heb een Cooper S uit juli 2003 met 100.000 km op de teller. Gisteren reed ik op de snelweg met 160 met de muziek aan. Na enige tijd deed ik de muziek zachter en hoorde ik een harde ratel vanuit de motor. Ik ben meteen bij de eerste pomp eraf gegaan (na 3 km) en constateerde dat er in een tijd van 5 minuten 2 oliedruppels onder de auto kwamen te liggen. Oke, ik wist dus dat het niet goed was, ik dacht meteen dat dit het "metaal op metaal" geluid was. Na enige telefoontjes kwam een vriend mij een liter olie brengen en heb deze erin gegooid nadat ik mijn oliepijl had gecheckt, de pijlstok was droog. Ik heb toen de keuze gemaakt om met minder dan 1500 toeren de 10 kilometer naar de garage bij mijn huis te rijden. Die hebben vandaag aan de hand van het geluid geconstateerd dat de krukaslagers kapot waren en dat de olie via de uitlaat door de compressor is uitgespuugd. Let op: het is een constatering van een onafhankelijke garage aan de hand van het geluid. Dit klinkt naar mijn mening heel logisch.
Nu is mijn vraag. Heeft iemand anders dit meegemaakt? En hoe heb je dit opgelost. Ik werk bij een autogarage in het weekend, dus heb beschikking over een brug maar betaal uiteraard wel een groot deel van de uren. Een vriend van mij werkt bij een autogarage waar ik eventueel op zondag kan werken met het juiste gereedschap met mijn vriend die dit waarschijnlijk kan repareren. Dus, moet ik dit zelf doen (is dit een moeilijke klus?), of moet ik een andere motor kopen?
Tips voor vervanging, reparatie, tips voor adresjes voor tweedehands motoren? Eventueel een kostenplaatje?
Veel om over na te denken dus.
Graag hoor ik van jullie.
Groeten Tim
Ik heb een Cooper S uit juli 2003 met 100.000 km op de teller. Gisteren reed ik op de snelweg met 160 met de muziek aan. Na enige tijd deed ik de muziek zachter en hoorde ik een harde ratel vanuit de motor. Ik ben meteen bij de eerste pomp eraf gegaan (na 3 km) en constateerde dat er in een tijd van 5 minuten 2 oliedruppels onder de auto kwamen te liggen. Oke, ik wist dus dat het niet goed was, ik dacht meteen dat dit het "metaal op metaal" geluid was. Na enige telefoontjes kwam een vriend mij een liter olie brengen en heb deze erin gegooid nadat ik mijn oliepijl had gecheckt, de pijlstok was droog. Ik heb toen de keuze gemaakt om met minder dan 1500 toeren de 10 kilometer naar de garage bij mijn huis te rijden. Die hebben vandaag aan de hand van het geluid geconstateerd dat de krukaslagers kapot waren en dat de olie via de uitlaat door de compressor is uitgespuugd. Let op: het is een constatering van een onafhankelijke garage aan de hand van het geluid. Dit klinkt naar mijn mening heel logisch.
Nu is mijn vraag. Heeft iemand anders dit meegemaakt? En hoe heb je dit opgelost. Ik werk bij een autogarage in het weekend, dus heb beschikking over een brug maar betaal uiteraard wel een groot deel van de uren. Een vriend van mij werkt bij een autogarage waar ik eventueel op zondag kan werken met het juiste gereedschap met mijn vriend die dit waarschijnlijk kan repareren. Dus, moet ik dit zelf doen (is dit een moeilijke klus?), of moet ik een andere motor kopen?
Tips voor vervanging, reparatie, tips voor adresjes voor tweedehands motoren? Eventueel een kostenplaatje?
Veel om over na te denken dus.
Graag hoor ik van jullie.
Groeten Tim