Pagina 1 van 3

Oliesporen onderzijde motor R53 incl. foto's

Geplaatst: 04 mei 2013, 21:43
door ThAZiP
Hi,

Ik heb al even geprobeerd wat informatie te vinden via de zoekfunctie, maar tevergeefs en zodoende deze post.

Regelmatig check ik de vloeistoffen in de Mini, gewoon voor de zekerheid. We hebben de auto sinds januari jl. en we hebben nog geen ervaring met eventueel olie- of koelvloeistofverbruik. We kochten de auto met 68.000 km en tot op heden eigenlijk geen problemen wat verbruik wat vloeistoffen betreft. De Mini staat nu op ~73.000 kilometer en de olie staat nog keurig op peil, evenals de koelvloeistof.

Vandaag maar eens even onder de auto gaan liggen en daar zag ik ineens best wat oliesporen. Ik weet niet precies waar ik tegenaan kijk, maar de sporen zijn goed zichtbaar, inclusief een klein druppeltje. De Mini druppelt hard/flink, want de parkeerplaats is keurig schoon (das ook eigenlijk altijd mijn referentie).

Wellicht nog interessant om te vermelden is dat een maand of twee terug de bak eraf geweest is, vanwege een rot druklager. Hierbij is de gehele koppeling + vliegwiel vervangen. Op advies van de verkoper is er meteen een keerring vervangen waar men nu makkelijk bij kon. (Ik meen de krukaskeerring, maar weet het niet zeker).

Kan iemand aan de hand van de foto's aangegeven wat dit voor lekkage is? Zoals gezegd is het niet dramatisch, maar het is teveel aanwezig. Ten tijde van de aankoop heb ik de auto op de brug gehad en toen was ie praktisch droog. Er is toen wel preventief een carterpanpakking vervangen.

Sowieso maandag maar even langs de garage, maar wellicht kan iemand hier inschatten of het een serieus probleem is. (De motorolie staat nog wel keurig op peil...)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klik hier voor de FlickR pagina waar je ze in groot kunt bekijken.

Alvast bedankt voor tips!

Peter

Geplaatst: 04 mei 2013, 22:05
door krikkie
Ik had t zelfde, was gewoon de olieaflaatbout waar hij lekte, olie laten vervangen bij Mini dealer?
Niet vast genoeg gezet of geen goede O ring

Geplaatst: 04 mei 2013, 22:09
door kwiebje
Ik heb daar ook last van. Bij mij is het de olie aflaatbout die erin gekit is.
Voor een paar dubbeltjes er een nieuwe er in. 8)

Geplaatst: 04 mei 2013, 22:19
door ThAZiP
Toppers! Ik rijd maandag langs de garage om het te laten checken en eventueel die bout of O ring te laten bestellen. (Is een vakgarage, gespecialiseerd in Italianen, maar doen dit ook graag).

Nogmaals dank, scheelt weer een kopzorg!

Geplaatst: 05 mei 2013, 16:08
door Dirkxke
Voorkant van de motor ook nat?

Zoja, wss krukassensor waar de o-ring van kaduuk is.
Kost 2x niets om te maken en gemakkelijk zelf te doen.

Geplaatst: 05 mei 2013, 16:23
door ThAZiP
Ik laat het morgen checken! Keep you posted.

Geplaatst: 05 mei 2013, 18:51
door franklyn85
Ja of een zwetende carterpakking :D

Geplaatst: 05 mei 2013, 19:05
door Manick
Moet mij O-Ring ook vervangen van de BDP sensor maar heb hier even een fototje van de O-Ring


Afbeelding

nummer: 12147514983
Kosten: 2.67 euro Ex btw

Geplaatst: 05 mei 2013, 19:37
door ThAZiP
franklyn85 schreef:Ja of een zwetende carterpakking :D
De carterpanpakking is ten tijde van de aankoop al vervangen, vier maanden terug. Die sluit ik eigenlijk uit.

Geplaatst: 05 mei 2013, 19:39
door cooperke s
ThAZiP schreef:
franklyn85 schreef:Ja of een zwetende carterpakking :D
De carterpanpakking is ten tijde van de aankoop al vervangen, vier maanden terug. Die sluit ik eigenlijk uit.
Kan je verkeerd vervangen evenals de keerring..

Geplaatst: 05 mei 2013, 20:21
door ThAZiP
In januari is de carterpanpakking vervangen. In maart is de bak eronderuit gegaan voor de koppeling. Ik heb de auto toen ook op de brug gezien en was toen netjes droog. Dus de carterpanpakking sluit ik uit. Nu is er bij het vervangen van de bak wel een keerring vervangen. Dacht van de krukas. Ik weet dus alleen niet of die keerring, deze lekkage tot gevolg kan hebben.

De eerste twee tips waren de olieaflaatbout en die O-ring. Ik gok daar ook maar op...

Geplaatst: 05 mei 2013, 20:34
door cooperke s
ThAZiP schreef:In januari is de carterpanpakking vervangen. In maart is de bak eronderuit gegaan voor de koppeling. Ik heb de auto toen ook op de brug gezien en was toen netjes droog. Dus de carterpanpakking sluit ik uit. Nu is er bij het vervangen van de bak wel een keerring vervangen. Dacht van de krukas. Ik weet dus alleen niet of die keerring, deze lekkage tot gevolg kan hebben.

De eerste twee tips waren de olieaflaatbout en die O-ring. Ik gok daar ook maar op...
Fair point,maar gokken is niet zo slim ,je moet weten :mrgreen:

Geplaatst: 05 mei 2013, 20:35
door Manick
ThAZiP schreef:In januari is de carterpanpakking vervangen. In maart is de bak eronderuit gegaan voor de koppeling. Ik heb de auto toen ook op de brug gezien en was toen netjes droog. Dus de carterpanpakking sluit ik uit. Nu is er bij het vervangen van de bak wel een keerring vervangen. Dacht van de krukas. Ik weet dus alleen niet of die keerring, deze lekkage tot gevolg kan hebben.

De eerste twee tips waren de olieaflaatbout en die O-ring. Ik gok daar ook maar op...
ik zou sws met de olieaflaatbout en de O-ring beginnen, is het goedkoopst en makkelijkst te vervangen voor dat je de Mini helemaal open maakt

Geplaatst: 05 mei 2013, 20:37
door ThAZiP
Meten is weten, absoluut mee eens. Morgen maar met de Mini naar de zaak. In de namiddag naar de garage. Kunnen ze eens kijken waar het vandaan komt. We hebben nog twee maanden garantie, dus het loopt wat kosten betreft wel los denk ik!

Geplaatst: 06 mei 2013, 07:20
door franklyn85
ThAZiP schreef:
franklyn85 schreef:Ja of een zwetende carterpakking :D
De carterpanpakking is ten tijde van de aankoop al vervangen, vier maanden terug. Die sluit ik eigenlijk uit.
Nou die gaan lang mee dus dat is dan idd uitgesloten

Maar het zweten is goed zichtbaar op de brug!!!