Pagina 1 van 2

Midland of Getrag...?

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:00
door Solarcell
Net toen ik dacht alles over die matige versnellingsbakken van Mini te hebben gelezen, bijvoorbeeld dat de Midlands in de Mini's vóór de facelift gemonteerd zaten en dat de Getrag dus van 2005 gemonteerd zou moeten zitten, lees ik nu op versnelling Mini punt nl dat dit helemaal niet het geval is!? Daar staat dat pas vanaf 11/2006 (MKII?) de Getrag gebruikt is. Heb ik dus bewust gezocht naar een Mini uit 2006, om ieder geval de kans op problemen te verkleinen, blijkt ook daarin zo'n (waardeloze?) Midland in te zitten. Mijn vraag is; klopt dit?

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:04
door henne
vanaf 07-2004 is de facelift gekomen en vanaf dat moment zijn ook de getrag bakken gemonteerd.
vanaf 11-2006 is de r56 serie uitgezonderd voor de r52 cabrio. die is doorgebouwd tot 2009.

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:12
door MartijnGizmo
Wat henne zegt is correct, facelift is altijd voorzien van een Getrag-bak.

Die Midlands-bak was trouwens een keuze van Rover, de MINI was al grotendeels klaar toen BMW instapte. Volgens de ingenieurs van Rover voldeed de Midlands-bak uitstekend en paste er niets anders tussen de framerails. De bak bleek zoals we nu weten niet zo deugdelijk, dus kwam er bij de Cooper S meteen een Getrag-bak (met 6 versnellingen). Bij de facelift kreeg dus ook een One/Cooper een Getrag-bak (met 5 versnellingen).

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:25
door Solarcell
Dit is wat die site zegt:

Mini heeft 4 verschillende types versnellingsbakken toegepast;

Midland G5-65BH 5-bak

Getrag GS5-52BG 5-bak

Getrag GS6-85BG 6-bak

Getrag GS6-55BG 6-bak



Hieronder ziet u op welke modellen de versnellingsbakken zijn toegepast;

R50 Mini One 1.6i 09-2000 t/m 11-2006 GS5-65BH 5-bak Midland

R50 Mini Cooper 09-2000 t/m 11-2006 GS5-65BH 5-bak Midland

R50 Mini One 1.4i 02-2002 t/m 12-2004 GS5-65BH 5-bak Midland

R52 Mini Cabrio Cooper 11-2002 t/m 07-2008 GS5-52BG 5-bak Getrag

R52 Mini Carbrio Cooper-S 11-2002 t/m 07-2008 GS6-85BG 6-bak Getrag

R52 Mini Cabrio One 01-2003 t/m 07-2008 GS5-52BG 5-bak Getrag

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:41
door cooperke s
Heb je zelf al geverifieerd(met je eigen ogen) dat je een midlands bak hebt?

Zolang je niet zeker bent kunnen we blijven lullen hier..

Geplaatst: 12 jun 2013, 13:03
door Solarcell
cooperke s schreef:Heb je zelf al geverifieerd(met je eigen ogen) dat je een midlands bak hebt?

Zolang je niet zeker bent kunnen we blijven lullen hier..
Ik heb nog helemaal geen Mini, dat is het hem nou juist. Wil uiteraard - binnen mijn budget- een zo goed mogelijke auto aanschaffen, maar ben een beetje huiverig geworden van al die verhalen. Belde net met de dealer om te vragen of zij aan de hand van het kenteken konden zien wat voor bak er in zit. Werd eerst met een verkoper doorverbonden, die me glashard en bijna gepikeerd vertelde nauwelijks problemen met versnellingsbakken te kennen. Wel met de koppeling... Op mijn reactie dat het zo'n beetje het bekendste probleem is en dat ik uiterst merkwaardig vond dat hij beweerde het niet te herkennen, kreeg ik een technische man aan de lijn. "Hier, technische vraag", hoorde ik de verkoper nog zeggen...

Was een goed gesprek. De technische man erkende wél direct het probleem, dacht ook dat de Midlands vanaf de facelift vervangen zijn voor Getrag, maar had een chassisnummer nodig om het zeker te weten. Ook adviseerde hij mij met klem een tweede hands Mini vooraf te laten keuren. Er wordt te veel rommel aangeboden, met name importauto's met bewerkte kilometerstanden... Buiten de versnellingsbak kan er zoveel mis zijn, vertelde hij, en aangezien het toch een (geliefd) premium autootje is, zijn de onderdelen relatief duur. Ik kreeg een uitgebreid advies over onderhoudsboekjes, NAP, bellen met vorige garagisten, binnen- en buitenland... Mij allemaal reeds bekend natuurlijk, maar vast goed bedoeld...

Dus, ja, we kunnen blijven lullen tot we een ons wegen, maar ik ben niet bekend met Mini en wil zoveel mogelijk risico's uitsluiten, vandaar mijn vraag. :?

Geplaatst: 12 jun 2013, 13:15
door zmorf

Geplaatst: 12 jun 2013, 13:25
door mushrop
google even de foto's, dan weet je de optische verschillen en kun je dus direct zien welke bak eronder hangt. Maar feit is dat vanaf de facelift er een Gertrag bak inzit.

Geplaatst: 12 jun 2013, 14:17
door Solarcell
Heb zojuist aan de hand van het chassisnummer (keurig op verzoek verstrekt door de garage die de Mini aanbiedt) de bevestiging van BMW gekregen dat er inderdaad een Getrag onder zit. (GS5-52BG - TBHA)

Geplaatst: 12 jun 2013, 14:36
door franklyn85
Er is ook nog een getrag D bak die Zijn zonder. Sper moet je nie hebben

Geplaatst: 12 jun 2013, 15:01
door Solarcell
marcel700 schreef:
Solarcell schreef:Heb zojuist aan de hand van het chassisnummer (keurig op verzoek verstrekt door de garage die de Mini aanbiedt) de bevestiging van BMW gekregen dat er inderdaad een Getrag onder zit. (GS5-52BG - TBHA)

Als je dat nou is als eerst gedaan had.... -_-"
Ja, dat kan je wel zeggen. Feit blijft dat er verschillende verhalen de ronde doen. En als leek weet je het dan ook niet meer. Bovendien heb ik vorige week nog een proefrit gemaakt in een facelifter, en de versnellingsbak bleek ook niet al te best. Ben gewoon beetje huiverig en dus voorzichtig geworden. Maar goed, vrijdag proefrit maken. Ben benieuwd, en bedankt voor alle reacties.

Geplaatst: 12 jun 2013, 15:03
door FastBunny
Bij een Cooper S hoef je je helemaal geen zorgen te maken die hebben altijd ook bij de pre-facelift's al een Gertrag 6 bak gehad.

Geplaatst: 12 jun 2013, 15:04
door franklyn85
Ja maar facelift bak onder een auto wil niks zeggen als er een sloper mee gereden heeft ja dan gaat hij ook stuk

Alleen de facelift bakken zijn beter als je er normaal mee overweg gaat oftewel als je schakelen kan dan zijn het top bakken

Voor degene met sper op beide wielen zijn goed