Pagina 1 van 3

Oliedruk of olietemperatuur (afgehandeld)

Geplaatst: 20 jan 2014, 20:09
door Everaars
Als je moet kiezen , wat is dan beter om extra meter voor te laten inbouwen, olietemp of oliedruk?

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 20:30
door Wilcoos
Oliedruk is denk beter, maar dan wel zorgen dat je temp in orde blijft. Waar wil je het voor gebruiken?

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 21:17
door Everaars
Zekerheid dat ik niets over het hoofd zie. Niet voor racen, hoewel ik af en toe stevig doortrap.

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 21:23
door Daveke
Dan heb je beiden niet nodig

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 21:41
door Wilcoos
Wat Dave zegt. Dan doen wat je leuk vind, de meeste kiezen dan voor temp.

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 21:45
door Freakaziot
Ik heb zelf een olie temp meter om te kijken of de mini een beetje warm is voordat ik hem doortrap.
Als de olie temp. ideaal is dan is de olie dunner en smeert hij beter.
Sommige mensen gooien er speciale olie in zoals 0w40 etc om de olie sneller op tempratuur te brengen.
Ik heb de standaard olie er in en duurt het dus langer en is een temp meter handig
Olie druk is interessant als je met grote vermogens gaat spelen, voor de mini niet toepasselijk (heb ik me vanuit de racerij laten vertellen)
Iedereen weet dat voluit met een koude auto slecht is, de olie temp meter is meer een geheugen steuntje.

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 21:50
door Wilcoos
Wat is er speciaal aan 0w40? ;)

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 20 jan 2014, 23:10
door Freakaziot
Tegenwoordig is de 0w40: niet zo speciaal meer, het verschil zit in dat de 0w40 al bij lage buiten temp al "dun is" en de 40 geeft aan dat bij tot een redelijke hoge temperatuur constant blijft.
Deze olie slijt dan ook relatief sneller dan bijvoorbeeld 5w30 die standaard in de mini zit
Dus de 5w30 is dikker bij de start maar behoud moeilijker zijn viscositeit op hogere temperaturen.
Daarom hebben nieuwe sport auto's vaker 0w40 of hoger. Ze zijn dunner van zich zelf bij de start en behoud zijn viscositeit meer bij hogere temperaturen.
Speciale 0w40 is er ook met race additieven, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Tegenwoordig worden de meeste sport benzine auto's afgesteld rond 5w35 5w40 etc.
Dit heeft namelijk ook met emmissie waardes te maken.
Mijn vader heeft een Amerikaan met een 426hemi blok waar 0w20 in gaat.
Gevolg is dat hij bij vol gas lekker pluimt, en aardig olie drinkt, en dus straks ook niet meer de binnen stad in mag :D.
Olie is altijd een discussie ding, ook door kenners

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 14:33
door Everaars
de vraag was of ik beter een olietemp of oliedruk meter kan plaatsen. Nu gaat het topic over oliesoorten. Ik heb antwoord genoeg. Als ik iets plaats is het de temperatuur.
nu komt de volgende vraag. Waar "tap" je de temperatuur het beste af en wie heeft daar al ervaringen mee. Ik zie via autostyle
olietemp meter deze meter voor relatief laag bedrag en kleur is instelbaar

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 14:39
door Wilcoos
Makkelijkste tap je hem met een adapter boven in je blok bij de andere sensor. Cravenspeed heeft zo een adapter of je maakt er zelf eentje. Andere optie is in je carterplug, maar omdat dat onder je auto hangt geen aanrader.

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 14:42
door Wilcoos
Daar zie je mijne:

Afbeelding

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 14:48
door BMX
Everaars schreef:de vraag was of ik beter een olietemp of oliedruk meter kan plaatsen.
Volgensmij is het altijd vrij om een extra informatie te geven. Als daar een vraag over komt, dan mag die toch beantwoord worden? Naar mijn idee is er zeer nuttige informatie gegeven over olieën. Het is een forum, geen vraag-antwoordbak.
Waar "tap" je de temperatuur het beste af
Ik zou het de carterplug doen.
Op andere delen in het oliecircuit staat de olie onder druk. Als iets onder druk staat neemt de temperatuur toe. In het carter is de olie tot rust, dit is volgens mijn leraar hydrauliek de beste positie om de (algehele) olietemp te meten.

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 15:08
door Everaars
hi BMX, je hebt ook gelijk, iedereen mag alles schrijven, maar ik merk dat de volgende dan verder gaat met laatste bericht (men leest matig...) en dan gaat mijn vraag over de meter de dichte mist in... en wie wil er nu in de mist rijden ?

toch dank voor je informatie

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 15:37
door Wilcoos
BMX schreef:
Waar "tap" je de temperatuur het beste af
Ik zou het de carterplug doen.
Op andere delen in het oliecircuit staat de olie onder druk. Als iets onder druk staat neemt de temperatuur toe. In het carter is de olie tot rust, dit is volgens mijn leraar hydrauliek de beste positie om de (algehele) olietemp te meten.
Klopt, hoe lager hoe beter. Maar.... Grote kans op eraf rijden!! En dat wil je helemaal niet hebben lijkt. :wink:

Re: Oliedruk of olietemperatuur

Geplaatst: 21 jan 2014, 15:54
door BMX
Wilcoos schreef:
BMX schreef:
Waar "tap" je de temperatuur het beste af
Ik zou het de carterplug doen.
Op andere delen in het oliecircuit staat de olie onder druk. Als iets onder druk staat neemt de temperatuur toe. In het carter is de olie tot rust, dit is volgens mijn leraar hydrauliek de beste positie om de (algehele) olietemp te meten.
Klopt, hoe lager hoe beter. Maar.... Grote kans op eraf rijden!! En dat wil je helemaal niet hebben lijkt. :wink:
Kan aan mij liggen hoor... maar je carterplug er onderuit rijden? :shock: Hoe de... ...?