Pagina 1 van 1
R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 17 okt 2014, 16:51
door PointBlank
Er moet waarschijnlijk een nieuwe koppeling met vliegwiel in mijn Cooper S worden gezet. Nu kan ik kiezen uit een Solid vliegwiel en een dual mass vliegwiel. De Solid is van Valeo en de Dual Mass is van Luk. Ik heb me in de afgelopen dagen een beetje ingelezen over het verschil bij de 2 en ben beniewd naar jullie mening. Welke kan ik het beste erin laten zetten?
Zijn hier mensen die met een solid rondrijden?
En wat zijn de ervaringen over een langere periode qua extra trillingen?
Hoor het graag.
Re: R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 17 okt 2014, 20:29
door PointBlank
Ok dat had ik inderdaad begrepen. Ik vraag ik me af alleen of een solid misschien toch een alternatief is voor dagelijks gebruik. Aangezien een nieuwe dual-mass vliegwiel toch vroeg of laat weer gaat falen, is het dan gewoon niet slim om een solid erin te laten zetten?
Dus vandaar even de vraag of mensen hier op het forum een solid erin hebben en wat hun ervaringen zijn m.b.t. meer trillingen, oppakken van de koppeling, of andere reparaties als gevolg van een solid.
Het gaat btw niet om een speciale racekoppeling maar om een conversieset van Valeo.
Re: R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 17 okt 2014, 21:06
door Berthil
Ik heb lang een solid en lichter vliegwiel dagelijks gebruikt.
Dat is geen probleem maar als je lomp schakelt voel je dat meer in de auto en slijt alles een beetje harder.
Dus alleen nemen als je netjes kan schakelen met wat gevoel voor het mechaniek wat er achter zit.
Re: R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 19 okt 2014, 22:37
door Daveke
Ik vond de helix koppeling met enkelmassa vliegwiel erg prettig en vind het dualmassa wat er in mijn huidige jcw echt een draak van een ding
Ik zou ALTIJD als je moet gaan vervangen voor een enkelmassa gaan, en dat beetje trillen en clutch-chatter er op de koop toe bij nemen. Heeft mij nooit gestoord.
Re: R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 20 okt 2014, 15:48
door PointBlank
Beslissing is inmiddels genomen. Volgende week gaat ie voor een nieuwe koppeling en dual mass vliegwiel naar de garage. Redenen: 1. safe choice
2. Ik denk dat die het met normaal gebruik wel weer een ton uit gaat houden en dat ik tegen de tijd dat de teller op 2 ton staat wel weer iets anders rij.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Re: R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 02 nov 2014, 23:04
door Freakaziot
Beste mensen,
Sinds een week heb ik een valeo (enkel)massa vliegwiel.
Met een op maat gemaakte kevlar koppelingsplaat, dit omdat de platen die bij de kit hoorde al na 40km door het huidige vermogen verbrand waren.
Nu slipt de koppeling nog, maar volgens de garage moet de plaat nog zetten.
Dus rustig rijden was het advies, maar voor hoeveel km wisten ze niet.
Heeft iemand ervaring mee?
Thnx
Re: R53 koppeling solid of dual mass?
Geplaatst: 10 dec 2014, 22:38
door PointBlank
In het boekje van mijn r53 staat 500 km rustig rijden. Maar das bij een nieuwe auto. Mijn garage zei bij het erin zetten van de nieuwe koppeling dat ie gelijk los getrokken kon worden. Ik zou 500 km aanhouden, just to be safe.