Pagina 1 van 4

Non-runflat banden en lease

Geplaatst: 26 apr 2007, 08:56
door Eelke
Hallo allemaal,

Dinsdag moeten er nieuwe banden onder (damn, de Euphorias lijken inmiddels wel slicks :rijden) en eigenlijk plan ik al sinds ik de auto heb om de runflats (17" op S-Spokes) te vervangen door non-runflats (hoor ik positieve verhalen over en ik ben niet volledig tevreden met het weggedrag - trekt soms in het stuur, met name bij spoorvorming - hoe dan ook is dat al vaak genoeg bediscussieert hier). Ik heb speciaal een paar maanden geleden de wielen van voor naar achter gewisseld zodat ik nu in 1 keer vier nieuwe banden moet hebben.

Nu puntje bij paaltje komt krijg ik natuurlijk geneuzel van de bandenboer (had ik wel verwacht, maar ja :roll: ). Verzekering dit, typegoedkeuring dat, banden passen niet goed op de velgen en kunnen er misschien wel aflopen, raar weggedrag komt niet door runflats, etc.

Wie heeft er ervaring met het vervangen van de originele runflat banden door non-runflat op een leaseauto? Het gaat me dus vooral om praktische punten zoals gezeur van de leasemaatschappij en dat soort dingen, en of je inderdaad problemen zou kunnen krijgen met verzekering en dergelijke.

Verder wat betreft of het nu wel of niet "kan": de een (voorstanders van gewone banden op een Mini) zeggen dat het geen enkel probleem is om gewone banden op een runflat velg te zetten. De ander (bandenboer, BMW) zegt dat het niet kan, je krijgt hem er wel maar het "past" toch niet goed, er is bijvoorbeeld een kleine kans dat de band van de velg loopt. Ik ben geen velgen/banden-expert, dus wie moet je geloven :shock: Om gezeik achteraf te voorkomen ben ik toch geneigd om te zeggen: afgaan op de fabrikant :'(

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:13
door MoNkToNk
Voor zover ik weet bestaan er geen 'runflat' velgen. Op elke velg zou je een normale band en een runflat moeten kunnen gebruiken. Volgens mij probeert de bandenboer je gewoon runflats aan te smeren, omdat hij er waarschijnlijk meer marge op heeft zitten :o

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:16
door Eelke
Nou, bij mijn weten zijn er wel speciale runflat velgen (heb ik niet zelf verzonnen, noch heeft de bandenboer me dat verteld). Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit echt specifiek op gelet heb, maar als het goed is heeft zo'n velg voorzieningen om ervoor te zorgen dan de bandwang op zijn plaats blijft als er geen lucht in de band zit.

Dat de bandenboer liever duurdere banden verkoopt zou best kunnen. Toch graag reactie op mijn vragen.

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:19
door henkietenk
Mini Poeper hier:
Er zijn twee soorten runflat-systemen. Een systeem waarbij velg+band aangepast zijn en systeem van run-flatband om normale velg; MINI heeft het laatste systeem. Je kunt dus probleemloos de banden om de velg monteren.

BWM/MINI dealer is niet de bandenspecialist, dat is de bandenboer (over 't algemeen)! Henk en ik hebben beiden de Dunlop SP 9000 SPORT en zijn daar zeer content over!

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:29
door Eelke
Hmm... Nou, dat is toch echt anders dan ik tot nu toe begrepen heb. Volgens mij zijn de velgen wel degelijk speciaal voor runflat banden en kun je de runflat banden die Mini gebruikt absoluut niet op zomaar een willekeurige velg monteren (er zijn inderdaad systemen waarbij dat wel kan, zoals "RunOnFlat" van GoodYear).

Het punt is dat Mini/BMW zelf beweert dat andersom ook niet kan, dat je een normale band niet op zo'n speciale velg zou kunnen monteren. De bandenboer waar ik een afspraak mee heb gaat daarin mee. Dat het fysiek mogelijk is is in elk geval vaak genoeg bewezen, of de argumenten waarom het niet verstandig is wel of niet hout snijden ben ik dus onder andere benieuwd naar.

Verder blijf ik geïnteresseerd in de niet-technische aspecten van het hele verhaal. Ik heb een lease-auto, en mochten er brokken komen dan wil ik niet in de problemen komen omdat ik de "verkeerde" banden heb (ongeacht of dat nou technische wel of niet een probleem is).
BWM/MINI dealer is niet de bandenspecialist, dat is de bandenboer (over 't algemeen)!
Yep. En de bandenboer doet dus moeilijk, en geeft onder andere aan dat je problemen kan krijgen met verzekering en aanhouding, omdat de typegoedkeuring van de Mini gebaseerd is op runflat.

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:44
door iDarkDesign
Ik heb nog nooit problemen gehad met andere banden om mijn S-spokes. Bij de quickfit/profile/euromasters wilden ze er alles om monteren wat past.


iDD

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:47
door coendek
de velgen zijn 100% niet speciaal alleen maar voor runflats... 100% niet.. want WAT zou er anders moeten zijn.. Het gaat tenslotte om de band..

Een runflat band heeft alleen dikkere en hogere en sterkere wangen waardoor je kan blijven rijden... NIETS maar dan ook NIETS met de velgen te maken...

cheers

coen


IK DENK... dat je bmw dealer en banden boer gewoon dure banden willen monteren..... maar wie ben ik..

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:49
door Eelke
coendek schreef:de velgen zijn 100% niet speciaal alleen maar voor runflats... 100% niet.. want WAT zou er anders moeten zijn.. Het gaat tenslotte om de band..
Wat zou er anders moeten zijn: een voorziening om te voorkomen dat de wangen naar binnen geduwd worden als er geen lucht meer is om ze naar buiten te duwen.

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:50
door coendek
Eelke schreef:
coendek schreef:de velgen zijn 100% niet speciaal alleen maar voor runflats... 100% niet.. want WAT zou er anders moeten zijn.. Het gaat tenslotte om de band..
Wat zou er anders moeten zijn: een voorziening om te voorkomen dat de wangen naar binnen geduwd worden als er geen lucht meer is om ze naar buiten te duwen.
Dat zijn dus de DIKKE en HOGE wangen van de runflats.. en de DIKKERE compound..

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:52
door kamiel
Wat een onzin allemaal, je hoeft echt niet runflat banden op je auto te zetten als je dat niet wilt, ik ben ervan overtuigd dat die bandenboer gewoon centjes wil verdienen, een non runflat band is de helft goedkoper dan een run flat, dus hij verdient op vier banden waarschijnlijk 400 euro meer als dat je zou kiezen voor non runflat.
Ik heb op mijn MCS ook non runflat banden en ik heb nog nooit gehad dat de band van de velg is afgelopen, dit terwijl ik een zeer sportieve rijstij heb, ook heb ik nog nooit op een mini forum gelezen dat er een band is afgelopen.
Ook voor de verzekering maakt het echt geen verschil :s :s plus non runflat banden zijn veel beter dan run flat banden :wink: :wink: :wink:

Geplaatst: 26 apr 2007, 10:53
door coendek
kamiel schreef:Wat een onzin allemaal, je hoeft echt niet runflat banden op je auto te zetten als je dat niet wilt, ik ben ervan overthuigt dat die banden boer gewoon centjes wil verdienen, een non runflat band is de helft goedkoper dan een run flat, dus hij verdient op vier banden waarschijnlijk 400 euro meer als dat je zou kiezen voor non runflat.
Ik heb op mijn MCS ook non runflat banden en ik heb nog nooit gehad dat de band van de velg is afgelopen, dit terwijl ik een zeer sportieve rijstij heb, ook heb ik nog nooit op een mini forum gelezen dat er een band is afgelopen.
Ook voor de verzekering maakt het echt geen verschil :s :s plus non runflat banden zijn veel beter dan run flat banden :wink: :wink: :wink:

DANK U ;)

Geplaatst: 26 apr 2007, 11:38
door Eelke
kamiel schreef:Wat een onzin allemaal
Hee, thanks... :shock:
je hoeft echt niet runflat banden op je auto te zetten als je dat niet wilt
Een lease-maatschappij gaat nogal eens af op de aanbevelingen van de fabrikant, als rijder heb je niet altijd het laatste woord (een of andere herriepijp eronder mag bijvoorbeeld ook niet zomaar). Vandaar dat ik ook vraag naar ervaringen van andere lease-rijders.

Banden van de velg aflopen vind ik inderdaad ook klinken als een indianenverhaal, maar er staat me toch echt bij dat de velgen die Mini monteert een extra richeltje of iets dergelijks hebben om de werking van de runflat banden te ondersteunen (maar zou goed kunnen dat dat inderdaad niet persee nodig is). Jammer dat ik geen velgen zonder band bij de hand heb :)

Geplaatst: 26 apr 2007, 11:41
door frankie
Bij mij zijn er pas nieuwe banden opgegaan en ik kan je melden dat er geen xtra richeltje op de velgen zit. Het zit echt alleen in de band die veel stuggere en dikkere wangen heeft.

Geplaatst: 26 apr 2007, 11:44
door Eelke
Thanks, daar kunnen we wat mee :) Was tot nu toe vooral het ene woord tegen het andere :) Wel verrassend, heb altijd gedacht dat het speciale velgen waren.

Geplaatst: 26 apr 2007, 11:55
door frankie
Is ook een leuk werkje om de band van de velg te krijgen....daar heb je dus speciale bandenlichtapparatuur voor nodig, juist omdat de bandwang zo stug is. :lol: