Pagina 1 van 1

rempedaal sponzig

Geplaatst: 09 nov 2021, 15:18
door JohnKijkuit
Hallo,

Recent heb ik alle schijven en blokken vervangen van mijn R53. Ik heb er Brembo schijven opgezet i.c.m. Bosch blokken. De achterremzuigers bleken niet goed meer te zijn (rubber kapot en zuiger van cilinder geroest) De beide remklauwen en beide handremkabels zijn vervangen. De handremkabels, omdat deze niet op normale wijze los te krijgen waren uit de oude remklauw. Daarvoor had ik de remvloeistof al compleet vervangen (de oude was nagenoeg zwart). Er zit DOT4 in.
Nu remt de auto goed. Op de testbank geeft deze ruim voldoende remvertraging en ook de ABS werkt uitstekend, alleen het pedaal voelt sponzig aan en moet vrij diep ingetrapt worden. Wat kan dit zijn? De achterremmen zijn ontlucht bij het vervangen van de remklauwen. De voorremmen had ik al ontlucht bij vervangen van de vloeistof.
Wat kan dit nu zijn. Kapotte rembekrachtiger? Ook dit laatste lijkt niet aan de orde. Bij motor uit trap ik een paar keer de rem in totdat deze hard is. Ik houd hem ingedrukt en start dan de auto. Dan zakt het pedaal langzaam verder in....
Wie heeft de gouden tip?

Re: rempedaal sponzig

Geplaatst: 09 nov 2021, 15:21
door deusjevo
Toch stiekem lucht ergens in de leidingen?

Re: rempedaal sponzig

Geplaatst: 10 nov 2021, 08:26
door BMX
De gouden tip is; nog een keer alles helemaal doorspoelen. Ergens zit er toch een luchtbel(letje)

Hoe heb je de vorige keer ontlucht?
Eerst alle vloeistof eruit en dan nieuwe erin of langzaam bijvullen tijdens het spoelen of met (lage)druk de remvloeistof er doorheen gedrukt?
De laatste methode is wat bij de dealer gebeurd en is vaak de oplossing als het bij universeel niet goed is gegaan

Re: rempedaal sponzig

Geplaatst: 10 nov 2021, 11:43
door FastBunny
Thnx voor de tip! Toevallig hier ook net nieuwe achterremklauwen laten monteren en het pedaal is ook sponziger dan voorheen, terwijl de monteur alles netjes heeft ontlucht.

Re: rempedaal sponzig

Geplaatst: 10 nov 2021, 20:20
door JohnKijkuit
Ik heb de remmen ontlucht tijdens het vervangen van de vloeistof. Dop op het tankje vloeistof. Daar zitten dan twee slangetjes aan. 1 voor vloeistof vanuit een pot en 1 voor lucht. Rechtsachter begonnen en zo door tot linksvoor. Alles laten lopen tot er schone vloeistof uit de slang kwam bij de ontluchtingsnippel. Wat mij opviel was dat bij het vervangen van de remmerij achter er met een vacuümpomp lucht uit bleef komen. Een prof heeft toen de remklauwen vervangen en achter ontlucht. Voor niet…