Pagina 1 van 1

Pully+riem inrijden?

Geplaatst: 15 sep 2007, 13:44
door Nexus
Onlangs mijn MINI van Stage II laten voorzien door Beek. Daarnet hoorde ik na het starten mijn riem piepen. Dit gaat na een paar minuten weg.

Is dit normaal en verdwijnt dit na verloop van tijd, m.a.w. moet ik de combinatie riem+pully even inrijden (rekt de riem nog wat uit)?

Re: Pully+riem inrijden?

Geplaatst: 15 sep 2007, 14:26
door Jenkins
Nexus schreef:Onlangs mijn MINI van Stage II laten voorzien door Beek. Daarnet hoorde ik na het starten mijn riem piepen. Dit gaat na een paar minuten weg.
Is dit normaal en verdwijnt dit na verloop van tijd, m.a.w. moet ik de combinatie riem+pully even inrijden (rekt de riem nog wat uit)?
Naar mijn bescheiden mening duidt dit op een te lage spanning van je riem.
Heel slecht, als dit 't geval is en zou ik je willen adivseren z.s.m. terug te gaan om de juiste spanning te laten aanbrengen!

Geplaatst: 15 sep 2007, 16:42
door Hans
Volgens mij piept die van mij ook wel eens.. zonder dat die ooit veranderd of aangezeten is.. Kan geen kwaad, je heb toch de kortere riem gekregen van Beek? Want de compressor is er niet vanaf geweest dus kan niet aan de spanning liggen.. Als je eenmaal gaat tunen krijg je steeds meer bijgeluiden.. rij maar eens met die van Berthil mee :wink:

Geplaatst: 15 sep 2007, 16:48
door Berthil
Je had er toch een nieuwe riem bij gekregen van Beek?

De riem kan niet op spanning gebracht worden want er zit geen verstelbare spanner op, alleen een spanner met een hele dikke veer die nu dan op zijn einde moet staan omdat de riem te lang is als het piepen komt door een slippende riem. Met een zaklantaarn is te zien hoeveel 'gaatjes' er te zien zijn op de spanner. Dat moet minimaal 1 gaatje zijn, anders is de spanning net optimaal.

Ik kan me echter niet voorstellen dat Beek er een te lange riem heeft opgezet, ik neem dus aan dat het 'nieuwigheid' is en het even de kans geven om vanzelf weg te gaan. Als de riem trouwens zou slippen merk je dat wel met optrekken want dan heb je plotseling wat minder vermogen omdat de compressor dan even stilstaat.

Geplaatst: 15 sep 2007, 18:18
door Nexus
Zit inderdaad een nieuwe, kortere riem op.

Daarnet hoorde ik het niet. Lijkt dus iets eenmaligs geweest te zijn. Ik hou 't even in de gaten.

Kan me voorstellen dat de boel even moet zetten :).

Geplaatst: 17 sep 2007, 13:03
door dangixxer
Nexus schreef:Zit inderdaad een nieuwe, kortere riem op.

Daarnet hoorde ik het niet. Lijkt dus iets eenmaligs geweest te zijn. Ik hou 't even in de gaten.

Kan me voorstellen dat de boel even moet zetten :).
en nog problemen mee gehad???

Geplaatst: 17 sep 2007, 13:52
door Nexus
Ik heb 't sindsdien niet meer gehoord.

Wel zaterdagavond ineens toerenafhankelijk tikken (tak tak tak) onder 't rijden, best hard (je hoorde het onder 't rijden). Vanavond eens kijken wat dat was...

Geplaatst: 17 sep 2007, 15:17
door kamiel
Nexus schreef:Ik heb 't sindsdien niet meer gehoord.

Wel zaterdagavond ineens toerenafhankelijk tikken (tak tak tak) onder 't rijden, best hard (je hoorde het onder 't rijden). Vanavond eens kijken wat dat was...
ik hoop niets ernstigs?? je schreef dat bij het instaleren van alta pulley, het hele motorblok gekanteld word om bij de pulley te komen, ik hoop dat daar niets verkeerd is gegaan :shock: :shock:

Geplaatst: 17 sep 2007, 16:49
door dangixxer
Nexus schreef:Ik heb 't sindsdien niet meer gehoord.

Wel zaterdagavond ineens toerenafhankelijk tikken (tak tak tak) onder 't rijden, best hard (je hoorde het onder 't rijden). Vanavond eens kijken wat dat was...
precies toch allemaal niet zo probleemloos.... :roll:

Geplaatst: 22 sep 2007, 19:37
door kamiel
Hey Nexus, hoe is het afgelopen met je toeren afhankelijke tikken?? heb je al ontdekt wat het kan zijn??

Geplaatst: 23 sep 2007, 10:58
door Nexus
Niet meer gehoord. Een MINI maakt wel vaker rare geluidjes dus ik kijk er niet meer heel vreemd van op ;)

Heeft waarschijnlijk niks met de pulley te maken. Sinds ik m'n oliepeil heb gecontroleerd (was richting minimum) en had bijgevuld heb ik 't niet meer gehoord. Mogelijk dus combinatie oliedruk + hydraulische klepstoters.