Pagina 1 van 1
Wat is de Kettingspanner ?
Geplaatst: 08 nov 2007, 18:51
door miniracer
blijkbaar zit de mijne heel los en zou het geratel kunnen veroorzaken.
iemand een idee ?
thx...
Geplaatst: 08 nov 2007, 18:58
door Berthil
Ik heb er al eerder op geantwoord in een topic.
De kettingspanner zit linksonder in het blok (als je voor de auto staat) en houdt de distributieketting gespannen (goede naam hè).
Deze werkt op oliedruk, het is een cilindertje wat door de oliedruk naar buiten wordt gedrukt tegen de ketting aan.
De kettingspanner kan dus niet los zitten, alleen ingedrukt blijven.
Als deze te ver wordt ingedrukt (of misschien slijt) blijft deze ingedrukt vastzitten en komt door de oliedruk niet meer naar buiten.
Ik heb gelezen dat je te weinig olie in het blok had zitten, kan natuurlijk zijn dat deze hierdoor ook vast is gaan zitten.
Als deze vastzit zou ik gewoon er een nieuwe in laten zetten. Het is een klusje van niks als je weet wat je moet doen. Wielkast van het rechterwiel er af (gezien als je in de auto zit) en één dikke schroef aan de zijkant van het blok losdraaien en hij komt er uit en je kan de nieuwe er in draaien (of de oude weer gangbaar maken wat dus niet aan te raden is).
Geplaatst: 08 nov 2007, 23:29
door hansie
Goede omschrijving Berthil!
Enne niet doorrijden, gaat je ketting en geleiders van slijten en moeten dan vervangen worden wat duur is (gehad bij mijn BMW E30je).
Spannertje is tientjeswerk.
Geplaatst: 26 dec 2007, 19:04
door paulus
heeft een mini een ketting of een distributsie riem of hoe je dat ook schrijft hahaha heb hem pas net maar dat zou wel beter zijn een ketting dan een riem want die hoeft gelukig niet te vervangen worden hoor het wel van jullie
groetjes paul
Geplaatst: 26 dec 2007, 22:34
door werner
paulus schreef:heeft een mini een ketting of een distributsie riem of hoe je dat ook schrijft hahaha heb hem pas net maar dat zou wel beter zijn een ketting dan een riem want die hoeft gelukig niet te vervangen worden hoor het wel van jullie
groetjes paul
ketting ketting ketting
