Pagina 1 van 1
Bekeuring mistlampen?
Geplaatst: 17 apr 2006, 21:44
door MrFuzzy
Even een vraagje: mijn xenonlamp was kapot nu staat er in het boekje dat je dan je mistlampen als vervangende verlichting mag gebruiken.
Nu heb ik dus toch bekeuring gekregen 65 eurootjes

weet iemand hoe dat zit en/of het nut heeft om daar wat aan te doen.

Geplaatst: 17 apr 2006, 22:12
door kwiebje
Volgens mij is het zo als beide lampen kapot zijn je dan je mistlampen mag voeren. Aangezien de wet mulder (verkeersboetes) zo in elkaar steekt dat je eerst moet betalen en dan in beroep kan gaan bij de kantonrechter. Je kunt het natuurlijk altijd voor laten komen om de redenen aan te voeren waarom je op dat moment met mistlampen reed. Alleen ik acht de kans heel klein dat de kantonrechter je boete zal seponeren. En je moet natuurlijk daar ook weer heen met alle kosten, tijd en ergernis die je ervan hebt. Heeft de agent die de boete uitschreef er geen verklaring over gegeven dan ??
Geplaatst: 17 apr 2006, 23:32
door MINIJCW
mistlampen mogen alleen gevoerd worden bij zicht minder dan 50 of 100 meter geloof ik.
En rijden met 1 lamp hebben ze goedgekeurd?

Geplaatst: 18 apr 2006, 10:36
door Eelke
Mistlampen voor mogen gevoerd worden bij "sterk gereduceerd zicht" of zoiets vaags (in elk geval geen harde limieten van zoveel m zicht), dus ook al bij stevige regen- of sneeuwval (bijvoorbeeld).
Dat je ze als backup zou mogen gebruiken als je dimlicht kaduuk is hoor ik voor het eerst, lijkt me ook vrij stug eerlijk gezegd... Misschien is dat verhaal in het instructieboekje ten onrechte vertaald uit een versie voor een land waar dat wel mag..? In principe ben je wel strafbaar met een defect dimlicht, ASAP (laten) vervangen c.q. repareren dus.
Wat betreft minder dan 50m zicht, daar verwar je de mistlampen voor met het mistachterlicht. (En mensen, dan zie je echt weinig, van het ene hectometerpaaltje kun je de volgende niet meer zien, dus niet te snel aanzetten die rooie pit - en ook niet vergeten uit te doen

).
Geplaatst: 26 apr 2006, 11:08
door blackmamba
Eerst moet je vaststellen of je mistlichten hebt. Als je in het glas een B(brouillard) of een F (fog) ziet dan zijn het mistlichten. Anders heb je breedstralers. Je mag ze allebei niet voeren maar het zijn wel verschillende boete's. Als daar een foutje in wordt gemaakt zou je met succes bezwaar in kunnen dienen. Ik geloof dat de boete 95 euro is, een stuk duurder dan een nieuw lampje geloof ik.
Mistlichten voor mag je alleen voeren bij mist, sneeuw of regenval die het zicht ernstig belemmeren. Dus niet bij motregen ofzo. En ook nog een antwoord op je vraag maar die was al gegeven. Mistlichten als vervanging gebruiken voor je dimlichten is niet toegestaan!
Groet, André
Geplaatst: 26 apr 2006, 11:57
door MrFuzzy
hmmmm ik merk al dat het gewoon betalen wordt.

Geplaatst: 04 mei 2006, 15:08
door Eelke
abruls schreef:Eerst moet je vaststellen of je mistlichten hebt. Als je in het glas een B(brouillard) of een F (fog) ziet dan zijn het mistlichten. Anders heb je breedstralers.
Da's voor het eerst dat ik hoor dat er verschil zit tussen breedstralers en mistlampen. Wat is het verschil?
Geplaatst: 05 mei 2006, 20:13
door Racing Green
Breedtestralers schijnen veel verder naar opzij (duidelijk te zien als je door tunnels rijdt) en mistlampen schijnen eerder rechtdoor (onder de mist door) ? Dacht ik.
Geplaatst: 05 mei 2006, 21:18
door MINIJCW
Volgens mij is dat allebei hetzelfde. Mijn mistlampen schijnen naar opzij en staan ook meer naar de grond gericht

Geplaatst: 08 mei 2006, 12:26
door Demelza
Ik heb altijd gedacht dat mistlampen gewoon de verzamelnaam was voor verstralers en breedstralers. Volgens Vandale.nl is een mistlicht een felle lamp die de zichtbaarheid vergroot
Maar als Nederlanders het over mistlampen hebben dan hebben ze het dacht ik over breedstralers.
Geplaatst: 08 mei 2006, 12:42
door grand_cru
Demelza schreef:Maar als Nederlanders het over mistlampen hebben dan hebben ze het dacht ik over breedstralers.
Klopt, mistlampen staan zo laag mogelijk bij de grond en stralen zo breed mogelijk. Dit is
enkel bedoeld om de wegmarkeringen vlak voor je auto beter te kunnen zien. Vlak tegen de grond is er ook de minste mistvorming.
Verstralers stralen erg smal en worden
altijd zo hoog mogelijk geplaatst, zo raakt de lichtstraal verder en kan een kleine hindernis de lichtbundel niet hinderen. Kijk maar eens naar de far-throws op een Landrover Defender: staan lekker hoog op het dak
