Pagina 1 van 5
Uitlaat voor een Cooper
Geplaatst: 08 apr 2008, 17:08
door Murcie
Hey daar,,
Welke mogelijkheden heb ik kwa uitlaat keus voor een mini cooper zonder dat het al te hoog in de kosten gaat lopen of problemen gaat opleveren met het bevestigen daarvan( zoals de MCS uitlaat) ben opzoek naar een dubbel of enkel pijpje in het Midden!! Heb alleen wat kunnen vinden over de Eisenmann uitlaat die een prima keus lijkt te zijn, heb hier en daar wat uitlaten gespot maar meerendeels voor de CooperS,
Wie weet wat, waar, enz...
Mijn dank is wederom Groot

Geplaatst: 08 apr 2008, 18:35
door Sven
Dit ga ik ook eens even volgen. Ik weet dat een cooper s uitlaat ook wel op marktplaats en dergelijke staat maar dat het niet gelijk past.
Ook vind ik een iets dikkere pijp mooier dan de standaard eind stukjes van de Cooper S
Dus ik houd het in de gaten.
Geplaatst: 09 apr 2008, 11:57
door mini mini
dit zal ik zeker ook opvolgen want ik wil ook een uitlaat voor mijn cooper.
eisenmann ,wat is de prijs van zo'n ding?
maar als ik die laat vervangen is het enkel de uitlaat of is het volledige stuk?met katalysator enzo?en welke voordelen heeft dit voor mijn coopertje
Geplaatst: 13 apr 2008, 18:47
door Mini Poeper
Effe uit een ander topic gekopieerd, vond ik ook relevant voor dit topic.
Mini Poeper schreef:
Bij de uitlaatpoort van het motorblok begint het met een spruitstuk, ook wel “manifold” genaamd. De gassen vervolgen hun weg via de de katalisator hun weg door de middenpijp naar de einddemper, deze laat de gassen in de open lucht los en dempt het geluid.
Noot:
One/Cooper pré-facelift hebben een middendemper (deze is theoretisch geluid- en vermogenremmend).
One/Cooper post-facelift hebben geen middendemper.
Het vervangen van de einddemper geeft een mooier uiterlijk, verbetert het geluid van de auto, maar geeft ook betere prestaties, vanaf het middentoerengebied tot de toerenbegrenzer. Dit geldt voornamelijk voor dempers van het open type.
De einddempers zijn grofweg te verdelen in 2 types: half open en volledig open. Bij half open types (Remus, Sebring en Laser) worden de uitlaatgassen nog via geperforeerde pijpen door isolatiemateriaal geleid. Open uitlaten (Milltek en Supersprint) zijn in feite gewoon een holle pijp met een klankkast eromheen voor demping en klankkleur. In klankkleur zijn ook 2 types te onderscheiden: absorptiedempers geven een doffe brom, reflectiedempers geven een metaalachtig geluid.
Hieronder een afbeelding van een standaard R53 uitlaat:
Zoals je ziet moet de uitlaatgassen diverse hindernissen doorlopen om een weg naar buiten te vinden. Dit is allemaal tegendruk en dus vermogen remmend. Let op: een te grote holle pijp als einddemper is ook niet goed (zoals die rioolbuizen van sjonnies), want dan is er helemaal geen tegendruk meer.
Veel mensen hangen onder een One/Cooper een Cooper S uitlaat, maar dit werkt alleen maar vermogen remmend. Het scheelt wel als je de 'One ball mod' uitvoert, maar netto tov standaard schiet je niks mee op. Natuurlijk moet iedereen het zelf weten en zijn er veel mensen die het alleen om het uiterlijk doen.

Mini Poeper schreef:
Conclusie is dus dat een Cooper S uitlaat zowiezo vermogenremmend is.
Tenzij: deze 'one ball modded' is èn onder een pré-faceliftmodel gemonteerd wordt. Dan is er sprake van minder weerstand, maar niet veel.
Een 'one ball modded' versie gemonteerd onder een post-faceliftmodel zal er nagenoeg geen verschil zijn.
Het is dus altijd beter om een open systeem te monteren.
Geplaatst: 15 apr 2008, 02:45
door Sven
Schopje!
Zijn er nog anderen die een ''S'' uitlaat in het midden onder een cooper/one/d hebben gehangen???

Geplaatst: 15 apr 2008, 07:38
door Mini Poeper
Ja, zoveel. M'n broertje heeft deze ook gehad. Hij was volgens mij een van de eerste hier (kijk in zijn gallery).
Maar nu heeft 'ie een JCW Cooper uitlaat.
Ik weet niet of je net bovenstaande tekst heb gelezen; een Cooper S uitlaat werkt vermogend remmend. Maar als je er voor wilt gaan, go for it/
Geplaatst: 15 apr 2008, 08:26
door Oscar
Zijn er nog anderen die een ''S'' uitlaat in het midden onder een cooper/one/d hebben gehangen???
Jawel, maar dat was de vraag niet. Kijk maar in mijn show your ride topic.
Overigens betwijfel ik of er inderdaad vermogensafname is igv een One. Als ik alleen al kijk hoe veel groter de diameter van de buis van voor naar achteren is......Iemand wel eens een meting gezien?
Geplaatst: 15 apr 2008, 08:47
door Mini Poeper
Oscar schreef:Zijn er nog anderen die een ''S'' uitlaat in het midden onder een cooper/one/d hebben gehangen???
Jawel, maar dat was de vraag niet. Kijk maar in mijn show your ride topic.
Overigens betwijfel ik of er inderdaad vermogensafname is igv een One. Als ik alleen al kijk hoe veel groter de diameter van de buis van voor naar achteren is......Iemand wel eens een meting gezien?
Klopt wel dat je een dikker buis hebt, maar vervolgens moeten de gassen zich weer door diverse bochten en twee dempers (lees: hindernissen) wurmen.
Die grotere diameter heeft meer nut als de einddemper open is zoals een Milltek en Supersprint dat is. Komt daarbij dat als je een Milltek of Supersprint wilt monteren en voor een S look wilt gaan dat je beter de Supersprint kunt pakken omdat hierbij ook gebruik gemaakt wordt van één demper (zie MR).
Geplaatst: 15 apr 2008, 09:10
door frankie
Geplaatst: 15 apr 2008, 09:20
door Mini Poeper
frankie schreef:Zo ziet dat er dan uit. Duidelijk minder bochten dan de standaard S uitlaat niet

Jij snapt 'm en de demper is daarbij een open systeem ook!

Geplaatst: 15 apr 2008, 09:24
door frankie
Jammer dat bij een R53 S de accubak in de weg zit en je er wel omheen moet

Geplaatst: 15 apr 2008, 09:26
door Mini Poeper
frankie schreef:Jammer dat bij een R53 S de accubak in de weg zit en je er wel omheen moet

Ja, of dan links of rechts uit laten komen. Is dat niet beter voor de flow.
Geplaatst: 15 apr 2008, 09:33
door Der Abt
Bij de Eisenmann gaat alles ook rechtdoor.

Geplaatst: 15 apr 2008, 09:34
door Der Abt
Mini Poeper schreef:frankie schreef:Jammer dat bij een R53 S de accubak in de weg zit en je er wel omheen moet

Ja, of dan links of rechts uit laten komen. Is dat niet beter voor de flow.
Rechtdoor is beter, minder tegendruk.
Geplaatst: 15 apr 2008, 09:36
door Mini Poeper
Der Abt schreef:Mini Poeper schreef:frankie schreef:Jammer dat bij een R53 S de accubak in de weg zit en je er wel omheen moet

Ja, of dan links of rechts uit laten komen. Is dat niet beter voor de flow.
Rechtdoor is beter, minder tegendruk.
Ja, dat snap ik (dat schrijf dus net), maar dat kan dus niet bij een Cooper S. Daar zit de accubak in de weg.
Er omheen betekend vier bochten, terwijl aan één kant uitkomen één flauwe bocht is.