Pagina 1 van 2
Speling voorwielen, vervangen voorste draagarm rubbers
Geplaatst: 02 aug 2008, 17:49
door kamiel
Ik heb vandaag tijdens het poetsen ontdekt dat er op de voorwielen zowel links als recht speling zit.
Als ik het wiel vastpak kan ik het een heel klein beetje naar voor en naar achter bewegen??? het is misschien maar iets van een halve centimeter maar toch, ik neem aan dat dit niet hoort.
Als ik het stuur draai en dus de wielen scheef staan is de speling weg.
Hebben hier meerdere mensen last van en kan dit kwaad?
Graag hoor ik van jullie

Geplaatst: 02 aug 2008, 17:53
door kwiebje
Wielen kunnen zoiezo toch al naar voren en naar achteren rollen
Volgens mij lijkt me dit niet ernstig hoor.
Geplaatst: 02 aug 2008, 18:12
door kamiel
kwiebje schreef:Wielen kunnen zoiezo toch al naar voren en naar achteren rollen
Volgens mij lijkt me dit niet ernstig hoor.
ha ha, ja dat klopt, maar ik heb er last van als ie stil staat
Ik weet niet of het ernstig is, ben er wel benieuwd naar, heb geen zin in meer reperaties, zeker niet na afgelopen dinsdag, toen kon ik 1500euro aftikken voor een nieuwe koppeling en vliegwiel

Geplaatst: 02 aug 2008, 20:07
door Ossie
Zijn je wielbouten wel goed aangedraaid dan?
Het natrekken met een momentsleutel wordt nogal eens vergeten.
Geplaatst: 02 aug 2008, 20:58
door werner
De rubbers in je draagarmen zijn versleten.
Veel mini's met wat kilometers op de klok hebben hier last van
Monteer gelijk betere siliconenrubbers (powerflex) dan kun je er weer een tijdje tegen
Berthil heeft hier ervaring mee

Geplaatst: 02 aug 2008, 22:29
door Cooperdriver
Werner zijn post klopt, met als aanvulling dat er ook wat ruimte / speling op je aandrijfassen kan zitten.
Zolang de speling in de rubbers en de aandrijfassen binnen de perken blijft is er niets aan de hand.
Test als volgt: (met 2 personen)
Zet de auto op de handrem, en laat dan de koppeling steeds kort opkomen (zonder dat de auto afslaat)
De andere persoon (bij een v.d. voorwielen) zal dan zien dat eerst het wiel zal draaien en dan de auto pas zal willen bewegen.
Dit is normaal als het maar bij een paar centimeter blijft.
succes
Geplaatst: 02 aug 2008, 22:37
door kamiel
ok, dus de rubbers van de draag armen moeten vervangen worden? is dit een klusje wat ik zelf kan uitvoeren, of is dit iets voor de dealer? en wat zouden ongeveer de kosten zijn?
De speling is ongeveer een halve centimeter.
Ik begrijp alleen niet dat dit nu al versleten is, de auto heeft pas 60000km gelopen?
Geplaatst: 02 aug 2008, 22:38
door kamiel
ossie1972 schreef:Zijn je wielbouten wel goed aangedraaid dan?
Het natrekken met een momentsleutel wordt nogal eens vergeten.
Dit is het eerste wat ik gedaan heb toen ik ontdekte dat er speling was,bouten zitten goed vast!

Geplaatst: 03 aug 2008, 01:20
door @mr
Iets beweging zal je altijd hebben door de rubbers in de ophanging. als je het duidelijk voelt "tikken" dan zit er ruimte p de rubbers en moeten ze idd vervangen worden.
Ar.
Geplaatst: 03 aug 2008, 04:03
door Berthil
Zoals werner zegt:
En deze moet je laten plaatsen:
In de TIS staat dat de BMW dealer daar 2 uur voor rekent omdat men denkt zonder het subframe te laten zakken de rubbers te wisselen.
Als echter de monteur zijn handen lief heeft in plaats van jouw rekening moet hij het subframe laten zakken en duurt het 5 à 6 uur.
Ongeacht manier van wisselen zijn hiervoor 3 stukken speciaal gereedschap nodig waarvan één essentieel. Dan heb ik het over MINI gereedschap en niet iets wat je in de winkel kan kopen.
Als deze rubbers erg versleten zijn veer je gewoon na remmen en tot stilstand komen weer 10 cm achteruit. Er tikt dus niks.
Geplaatst: 03 aug 2008, 08:41
door Jenkins
kwiebje schreef:Wielen kunnen zoiezo toch al naar voren en naar achteren rollen
Toch een van je helderdere momenten, Kwiebje!

Geplaatst: 03 aug 2008, 10:25
door speedy
draagarm rubber kosten bij de dealer rond de 450 euro

Geplaatst: 04 aug 2008, 23:58
door kamiel
bedankt voor jullie uitleg heren!!
ik was vandaag bij de BMW dealer voor een schade gevalletje, ik heb ze gelijk even naar de speling laten kijken, volgens hun was het volkomen normaal, er schijnt altijd een paar mm speling op de voorwielen te zitten??!!

Subframerubbers
Geplaatst: 25 dec 2010, 22:27
door baantje
Hallo allemaal,
Subframerubbers vervangen van een mini cooper bj 2003, wat komt daar bij kijken?
ik bedoel:
is dat zelf te doen?
hoeveel uur zou de garage er over doen?
zijn er betere rubbers verkrijbaar (auto heeft nog maar 80.000km gedraaid)
of is er iemand in het oosten van het land die dit in de vrije tijd wil doen?
moet de auto nog opnieuw uitgelijnd worden?
ik hoor graag van jullie terug en bijvoorbaat dank,
Martin.
Geplaatst: 25 dec 2010, 23:13
door spenki
Hoi:
Is veel werk.
Hele subfame moet er onderuit.
Onderdelen zelf kosten ca 80,- voor beide kanten.
Ben je wel uurtje of 4 mee bezig denk ik.
Gr Roy