Pagina 81 van 85

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 22 sep 2018, 10:39
door Daniel_S
Wat een mooi compliment voor alle mods die je hebt doorgevoerd.

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 22 sep 2018, 15:03
door Chill-es
Mooi stuk en dito pics! Niet verkopen joh, wat moet je nou met zo’n platte kever ;) Die beleving haalt het nooit bij je Mini.

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 22 sep 2018, 16:18
door Brightness
Bedankt allemaal!
Chill-es schreef:Mooi stuk en dito pics! Niet verkopen joh, wat moet je nou met zo’n platte kever ;) Die beleving haalt het nooit bij je Mini.
Het wordt geen 911, hè. Afbeelding
En beleving is er zeker, alleen op een andere manier dan in de MINI. Afbeelding

Het zou trouwens maar zo kunnen dat de MINI blijft, hoor. Ik heb de verkoop bewust op een heel laag pitje gezet.

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 22 sep 2018, 16:22
door louisvdd76
Erg gaaf! Leuk artikel en wat je schrijft dat er eigenlijk niet een merk het gevoel geeft zoals MINI klopt gewoon. Dat is ook een van de redenen dat ik destijds niet de overstap heb gemaakt naar Porsche maar voor de GP2 ben gegaan en die compleet aan het verbouwen ben gegaan.

Ook heel knap dat je de nietjes en vouwlijn uit de laatste foto hebt weten te shoppen

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 22 sep 2018, 16:49
door Brightness
louisvdd76 schreef:Erg gaaf! Leuk artikel en wat je schrijft dat er eigenlijk niet een merk het gevoel geeft zoals MINI klopt gewoon. Dat is ook een van de redenen dat ik destijds niet de overstap heb gemaakt naar Porsche maar voor de GP2 ben gegaan en die compleet aan het verbouwen ben gegaan.

Ook heel knap dat je de nietjes en vouwlijn uit de laatste foto hebt weten te shoppen Afbeelding
De MINI community is echt geweldig. Dat vind je m.i. inderdaad niet bij een ander merk. Het feit dat veel ex-MINI rijders blijven hangen op het forum/Facebook laat zien dat wij daar niet alleen zo in staan. Afbeelding

Helaas raken de nieuwere modellen bij mij niet de gevoelige snaar. Ik waardeer ze wel, maar voor mij is en blijft gen1 de mooiste MINI en zoals de mijne nu gebouwd is voldoet hij (bijna) aan al mijn wensen. Ik zie mij niet de overstap maken naar een van de nieuwere generaties, dus op gebied van de auto’s zelf ben ik de binding met het merk wel wat kwijt geraakt.

De keuze die ik nu moet maken is: mijn huidige MINI in topstaat houden en er op die manier van blijven genieten, of me richten op een nieuwe uitdaging (van een ander merk) en afscheid nemen van deze R53.

De binding met NewMINIclub zal zeker blijven, want we hebben ook nog de R50 Park Lane en als het aan mijn vriendin ligt dan rijden we daar nog jaren in door. Ik hoef dus niet met lege handen bij meetings of ritten aan te komen. Afbeelding

Die vouwlijn uit de laatste foto is trouwens niet weggeshopt. Voordeel van een digitaal magazine..Afbeelding

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 07 okt 2018, 21:54
door Brightness
Zoals bekend staat de auto een aantal maanden te koop. In eerste instantie liet ik de verkoop op een laag pitje staan, vooral omdat ik nog veel twijfelde of ik wel echt afscheid van de MINI wilde nemen. Ik dacht even dat ik eruit was: de auto houden en er lekker van blijven genieten. Ik had de advertentie verwijderd van Marktplaats en de gedachte van verkoop zo' n beetje achter me gelaten. Kort daarna werd ik door een oud forumlid benaderd. Hij had mogelijk interesse en bracht een heel redelijk bod uit. Net nu ik dacht alles achter me te laten gaf dat toch weer stof tot nadenken. Buiten het idee of we er samen uit zouden komen was de hoofdvraag: kan/wil ik de MINI nou wel of niet verkopen? Opnieuw veel wikken en wegen en uiteindelijk besloot ik om toch over te gaan tot verkoop mits we er qua prijs uit konden komen. Ik bedacht bij mezelf: het wordt deze deal of ik start plan B op. Plan B is hetgeen wat bij ver gemodde auto's onder de streep meestal het meeste opbrengt: een Part out. Het liefst had ik gezien dat de auto in zijn geheel naar een liefhebber ging, maar het bleek een lastige opgave om er iemand voor te vinden die er voldoende voor wil uitgeven. Helaas kwamen de potentiële koper en ik er qua prijs niet uit, dus ik besloot om nu door te pakken en plan B uit te voeren. Mijn geliefde MINI gaat naar de slachtbank... :(

Let the de-modding begin..!
Afgelopen vrijdag heb ik een rustige start gemaakt met het demonteren van de eerste onderdelen. De MossMINI cowl scoops en de Atomspeed hood scoop zijn vervangen door de OEM roosters en hood scoop. Ik ben nog altijd geïnteresseerd in de effectiviteit/functionaliteit van deze mods, dus daarna een stuk gereden en eens kritisch de inlaattemperatuur bekeken. Het viel me op dat de inlaattemperatuur bij kruissnelheid gemiddeld een graad of 2 lager was met de Atomspeed scoop. Ook het herstel na een stukje accelereren leek iets sneller te gaan. Mijn indruk is dus dat deze hood scoop naast een andere look een stukje bijdraagt aan betere performance.
Zo zonder de cowl scoops en de Atomspeed scoop oogt het front een stuk braver:

Before:

Afbeelding

After:

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag bij dokter Spenki de Vibratechnics motorsteunen gewisseld voor de OEM steunen. Daarnaast de JCW GP intercooler vervangen door de OEM intercooler. Direct bij het starten viel op dat er iets veranderd was. De auto trilt niet meer bij stationair lopen. De Vibratechnics steunen (m.n. de reactiesteun) heeft als nadeel dat er meer vibraties voelbaar zijn bij het stationair lopen. Bij het rijden bewijzen ze echter direct hun nut. Met de OEM steunen voel je iets meer kantelingen van de motor bij lastwisselingen, zeker als de snelheid toeneemt. Ook schakelen voelt minder strak in vergelijking tot de setup met de Vibratechnics motorsteunen. Bij sportief rijgedrag hebben ze zeker toegevoegde waarde; je voelt meer betrokkenheid met motor en bak.
Op de terugweg uiteraard ook direct weer kritisch gekeken naar de inlaattemperatuur. Die ligt een stukje hoger nu de OEM intercooler er weer op zit. Bij kruissnelheid scheelt het ook hier een graad of 2. Het verschil wordt echter direct duidelijk wanneer je het gas intrapt. De temperatuur stijgt beduidend sneller en loopt ook veel hoger op in vergelijking tot de setup met de JCW GP intercooler. Het herstel is echter nog heel redelijk, naar mijn inschatting zelfs beter dan bij de GRS Motorsport intercooler waar ik eerder mee reed. Als ondersteuning heb ik ook nog steeds de water/meth injectie (WMI). Die heb ik daarna nog aangezet om te kijken wat dit toevoegt. En de combi OEM intercooler en WMI blijkt ook ijzersterk. Een stukje doorgehaald tot boven de 200 km/u en de inlaattemperatuur bleef keurig op 46 graden steken. De buitentemperatuur was toen 23.5 graden. De combi JCW GP intercooler en WMI is nog een stuk beter, maar in feite volstaat de combi OEM intercooler en WMI prima. Deze combinatie zorgt in ieder geval voor lagere inlaattemperaturen dan alleen de JCW GP intercooler. Mijn conclusie: WMI is krachtiger dan een topmount intercooler upgrade. Als je de inbouw van het systeem, het kopen + mixen van demi water en methanol, en het zo nu en dan bijvullen op de koop toe neemt dan is echt een waardevolle upgrade.

Op korte termijn vindt er een behoorlijke downgrade van het onderstel plaats. De KW Clubsport schroefset wordt vervangen door een AP schroefset (met OEM topmounts) en de control arms en stabilisatorstang achter worden vervangen door de OEM onderdelen. Ik zal mijn ervaringen hier weer delen... :ralley


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 07 okt 2018, 22:10
door louisvdd76
Blijft een lastige keuze...

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 07 okt 2018, 22:11
door Brightness
Dat is een feit, Louis!

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 09 okt 2018, 08:43
door Mnrk
Ik kan me goed voorstellen dat je na zoveel jaren opbouwen alles naar de originele setup terug moet bouwen geen leuke bezigheid is… Zonde, maar centen-technisch volkomen begrijpelijk!

Erg tof om te lezen dat je nog de tijd en moeite genomen hebt om de effecten van het de-modden ook te monitoren en hier te delen. De verbeterde performance van de Atomspeed kan ik bevestigen; ik heb een verschil gemeten van 3 graden met de originele hood scoop.

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 09 okt 2018, 09:23
door robertok
Jammer Brightly, Maar als het zo moet om je andere droom te verwezenlijken..
Als ik geld over had. Had ik veel van je overgenomen ;) Of de hele wagen.

Als je je Vleugel weg doet...... :-D

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 10 okt 2018, 09:46
door Chill-es
Jammer maar begrijpelijk. Ga je hier je gedemonteerde parts ook aanbieden? Ik weet zeker dan ze gretig aftrek zullen vinden!

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 10 okt 2018, 10:17
door Brightness
Chill-es schreef:Jammer maar begrijpelijk. Ga je hier je gedemonteerde parts ook aanbieden? Ik weet zeker dan ze gretig aftrek zullen vinden!
Een groot deel van de parts is al verkocht of gereserveerd. Mocht je zelf interesse hebben in iets specifieks dan stuur maar een PB.

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 30 dec 2018, 10:13
door Brightness
De afsluiting van mijn Show your ride.
Begin oktober besloot ik definitief om afscheid te gaan nemen van mijn MINI en werd de part-out opgestart. Dat verliep verbluffend snel. Binnen 3 weken waren alle onderdelen verkocht en na de nodige sleuteluurtjes van Roy stond de MINI er begin november als volgt bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de huidige trim zette ik de auto te koop op de bekende facebook MINI-verkoopsites en op marktplaats. Aan interesse geen gebrek, maar toch viel het verkopen me tegen. Tijden veranderen en waarschijnlijk ben ik ouderwets, maar het viel mij op dat mensen tegenwoordig geen persoonlijk contact meer zoeken. Alles verloopt via (eindeloos) heen en weer appen. Telefonisch of face-to-face contact zoeken is er niet meer bij. Vroeger was dat anders (en beter), maar dat zegt waarschijnlijk vooral iets over mijn persoonlijke verouderingsproces....Afbeelding
Uiteindelijk vond gisteren de eerste bezichtiging plaats. Ik was er altijd redelijk van overtuigd dat de eerste kijker ook direct de koper zou zijn, en dat bleek ook het geval: gisteren is de MINI gewisseld van eigenaar.
Mijn laatste blik:



Het blijft een bijzonder iets om de auto, of eigenlijk de hobby waar je bijna 8 jaar lang dagelijks mee bezig was, te zien vertrekken met een ander achter het stuur. Deed het pijn? Nee, dat niet. Het was een weloverwogen keuze en voor mij was het pijnlijkste moment de demontage van de eerste mods. Daar begon voor mij het afscheid nemen. Het uiteindelijke afscheid gisteren raakte me minder dan ik van tevoren had gedacht.

Wat hierin ook een rol speelt, is dat er al ruim een maand een nieuwe liefde in mijn garage stond. Begin november heb ik namelijk mijn jongensdroom kunnen verwezenlijken: een Porsche.
Ik had voor mezelf al langere tijd behoorlijk duidelijk wat het moest worden: een Porsche Cayman S type 981, dus met een atmosferische 3.4 6-cylinder boxer motor, het liefst in de kleur saffier blauw en met handbak. Dat bleek zo eenvoudig als zoeken naar een naald in een hooiberg. Het laatste half jaar hield ik dagelijks minutieus alle (internationale) verkoopkanalen in de gaten, maar het aanbod is zo schaars dat je er bijna moedeloos van wordt. Totdat ik begin november een mooi exemplaar in Duitsland vond dat aan bijna al mijn wensen voldeed. Een Cayman S in saffierblauw, aangeboden door een particulier maar met Porsche Approved (=internationale dealer)garantie tot januari 2020, 150 km bij mijn huis vandaan en passend in mijn budget. Alleen wel voorzien van een PDK-bak in plaats van de door mij gewenste handbak. Toch besloot ik om samen met (inmiddels Porsche-specialist) Roy Spenkelink een kijkje te gaan nemen. Het bleek een prachtig exemplaar te zijn. Tijdens de proefrit besloot ik dat er best te leven is met zo'n PDK-bak, dus dat minpuntje nam ik maar op de koop toe...

Nu kan ik hier een heel relaas houden over het hoe en waarom ik de 981 Cayman zo geweldig vind, maar dit is het NewMINI forum dus dat zal ik jullie besparen. Ik hou het erbij dat ik echt diep onder de indruk ben van deze auto en dat ik me hierdoor vrij gemakkelijk over het afscheid van mijn geliefde MINI heen kan zetten.
Nog enkele foto's en een kort filmpje van mijn nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Tot zover deze Show your ride. Iedereen bedankt voor het volgen van mijn MINI-avontuur.
Ik neem geen afscheid van jullie, want ik blijf de meetings bezoeken met de MINI (R50 Park lane) van mijn vriendin. Je herkent deze aan de korte antenne.. AfbeeldingAfbeelding

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 30 dec 2018, 10:52
door speedy
Super dikke upgrade In het blauw is die wel erg mooi


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Brightness' Hyper Blue R53

Geplaatst: 30 dec 2018, 10:54
door Brightness
Thanks Daiel!
Nu jij nog...