Pagina 1 van 2

BMW en PSA zetten gezamelijke motorontwikkeling door

Geplaatst: 03 feb 2010, 14:18
door Sepp
02-02-2010 door Berthil:
Officeel: BMW en PSA zetten gezamelijke motorontwikkeling door
BMW heeft vandaag aangekondigd dat zij een overeenkomst voor beide partijen om gezamenlijk de ontwikkeling van een opvolger van de huidige viercilinder familie van motoren in de MINI en diverse PSA-automobielen hebben getekend. De nieuwe motor zal effici�nter zijn en zal voldoen aan de EU 6 eisen die vanaf 1 januari 2015 in werking zullen treden vanaf voor de typegoedkeuring en verkoop van alle nieuwe auto's in Europa. Het volledige (vertaalde) persbericht:

Official Release: De BMW Group en PSA Peugeot Citro�n blijven hun succesvolle samenwerking op motorengebied voortzetten. Een overeenkomst daartoe is ondertekend door Norbert Reithofer, voorzitter van de raad van bestuur van BMW AG, en Philippe Varin, voorzitter van de Raad van Bestuur van PSA Peugeot Citro�n, in Parijs.

De twee bedrijven hebben afgesproken de ontwikkeling van de volgende generatie van de 4-cilinder benzinemotor die voldoet aan EU 6-eisen gezamenlijk uit te voeren. Momenteel wordt de motor gebruikt in verschillende MINI modellen alsmede diverse Peugeot en Citro�n-modellen.

De partners hebben ook bevestigd dat andere mogelijke gebieden tot samenwerking op het niveau van componenten en systemen onderzocht zullen worden met als doel beide te laten profiteren van de synergie op het gebied van ontwikkeling, productie en aanschaf van geselecteerde onderdelen.

�Wij zijn altijd zeer succesvol in onze samenwerking met onze partners, en dat is met name het geval is met PSA. We zijn verheugd over onze motor samenwerking en kijken naar mogelijkheden voor verdere samenwerking.�, aldus Reithofer.

PSA Peugeot Citro�n voorzitter van de Raad van Bestuur Varin verklaard �deze nieuwe overeenkomst met BMW is een bevestiging van het succes van de samenwerking tussen onze twee ondernemingen die 1,3 miljoen motoren heeft geproduceerd sinds 2006. Ik ben ervan overtuigd dat de volgende generatie van gezamenlijk ontwikkelde motoren hetzelfde niveau van succes zal bereiken als de huidige generatie.�

Geplaatst: 03 feb 2010, 14:25
door Sepp
Ik had liever gezien dat BMW in eigen huis motoren zou gaan zijn ontwikkelen voor de MINI. Net zoals die snellere dieselmotor die eraan zit te komen. Dit omdat bij de Cooper S motoren van de huidige generatie na enkele jaren en vele updates de koude start/ratelgeluid-problemen nog steeds niet zijn opgelost. Waarom dan opnieuw de samenwerking met PSA?

Geplaatst: 03 feb 2010, 14:28
door MaVaEe
Zal wel een gevalletje kostenbesparing zijn... :)

Geplaatst: 03 feb 2010, 16:27
door mushrop
Waarom zou die ratel komen door de samenwerking met PSA? Alsof BMW zelf geen problemen heeft bij eigen ontikkelde motoren :s (en elektronica..)

Geplaatst: 03 feb 2010, 16:28
door coendek
ja snap het ook niet helemaal... zijn ontwikkelen toch samen!? ligt het dan niet EN aan peugeot/citroën maar ook aan BMW?

;)

Geplaatst: 03 feb 2010, 16:53
door Shag
"zelfde niveau van succes..." laten we hopen dat ze bedoelen te zeggen: succesvoller :lol:

Die dieselratel keert zoveel terug dat je je mag afvragen of zo'n blok wel voldoende getest is alvorens in productie te nemen.

Heb wel alle vertrouwen erin, ze lopen zelf immers euro's mis door dit soort akkefietjes.

Geplaatst: 03 feb 2010, 17:58
door mushrop
Tot zover ik weet is dit probleem alleen bekend bij de Cooper S. Heb er verder nog niks van gehoord, dus mss is het wel een MINI (en dus BMW.. :roll: ) kwaal..... Dit blok wordt tenslotte in allerlei variaties gebruikt door PSA (207/308/407/5008 etc) en BMW (MINI). Lijkt alsof de turboloze versies iig buiten schot bljven.

Dus volgens mij ligt dit probleem meer bij BMW dan bij PSA..... :wink:

Trouwens, 1.3miljoen geproduceerde motoren is toch echt wel een succes. En dit 1.6 blok is toch een van de prettigste die momenteel op de markt is, dus lijkt me idd een succesvolle samenwerking..

Geplaatst: 03 feb 2010, 20:34
door HK
mushrop schreef:Tot zover ik weet is dit probleem alleen bekend bij de Cooper S. Heb er verder nog niks van gehoord, dus mss is het wel een MINI (en dus BMW.. :roll: ) kwaal.....
De Peugeot-rijders met een 1.6 turbo blok (175 pk versie) kennen het ratelprobleem ook. :(

Geplaatst: 03 feb 2010, 21:21
door mushrop
Harmar schreef:
mushrop schreef:Tot zover ik weet is dit probleem alleen bekend bij de Cooper S. Heb er verder nog niks van gehoord, dus mss is het wel een MINI (en dus BMW.. :roll: ) kwaal.....
De Peugeot-rijders met een 1.6 turbo blok (175 pk versie) kennen het ratelprobleem ook. :(
ok. dus niet alleen een BMW probleem...

Geplaatst: 04 feb 2010, 11:35
door Sepp
mushrop schreef:Waarom zou die ratel komen door de samenwerking met PSA? Alsof BMW zelf geen problemen heeft bij eigen ontikkelde motoren :s (en elektronica..)
Ja je hebt gelijk mijn reaktie is inderdaad nogal kort door de bocht, maar ik ken een aardig aantal mensen die Peugeot rijden (buren, collega's) en die hebben allemaal zoveel problemen met hun Peugeot gehad met als gevolg dat mijn vertrouwen in dat merk niet zo groot is als het gaat om betrouwbaarheid/kwaliteit. Maar inderdaad waar er 2 partijen aan een motor ontwikkelen (BMW en PSA) hebben er ook 2 partijen een verantwoordelijkheid als er problemen zijn.

Geplaatst: 04 feb 2010, 11:50
door mushrop
Snap eigenlijk ook wel wat jij bedoelt Sepp, heb zelf ook niet echt goede ervaring met Peugeot....

aan de andere kant is het niet alleen Peugeot, eigenlijk hoor je het de laaste tijd van een hoop merken vind ik.

Geplaatst: 04 feb 2010, 12:06
door Sepp
mushrop schreef:Snap eigenlijk ook wel wat jij bedoelt Sepp, heb zelf ook niet echt goede ervaring met Peugeot....

aan de andere kant is het niet alleen Peugeot, eigenlijk hoor je het de laaste tijd van een hoop merken vind ik.
Ja inderdaad. Op zich zijn samenwerkingen tussen autofabrikanten wel zinvol. Waarom 'het wiel opnieuw uitvinden'?
Kennis en technologie delen kan nuttig en kostenbesparend zijn. Zolang er goede betrouwbare produkten voor een redelijke prijs uit onstaan lijkt het me allemaal prima.

Ik hoop daarom dat BMW en PSA geleerd hebben van de problemen met de huidige 1.6 Turbo motoren en liever nog een tijdje "door-en-door" testen voordat ze met een nieuwe motor komen, zodat motoren met koude startproblemen niet meer voorkomen.

Geplaatst: 04 feb 2010, 18:13
door Shag
Samenwerking is zeker succesvol maar dit soort akkefietjes verwacht je niet bij BMW. Zoveel geld en kennis om te testen en dan toch dit.. maargoed, komt allemaal goed :D

Geplaatst: 05 feb 2010, 07:29
door TomTom
jammer... dat wordt geen nieuwe mini meer.... maar eens kijken of ik straks er nog een voor bouwjaar 2007 kan aanschaffen.

Geplaatst: 05 feb 2010, 10:20
door mushrop
De MINI's van voor de samenwerking met PSA zijn ook niet bepaald storingsvrij...