Ritje in elektrische MINI E gemaakt
Geplaatst: 18 apr 2011, 23:01
Tijdens mijn bezoek vandaag aan de AutoRAI heb ik ook even een kijkje genomen op het buitenpark. Hier is een gedeelte dat in het teken staat van 'innovatief rijden', waar je zelf een stukje door Amsterdam kan rijden in een elektrische auto. Dat leek me leuk om eens te ervaren, zeker toen ik zag dat een van de beschikbare auto's een MINI E was.
In de meeste opzichten verschilt de MINI E eigenlijk nauwelijks van een 'gewone' MINI. Ik heb maar een klein kwartiertje kunnen rijden en alleen binnen de bebouwde kom met veel stoplichten, maar de wegligging is erg goed zoals we van MINI gewend zijn en hij stuurt heerlijk. In bochten op hoge snelheid zal je ongetwijfeld voelen dat deze MINI een paar honderd kilo zwaarder is dan een benzine, maar in de stad merkte ik dat nauwelijks. Het is heel apart dat je de motor alleen een beetje hoort zoemen terwijl hij vanaf het moment dat je 'gas' geeft razendsnel is en aan één stuk door blijft versnellen. Dit maakt de manier van accelereren totaal anders dan bij een handgeschakelde benzine-MINI, maar het heeft zeker wel wat en met 204 pk is hij serieus rap. Echt remmen hoef je eigenlijk maar heel weinig te doen, omdat de MINI E heel sterk op de motor afremt. Dat is even wennen, maar dat is zo gebeurd. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het lastig is voor auto's die achter je rijden, omdat ze dan geen remlichten zien branden terwijl je toch aardig vertraagt. Ik heb ook gemerkt dat je extra alert moet zijn met voetgangers als je langzaam voorbij rijdt, omdat ze je echt nauwelijks aan horen komen.
Al met al was het erg leuk om eens te ervaren hoe zo'n elektrische MINI rijdt. Alles voelde heel degelijk en volwassen aan en het rijden gaat erg soepel. Het voelt tijdens zo'n ritje echt aan als een auto die zo ongewijzigd in productie kan, maar voor dagelijks gebruik zullen er ook zeker nog wel wat bezwaren zijn (actieradius van ongeveer 200 km, laadtijd, weinig oplaadpunten, geen achterbank door grote accupakket, hoog gewicht). Als ze die nadelen de komende jaren wat kunnen beperken met betere en compactere accu's, kan dit misschien best een goed alternatief worden voor een benzine of diesel. Ik zie het alleen nog niet echt voor me hoe je met zo'n auto een ritje naar Zuid-Frankrijk maakt...
Voor degenen die nog naar de AutoRAI gaan: het is erg leuk om eens te proberen!
Ik had helaas geen camera bij me, maar het gaat dus om zo'n MINI (waar de afgelopen tijd in verschillende steden proeven mee zijn uitgevoerd):
In de meeste opzichten verschilt de MINI E eigenlijk nauwelijks van een 'gewone' MINI. Ik heb maar een klein kwartiertje kunnen rijden en alleen binnen de bebouwde kom met veel stoplichten, maar de wegligging is erg goed zoals we van MINI gewend zijn en hij stuurt heerlijk. In bochten op hoge snelheid zal je ongetwijfeld voelen dat deze MINI een paar honderd kilo zwaarder is dan een benzine, maar in de stad merkte ik dat nauwelijks. Het is heel apart dat je de motor alleen een beetje hoort zoemen terwijl hij vanaf het moment dat je 'gas' geeft razendsnel is en aan één stuk door blijft versnellen. Dit maakt de manier van accelereren totaal anders dan bij een handgeschakelde benzine-MINI, maar het heeft zeker wel wat en met 204 pk is hij serieus rap. Echt remmen hoef je eigenlijk maar heel weinig te doen, omdat de MINI E heel sterk op de motor afremt. Dat is even wennen, maar dat is zo gebeurd. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het lastig is voor auto's die achter je rijden, omdat ze dan geen remlichten zien branden terwijl je toch aardig vertraagt. Ik heb ook gemerkt dat je extra alert moet zijn met voetgangers als je langzaam voorbij rijdt, omdat ze je echt nauwelijks aan horen komen.
Al met al was het erg leuk om eens te ervaren hoe zo'n elektrische MINI rijdt. Alles voelde heel degelijk en volwassen aan en het rijden gaat erg soepel. Het voelt tijdens zo'n ritje echt aan als een auto die zo ongewijzigd in productie kan, maar voor dagelijks gebruik zullen er ook zeker nog wel wat bezwaren zijn (actieradius van ongeveer 200 km, laadtijd, weinig oplaadpunten, geen achterbank door grote accupakket, hoog gewicht). Als ze die nadelen de komende jaren wat kunnen beperken met betere en compactere accu's, kan dit misschien best een goed alternatief worden voor een benzine of diesel. Ik zie het alleen nog niet echt voor me hoe je met zo'n auto een ritje naar Zuid-Frankrijk maakt...
Voor degenen die nog naar de AutoRAI gaan: het is erg leuk om eens te proberen!
Ik had helaas geen camera bij me, maar het gaat dus om zo'n MINI (waar de afgelopen tijd in verschillende steden proeven mee zijn uitgevoerd):