Pagina 1 van 4
Terug een Mini, maar graag hulp
Geplaatst: 19 feb 2012, 00:01
door ballooke
Na 3,5jaar is onze bmw 3 verkocht en komt er terug een mini
We zijn verliefd op de cooper S (R56).
Nu ik lees veel problemen over de S vanaf 2007 waardoor mijn vrouw al bijna geen meer durft kopen.
Nu vertelde me iemand dat ik best een MCS vanaf 2008 zoek, deze zou een pak minder probs hebben?
Ik heb al vanalles gelezen, maar kom er nog niet aan uit welke keuze ik best maak. Een R53 of R56
Wie kan ons helpen of geruststellen?
mvg
Peter en Carmen
Geplaatst: 19 feb 2012, 00:02
door Peter
Tuningsplannen?
Geplaatst: 19 feb 2012, 00:07
door ballooke
Ja, een stage 1 kuur bij Beek naar 215pk, verder niets.
MCS zal ook maar gebruikt worden als 2de wagen voor werkverkeer van het vrouwtje.
Geplaatst: 19 feb 2012, 00:11
door Peter
R56 zou ik standaard houden qua vermogen. Op een R53 kan je los gaan!
Gezien de vorige MINI van jullie ook een R56 was zou ik daar weer voor gaan. R53 kan tegenvallen want een R56 is een stuk comfortabeler.... R53 is toch wat meer "hardcore".
Geplaatst: 19 feb 2012, 00:38
door mushrop
x2
Geplaatst: 19 feb 2012, 08:23
door Full Throttle
Zijn er dan echt een reeks van problemen geweest met een R56S motor te tunen of zijn het een aantal gevallen die toevallig op eenzelfde moment naar boven zijn gekomen?
Geplaatst: 19 feb 2012, 08:40
door speedy
Nee zijn er een reeks geweest

Geplaatst: 19 feb 2012, 09:01
door Full Throttle
Dus de boodschap is, niet meer tunen, of minder extreem?
Ik dacht de Clubman S naar 210 pk te laten chippen door BAR, aangezien de JCWs toch ook dat aantal pks hebben? Niet doen dan?
Geplaatst: 19 feb 2012, 09:20
door speedy
Niet doen! En als je het doet veel meer dingen laten aanpassen ...
Geplaatst: 19 feb 2012, 09:32
door CooperJeff
Full Throttle schreef:Dus de boodschap is, niet meer tunen, of minder extreem?
Ik dacht de Clubman S naar 210 pk te laten chippen door BAR, aangezien de JCWs toch ook dat aantal pks hebben? Niet doen dan?
Is het niet zo, dat de JCW (o.a.) sterkere zuigers heeft gemonteerd ? Dus die is toch meer ontworpen op een hoger vermogen.
Geplaatst: 19 feb 2012, 09:38
door GreyCooperS
JCW zuigers zijn idd beter, en kunnen met name de extra hitte ontwikkeling na het tunen beter aan.
De R56 is idd een blok wat gevoeliger is voor tuning. De meeste problemen komen echter wel voort uit een niet goede warmte huishouding of het blok op zn falie geven als het koud is.
Als je software tuning neemt, je auto netjes warm rijdt voor je gaat trappen en het liefst een intercooler en zelf een oliekoeler erbij, zijn er nog steeds heel veel meer R56's die wel goed blijven als dat er stuk gaan..
Feit is echter wel dat een R53 blok vele malen beter bestand is tegen tunen, en dat er best een aantal R56 hier problemen kennen...
Dus zoals altijd..bij twijfel niet inhalen (of een R53 nemen

)
Geplaatst: 19 feb 2012, 09:43
door speedy
Ik vind het nog steeds jammer dat de r56 zo gevoelig is
Had graag motorisch willen tunen maar durf het niet meer ondanks dat ik jcw zuigers heb

Geplaatst: 19 feb 2012, 09:47
door frankie
Ligt ook een beetje aan jezelf. Tuning geeft altijd extra risico, heb je altijd pedal to the metal, dan neemt dat risico alleen nog maar meer toe.
Zolang je je bewust bent van de risico's en je een beetje weet wat de oorzaken zijn (voornamelijk te hoge olietemperatuur), kun je het extra risico weer wat beperken. Dat kan simpelweg al een beetje door de rijstijl daarop aan te passen (geen lange perioden achtereen volgas bijvoorbeeld, of vaker olie wisselen) of zoals Speedy aangeeft extra aanpassingen als oliekoeler en sterkere zuigers (wat natuurlijk altijd beter is).
Geplaatst: 19 feb 2012, 09:49
door speedy
Bij aanschaf van een cooper s r56 zou ik wel goed kijken of er een vernieuwde distributie opzit en zou ik 100% zeker willen zijn dat er geen tuning op heeft gezeten.