Alleen maar mijn mening over de R56, and o my god ...
Geplaatst: 23 nov 2006, 22:32
Beste medeminiliefhebbers,
Vanmiddag heb ik gereden in het nieuwe Mini Cooper S model (R56). Mijn beleving:
uiterlijk:
- de auto ziet er een stuk 'dikker' uit. dikkere uitlaten ook. deze 'dikheid' vind ik geen pluspunt. de r53 is qua vormgeving beter doordacht en daardoor beter in balans.
- de voorkant is een soort van ‘breedbekkikker’ geworden.
- koplampen kijken, als het ware, achterover: half omhoog en half naar voren. dat blijft vreemd.
Innerlijk:
- aan de ene kant prachtig. fantastische kleurmogelijkheden. betere stoelen. De nog grotere snelheidsmeter in het midden is helemaal goed. Volumeknop staat centraal in het midden, ook leuk. hij is groter zeggen ze, altijd meegenomen natuurlijk, maar ik merkte er niets van.
- aan de andere kant erg ingewikkeld. Het duurde echt even voordat ik begreep hoe je de kachel kouder moest zetten. Een zoektocht. De knoppen in r53 zijn prima te vinden en te bedienen. In de r56 kijk je er vooral naar zo van: 'goh wat hebben ze het mooi ergens anders neergezet, maar waar vind ik alles?'.
‘Kijk’ zei de verkoper ‘de positie van de knopjes vormen samen het Mini logo, leuk he?’. Leuk? Gewoon raar, kinderachtig en rommelig.
- het geluidssysteem, net als van de oude is deze uitstekend. Nog diepere bas. Maar: de hoge tonen unit is er niet meer, maar geïntegreerd in de speaker bij je knieën. Het geluid wordt daardoor donkerder, waardoor de klankbalans achteruit is gegaan.
Motor (ik reed een r53 zonder powerbutton <of zo iets):
- De supercharger/intercooler is weg. Het janken is weg, en dat maakt de r56 tov. r53 voor het gehoor absoluut saaier. Knallende plofjes hoorde ik niet uit de uitlaat.
- Zeker meer vermogen dan de standaard MCS r53. het vermogen wordt heel netjes afgegeven, alsof je in een nette Golf GTI zit. En dat is het nu juist, dat wil je niet. Want dan kies je een Golf GTI.
- De r56 reageert wat slomig, zeg maar anders, op gas geven. Iedereen die een echt snelle versie van de r53 rijdt, weet wat ik bedoel met 'aan het gas hangen' van de r53. Dat is bij de r56 weg. De r56 heeft geen turbogat maar je moet altijd even wachten voordat de turbodruk is opgebouwd. Typisch turbo (rijdt maar eens in een golf gti, focus st, dan weet je wat ik bedoel). De r53 is daarentegen altijd direct klaar! Eenmaal op gang, dan gaat de r56 snel, als bijvoorbeeld een nette Mercedes C klasse. Maar dat is het nu juist, dat wil je niet, want dan kies je een Mercedes C klasse.
- het sleuren van de roots compressor is weg. Ook hier, de auto is mooi netjes op snelheid, heel correct, maar het snelheidbeleving is weg, zoals bijvoorbeeld een nette Audi A3 T, maar dat is het nu juist …
remmen:
- echt beter! dan (mijn) R53. zeker weten. Misschien ook omdat ze nieuw zijn.
rijden:
- ik reed een r56 zonder sportonderstel. en dat merk je. ik bedoel dat niet positief. De auto is duidelijk minder strak en hangt meer over in de bocht.
- rechtuit boven de 170 km/u wordt de auto zoekerig. Misschien een kwaal van dit demo model, maar toch. Het ongegeneerd hard vooruit racen in de r53 tot pakweg 200km/u, zonder enige spoor van moeite, ontbrak helaas bij deze r56.
- bochten: door het meer overhellen voelt de auto als een gewone auto, minder spannend. Wat wel anders is, dat de r56 de voorwielen beter volgt bij insturen. De r53 stuur je meer met het chassis, dat vraagt iets meer vaardigheid. En als je dat door hebt is de r53 een fantastisch speelracertje. De r56 is op dit punt, helaas, saaier geworden. De r56 stuurt als een goede moderne auto. Bovendien is de R56 ook 85 kilogram zwaarder (!) dan de r53. Ook dat voel je.
- ruitenwissers: deze maakte bij snelheden boven de 160km/u een klapperend geluid. Dat zal wel een demokwaal zijn.
Resume:
Enthousiast ben ik (nog) niet. Aan het uiterlijk moet je gewoon wennen, hoor ik iedereen zeggen. Dat klopt wel, maar aan het vorige uiterlijk moest ik helemaal niet wennen. Ik weet uit ervaring dat iets goed zit, of niet.
Dat de nieuwe Works niet meer wordt dan een MCS met chiptuning, zo liet de dealer mij weten, maakt me niet zoveel uit. De nieuwe Works zal 20 pk meer leveren en een hoger koppel. Vermogen zat natuurlijk, ook voor deze nieuwe Works. Nee, daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat dat je een fantastisch goed model (r53) niet moet proberen te verbeteren. Wat was er eigenlijk fout aan de oude motor? Ik ben helemaal niet tegen veranderen maar wel tegen veranderen om het veranderen.
Kijk eens naar de (vreselijke) bodykit van Orciari, die doet mij toch wel sterk denken aan de nieuwe AeroDynamic pak van de nieuwe Mini Cooper Works.
Nou, wat vinden jullie. Did I miss something?
Vanmiddag heb ik gereden in het nieuwe Mini Cooper S model (R56). Mijn beleving:
uiterlijk:
- de auto ziet er een stuk 'dikker' uit. dikkere uitlaten ook. deze 'dikheid' vind ik geen pluspunt. de r53 is qua vormgeving beter doordacht en daardoor beter in balans.
- de voorkant is een soort van ‘breedbekkikker’ geworden.
- koplampen kijken, als het ware, achterover: half omhoog en half naar voren. dat blijft vreemd.
Innerlijk:
- aan de ene kant prachtig. fantastische kleurmogelijkheden. betere stoelen. De nog grotere snelheidsmeter in het midden is helemaal goed. Volumeknop staat centraal in het midden, ook leuk. hij is groter zeggen ze, altijd meegenomen natuurlijk, maar ik merkte er niets van.
- aan de andere kant erg ingewikkeld. Het duurde echt even voordat ik begreep hoe je de kachel kouder moest zetten. Een zoektocht. De knoppen in r53 zijn prima te vinden en te bedienen. In de r56 kijk je er vooral naar zo van: 'goh wat hebben ze het mooi ergens anders neergezet, maar waar vind ik alles?'.
‘Kijk’ zei de verkoper ‘de positie van de knopjes vormen samen het Mini logo, leuk he?’. Leuk? Gewoon raar, kinderachtig en rommelig.
- het geluidssysteem, net als van de oude is deze uitstekend. Nog diepere bas. Maar: de hoge tonen unit is er niet meer, maar geïntegreerd in de speaker bij je knieën. Het geluid wordt daardoor donkerder, waardoor de klankbalans achteruit is gegaan.
Motor (ik reed een r53 zonder powerbutton <of zo iets):
- De supercharger/intercooler is weg. Het janken is weg, en dat maakt de r56 tov. r53 voor het gehoor absoluut saaier. Knallende plofjes hoorde ik niet uit de uitlaat.
- Zeker meer vermogen dan de standaard MCS r53. het vermogen wordt heel netjes afgegeven, alsof je in een nette Golf GTI zit. En dat is het nu juist, dat wil je niet. Want dan kies je een Golf GTI.
- De r56 reageert wat slomig, zeg maar anders, op gas geven. Iedereen die een echt snelle versie van de r53 rijdt, weet wat ik bedoel met 'aan het gas hangen' van de r53. Dat is bij de r56 weg. De r56 heeft geen turbogat maar je moet altijd even wachten voordat de turbodruk is opgebouwd. Typisch turbo (rijdt maar eens in een golf gti, focus st, dan weet je wat ik bedoel). De r53 is daarentegen altijd direct klaar! Eenmaal op gang, dan gaat de r56 snel, als bijvoorbeeld een nette Mercedes C klasse. Maar dat is het nu juist, dat wil je niet, want dan kies je een Mercedes C klasse.
- het sleuren van de roots compressor is weg. Ook hier, de auto is mooi netjes op snelheid, heel correct, maar het snelheidbeleving is weg, zoals bijvoorbeeld een nette Audi A3 T, maar dat is het nu juist …
remmen:
- echt beter! dan (mijn) R53. zeker weten. Misschien ook omdat ze nieuw zijn.
rijden:
- ik reed een r56 zonder sportonderstel. en dat merk je. ik bedoel dat niet positief. De auto is duidelijk minder strak en hangt meer over in de bocht.
- rechtuit boven de 170 km/u wordt de auto zoekerig. Misschien een kwaal van dit demo model, maar toch. Het ongegeneerd hard vooruit racen in de r53 tot pakweg 200km/u, zonder enige spoor van moeite, ontbrak helaas bij deze r56.
- bochten: door het meer overhellen voelt de auto als een gewone auto, minder spannend. Wat wel anders is, dat de r56 de voorwielen beter volgt bij insturen. De r53 stuur je meer met het chassis, dat vraagt iets meer vaardigheid. En als je dat door hebt is de r53 een fantastisch speelracertje. De r56 is op dit punt, helaas, saaier geworden. De r56 stuurt als een goede moderne auto. Bovendien is de R56 ook 85 kilogram zwaarder (!) dan de r53. Ook dat voel je.
- ruitenwissers: deze maakte bij snelheden boven de 160km/u een klapperend geluid. Dat zal wel een demokwaal zijn.
Resume:
Enthousiast ben ik (nog) niet. Aan het uiterlijk moet je gewoon wennen, hoor ik iedereen zeggen. Dat klopt wel, maar aan het vorige uiterlijk moest ik helemaal niet wennen. Ik weet uit ervaring dat iets goed zit, of niet.
Dat de nieuwe Works niet meer wordt dan een MCS met chiptuning, zo liet de dealer mij weten, maakt me niet zoveel uit. De nieuwe Works zal 20 pk meer leveren en een hoger koppel. Vermogen zat natuurlijk, ook voor deze nieuwe Works. Nee, daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat dat je een fantastisch goed model (r53) niet moet proberen te verbeteren. Wat was er eigenlijk fout aan de oude motor? Ik ben helemaal niet tegen veranderen maar wel tegen veranderen om het veranderen.
Kijk eens naar de (vreselijke) bodykit van Orciari, die doet mij toch wel sterk denken aan de nieuwe AeroDynamic pak van de nieuwe Mini Cooper Works.
Nou, wat vinden jullie. Did I miss something?