R56 vervolg ..
Geplaatst: 25 nov 2006, 10:38
liefde op het eerste gezicht. dat is zeker niet onbelangrijk bij het mini-kopers publiek!
De dealer waar ik ben geweest vertelde mij eerlijk dat hij op dit moment veel r53 mini's verkoopt. Het publiek, zo vertelde hij mij, reageerde unaniem enthousiast over de r53, de reacties over de r56 zijn minder positief. En dit is m.i. een zeer belangrijk punt.
Een Mini koop je, in beginsel, volstrekt niet op rationele gronden zoals: zuinig rijden, goede ruimte, geen windgeruis, comfortabel, praktisch, etc. Nee, want dat is de auto ook helemaal niet, verre van dat zelfs. Een Mini is vooral onpraktisch, niet zuinig, best wel lawaaierig, erg hard onderstel, veel te zwaar stuur, instappen achterin is voor mensen ouder dan pakweg 10 jaar uitgesloten... ben je ouder dan 10 en toch ingestapt(!), dan zul je je rest van je leven moeten doorbrengen op deze achterbank, uitstappen is schier onmogelijk.
Maar de Mini (r53) is een giller om mee te rijden. En ik weet nog goed (na dikke audi's, BMW's, etc. te hebben gereden met kilo's pk's) dat ik dacht: dit is de kar, deze is pas echt leuk. De auto is onvergelijkbaar met anderen. Met een big smile reed ik rotondes. Inderdaad, doorslippende voorwielen (in eerste, tweede, en bij nat weer(!) zelfs in de derde versnelling), maar wat maakt dat nou uit.
Ik verwachtte dus dat r56, de overtreffende trap werd van de r53, ogv. 'ít's a hood to drive'. Maar nee, dat is hij niet. En daarin schuilt de fout.
Want moet de verkoper nu ineens gaan zeggen dat de nieuwe R56 stiller, zuiniger, groter (u kunt beter achterin zitten meneer/mevrouw), veiliger is geworden? Maar dat sluit nu juist niet aan bij de Mini koper. Dat zal hem/haar een zorg zijn. Welnee, ook de r56 is nog steeds een zeer onpraktische kleine auto; rationeel is hij veel te duur. Mensen die een verstandige kleine auto kopen kiezen dan voor alternatieve merken die meer bieden voor veel minder geld.
Mini had niet moeten mikken met de r56 op een algemeen publiek, maar op een specialistisch publiek. De r56 had m.i. meer racy, meer 'fun to drive', nog meer beleving, meer ploffen, nog gemener sturen, nog vetter luchtinlaatgeluid, weet ik wat, maar doe wat. Maar maak er de overtreffende trap van. Dat is hij op deze punten niet.
Ik voorspel dat de r56 eenzelfde weg zal gaan als de Smart, volkswagen New Beatle, (en die andere retro amerikaan, naam vergeten).
Ferdinand
De dealer waar ik ben geweest vertelde mij eerlijk dat hij op dit moment veel r53 mini's verkoopt. Het publiek, zo vertelde hij mij, reageerde unaniem enthousiast over de r53, de reacties over de r56 zijn minder positief. En dit is m.i. een zeer belangrijk punt.
Een Mini koop je, in beginsel, volstrekt niet op rationele gronden zoals: zuinig rijden, goede ruimte, geen windgeruis, comfortabel, praktisch, etc. Nee, want dat is de auto ook helemaal niet, verre van dat zelfs. Een Mini is vooral onpraktisch, niet zuinig, best wel lawaaierig, erg hard onderstel, veel te zwaar stuur, instappen achterin is voor mensen ouder dan pakweg 10 jaar uitgesloten... ben je ouder dan 10 en toch ingestapt(!), dan zul je je rest van je leven moeten doorbrengen op deze achterbank, uitstappen is schier onmogelijk.
Maar de Mini (r53) is een giller om mee te rijden. En ik weet nog goed (na dikke audi's, BMW's, etc. te hebben gereden met kilo's pk's) dat ik dacht: dit is de kar, deze is pas echt leuk. De auto is onvergelijkbaar met anderen. Met een big smile reed ik rotondes. Inderdaad, doorslippende voorwielen (in eerste, tweede, en bij nat weer(!) zelfs in de derde versnelling), maar wat maakt dat nou uit.
Ik verwachtte dus dat r56, de overtreffende trap werd van de r53, ogv. 'ít's a hood to drive'. Maar nee, dat is hij niet. En daarin schuilt de fout.
Want moet de verkoper nu ineens gaan zeggen dat de nieuwe R56 stiller, zuiniger, groter (u kunt beter achterin zitten meneer/mevrouw), veiliger is geworden? Maar dat sluit nu juist niet aan bij de Mini koper. Dat zal hem/haar een zorg zijn. Welnee, ook de r56 is nog steeds een zeer onpraktische kleine auto; rationeel is hij veel te duur. Mensen die een verstandige kleine auto kopen kiezen dan voor alternatieve merken die meer bieden voor veel minder geld.
Mini had niet moeten mikken met de r56 op een algemeen publiek, maar op een specialistisch publiek. De r56 had m.i. meer racy, meer 'fun to drive', nog meer beleving, meer ploffen, nog gemener sturen, nog vetter luchtinlaatgeluid, weet ik wat, maar doe wat. Maar maak er de overtreffende trap van. Dat is hij op deze punten niet.
Ik voorspel dat de r56 eenzelfde weg zal gaan als de Smart, volkswagen New Beatle, (en die andere retro amerikaan, naam vergeten).
Ferdinand