Autotrust stopt met verlengde verzekering Mini Cooper S
Geplaatst: 20 jul 2012, 21:16
http://www.autokompas.nl/techniek/item/ ... i-cooper-s
Auto garantieverzekeraar Autotrust stopt per direct met verlengde verzekeringen voor de Mini Cooper S. De snelle Mini is volgens Autotrust technisch slecht en reparaties zouden te duur zijn. Dat zegt Autotrust directeur Gerben van Dam tegen Autokompas. Autotrust baseert het besluit op eigen data en die van Autotrust partner Warranty Direct in het Verenigd Koninkrijk.
“We hebben het besluit vandaag genomen,” zegt Van Dam. “De Cooper S krijgt te maken met gemiddeld anderhalf tot twee defecten per auto per half jaar. Wat opvalt is dat motor- en versnellingsbakproblemen al heel vroeg, rond de 80.000 en soms al bij 50.000 kilometer optreden. Het betreft de Mini Cooper S met 1.6 THP turbo benzinemotor.
Het zijn auto’s vanaf 2,3 / 3 jaar. De diesels doen het beter, daar hebben we minder problemen mee,” aldus Van Dam.
Economisch
Volgens van Dam is het economisch niet langer haalbaar om de Cooper S te verzekeren. “We verzekeren ongeveer 8.000 auto’s en zijn goed in staat om te zien wat de lange termijnbetrouwbaarheid van een auto is. De kosten voor herstel van de Cooper zijn heel erg hoog in vergelijking met andere auto’s. Van de bij ons verzekerde Coopers krijgt 100% te kampen met een technisch defect. Gemiddeld is er dus meer dan 1 claim per auto en dat is veel te veel. We verzekeren samen met het Verenigd Koninkrijk 1.500 Mini's. Bij Subaru, Honda, Lexus en Toyota bijvoorbeeld, zien we gemiddeld bij 1 op de tien auto's een defect."
Coulant
Mini moederbedrijf BMW is volgens van Dam niet coulant voor klanten met oudere auto’s. “De importeur weet van de problemen af. Zolang de auto door de merkdealer onderhouden wordt is er nog wel sprake van coulance. Maar zodra de auto buiten het dealerkanaal onderhouden of gerepareerd is dat afgelopen.” Van Dam vindt dat importeurs meer verantwoordelijkheid zouden moeten nemen voor auto’s die het dealerkanaal verlaten hebben. “We proberen bij de dealer wel eens coulance te krijgen, maar dat lukt nooit. Het antwoord van de importeur is vaak: 'De auto is bij een universeel in onderhoud is en daar doen we niets aan."
Volgens van Dam schaart de Mini Cooper S zich nu in het illustere rijtje van de Renault Espace 3.0 dci en Alfa Romeo selespeed die ook al niet meer door Autotrust verzekerd worden.
Mini Nederland
Product communications manager Mini Nederland Carolijn Goes betreurt de keuze van Autotrust. "We kunnen ons niet vinden in de woordvoering en de cijfers van de Heer van Dam. Onze cijfers betreffen dealeronderhoud en het aantal openstaande klachten van eigenaren van een Mini Cooper S. Op dit moment is er één openstaande klacht betreffende een distributieketting. Dit spreekt wat ons betreft de cijfers van Autotrust tegen."
Volgens Goes wordt in Mini klantbeoordelingen het dealercontact, coulance en kwaliteit van het onderhoud goed gewaardeerd. "Deze beoordelingen zijn openbaar en in te zien op alle homepages van alle Mini dealers in Nederland. Wel is het zo dat wij klanten adviseren om hun Mini bij een erkende dealer in onderhoud te geven. Als een auto buiten het dealerkanaal wordt onderhouden, is het heel lastig om hier nog zicht op te hebben."
Coulance
"Wij weten niet hoe de lokale garage te werk gaat, welke kwaliteit producten hij gebruikt en of hij op de hoogte is van de laatste technieken van Mini," aldus Goes. "Ook is de Mini dealer volledig op de hoogte van eventuele ‘technische acties’ waarbij uit coulance bepaalde onderdelen kosteloos worden vervangen."
In maart van dit jaar kwamen PSA en Mini in opspraak door problemen met de distributieketting van THP-motoren.
Top 7 technische problemen Mini Cooper S
Turbo
Hoog olieverbruik
Distributieketting
Nokkenasverstellers
Versnellingsbakken (synchromeshring en lagers)
Brandstofsysteem
Stuurinrichting
Auto garantieverzekeraar Autotrust stopt per direct met verlengde verzekeringen voor de Mini Cooper S. De snelle Mini is volgens Autotrust technisch slecht en reparaties zouden te duur zijn. Dat zegt Autotrust directeur Gerben van Dam tegen Autokompas. Autotrust baseert het besluit op eigen data en die van Autotrust partner Warranty Direct in het Verenigd Koninkrijk.
“We hebben het besluit vandaag genomen,” zegt Van Dam. “De Cooper S krijgt te maken met gemiddeld anderhalf tot twee defecten per auto per half jaar. Wat opvalt is dat motor- en versnellingsbakproblemen al heel vroeg, rond de 80.000 en soms al bij 50.000 kilometer optreden. Het betreft de Mini Cooper S met 1.6 THP turbo benzinemotor.
Het zijn auto’s vanaf 2,3 / 3 jaar. De diesels doen het beter, daar hebben we minder problemen mee,” aldus Van Dam.
Economisch
Volgens van Dam is het economisch niet langer haalbaar om de Cooper S te verzekeren. “We verzekeren ongeveer 8.000 auto’s en zijn goed in staat om te zien wat de lange termijnbetrouwbaarheid van een auto is. De kosten voor herstel van de Cooper zijn heel erg hoog in vergelijking met andere auto’s. Van de bij ons verzekerde Coopers krijgt 100% te kampen met een technisch defect. Gemiddeld is er dus meer dan 1 claim per auto en dat is veel te veel. We verzekeren samen met het Verenigd Koninkrijk 1.500 Mini's. Bij Subaru, Honda, Lexus en Toyota bijvoorbeeld, zien we gemiddeld bij 1 op de tien auto's een defect."
Coulant
Mini moederbedrijf BMW is volgens van Dam niet coulant voor klanten met oudere auto’s. “De importeur weet van de problemen af. Zolang de auto door de merkdealer onderhouden wordt is er nog wel sprake van coulance. Maar zodra de auto buiten het dealerkanaal onderhouden of gerepareerd is dat afgelopen.” Van Dam vindt dat importeurs meer verantwoordelijkheid zouden moeten nemen voor auto’s die het dealerkanaal verlaten hebben. “We proberen bij de dealer wel eens coulance te krijgen, maar dat lukt nooit. Het antwoord van de importeur is vaak: 'De auto is bij een universeel in onderhoud is en daar doen we niets aan."
Volgens van Dam schaart de Mini Cooper S zich nu in het illustere rijtje van de Renault Espace 3.0 dci en Alfa Romeo selespeed die ook al niet meer door Autotrust verzekerd worden.
Mini Nederland
Product communications manager Mini Nederland Carolijn Goes betreurt de keuze van Autotrust. "We kunnen ons niet vinden in de woordvoering en de cijfers van de Heer van Dam. Onze cijfers betreffen dealeronderhoud en het aantal openstaande klachten van eigenaren van een Mini Cooper S. Op dit moment is er één openstaande klacht betreffende een distributieketting. Dit spreekt wat ons betreft de cijfers van Autotrust tegen."
Volgens Goes wordt in Mini klantbeoordelingen het dealercontact, coulance en kwaliteit van het onderhoud goed gewaardeerd. "Deze beoordelingen zijn openbaar en in te zien op alle homepages van alle Mini dealers in Nederland. Wel is het zo dat wij klanten adviseren om hun Mini bij een erkende dealer in onderhoud te geven. Als een auto buiten het dealerkanaal wordt onderhouden, is het heel lastig om hier nog zicht op te hebben."
Coulance
"Wij weten niet hoe de lokale garage te werk gaat, welke kwaliteit producten hij gebruikt en of hij op de hoogte is van de laatste technieken van Mini," aldus Goes. "Ook is de Mini dealer volledig op de hoogte van eventuele ‘technische acties’ waarbij uit coulance bepaalde onderdelen kosteloos worden vervangen."
In maart van dit jaar kwamen PSA en Mini in opspraak door problemen met de distributieketting van THP-motoren.
Top 7 technische problemen Mini Cooper S
Turbo
Hoog olieverbruik
Distributieketting
Nokkenasverstellers
Versnellingsbakken (synchromeshring en lagers)
Brandstofsysteem
Stuurinrichting