Pagina 1 van 2
Bandenspanningslamp
Geplaatst: 02 okt 2012, 22:39
door bjorn1977
Ik heb met mijn r53 velgen geruild met een r56 mini cooper S.
Nu laat de eigenaar van de r56 mij weten dat zijn bandenspanningslampje blijft branden. Hij heeft bij bmw geinformeerd en hun zeggen dat het door de ventielen komt, dit zijn speciale die de bandenspanning meten, klopt dit?
De kosten voor nieuwe ventielen zouden €350 zijn.
Beide sets velgen waren oem crown spokes. Ik heb nergens last van.
Geplaatst: 02 okt 2012, 22:42
door Berthil
Haha, welke dealer is dat?
Gewoon resetten met de juiste knop. Ventielen bevatten geen drukmeters, gaat via rotatiessnelheid wielen en ABS wielsensoren.
http://www.r53.nl/atotz/bandenspanning.php
Geplaatst: 02 okt 2012, 22:49
door bjorn1977
Het probleem ligt bij de r56
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:03
door Berthil
Goed, dan geef je hem 350 Euro voor de ventielen die de druk meten in de R56 omdat de dealer dat zegt.
Systeem R56 en R53 is gelijk.
Graag nog even de naam van de dealer noemen.
Volgens mij hebben zelfs alle BMW's vanaf 2000 hetzelfde systeem.
Dus of de balie juffrouw heeft hem te woord gestaan of je word belazerd.
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:14
door bjorn1977
Systeem is gelijk? Dus het is grote onzin wat de dealer verkondigd?
De naam weet ik niet, hij komt uit de buurt van Breda
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:17
door Berthil
Is echt onzin. Er rijden hier zat R56 rond met de 1ste generatie R95 velgen.
Of de dealer weet van niks of je word belazerd door diegene die je velgen heeft geruild.
Dealer in Breda is Renova.
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:24
door mushrop
Is het wel een officiële dealer? Want wat Berthil zegt, het is complete onzin. Spanning wordt niet gemeten via ventielen, maar via de ABS senoren. Je wordt echt gigantisch genept
Resetten via de BC en job done.
Ben ook erg benieuwd welke dealer dit zegt.
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:35
door bjorn1977
Maakt het nog verschil dat de r56 een USA exemplaar is?
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:37
door Berthil
Nee.
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:41
door bjorn1977
Ok dank je
Ik zal het doorgeven aan hem en er verder geen energie meer insteken.
Geplaatst: 02 okt 2012, 23:41
door mushrop
x2
Geplaatst: 03 okt 2012, 06:47
door Marcel Always Open
Hallo de spanning wordt helemaal nergens gemeten.
Het gaat om de rotatiesnelheid van de wielen. Alle 4 de wielen worden gemeten door ABS sensor op de rotatiesnelheid. Dat systeem is overal gelijk zoals Berthil al schrijft (Gen-1 of Gen-2).
Als een van de wielen beduidend meer/minder rondjes draait dan de rest, concludeert de computer dat dit het gevolg is van een lage bandenspanning. Naar zeggen kun je op deze manier een bandenspannings-verschil opsporen van ongeveer 0.5 bar. (ervan uitgaand dat je normale spanning op ong. 2.2 ~2.4 bar staat (meningen verschillen)).
Alle OEM wielen van Gen-2 passen ook gewoon op alle versies van Gen-1 (en vice versa) met als enige uitzondering sommige 15-inch velgen op een JCW (vanwege de remmen).
Na wisselen van wielen moet men meestal / vrijwel altijd de BC bandenspanningsdetectie even resetten. (knop naast handrem)
PS er staat geschreven een dealer in de buurt van Breda. Dat is niet automatisch de officiële dealer in Breda.
Het hele verhaal klinkt mij in de oren als dat iemand de klok heeft horen luiden en vervolgens via drie andere mensen doorverteld waar de toren zou moeten staan, wel met goede bedoeling maar niet erg effectief.
Geplaatst: 03 okt 2012, 08:03
door speedy
wat een Mafkezen daar bij die dealer
Gooi maar een naam in de groep aub

Geplaatst: 03 okt 2012, 08:04
door speedy
ga ik zo'n set ventielen bestellen

Geplaatst: 03 okt 2012, 08:23
door paddo
Het lijk me sterk dat Renova als officiële dealer dit zit te verkondigen.
@Bjorn ik denk dat je koper er een slaatje probeert uit te slaan. Op overigens wel een hele domme manier want de bandenspanning wordt inderdaad niet eens gemeten.
Broodje aap verhaal dus
