Rijverslag MINI JCW GP 2
Geplaatst: 06 dec 2012, 00:43
Bonus tijdens de MINI Paceman media launch op Mallorca, Met de nieuwe JCW GP 4 rondjes vol gas over het Circuito de Llucmajor. Daarover verderop meer, eerste een kleine introductie van de JCW GP 2.
De GP was al te bewonderen tijdens MINI United 2012 (Castallet Zuid Frankrijk) waar hij voor het eerst te zien was, een primeur exclusief voor de MINI fans die MINI United bezochten. De meningen waren toen al verdeeld, net zoals bij de introductie van de eerste GP. Veel stickers, geen Challenge wing, 17 inch wielen? Later werd bekend dat er geen extreme gewichtsvermindering en vermogenstoename te verwachten was. 218 pk (211 in de USA) en hetzelfde gewicht als de hatchback. De nieuwe GP werd koeltjes ontvangen in de MINI scene die hun MINI's graag qua uiterlijk en innerlijk tunen naar grotere hoogten.
Toch lijkt het er op dat MINI dit keer toch weer goed zit met de GP. In een gesprek met de leider van het engineering team werd al snel duidelijk dat MINI zich duidelijk heeft gefocusseerd op de rij-eigenschappen. Dit bevestigd ook Kay Segler, opperhoofd van MINI en voorheen leider van de M-divisie van BMW. Dat blijkt helemaal uit de aanwezigheid van de grote Brembo zes-pots remmen, een volledig verstelbaar onderstel, verbeterde aerodynamica (die 90% minder lift op de achteras en 6% minder luchtweerstand brengt), standaard Kumho V700 banden (non runflat) en geoptimaliseerde elektronica. De GP is lichter ten opzichte van de hatchback, maar het verschil wordt teniet gedaan door de grotere remmen en betere Recaro stoelen.
Tijd om in te stappen en het zelf mee te gaan maken. Ik krijg direct de instructie vooral de electronica in 'GP-mode' te zetten met de speciaal daarvoor gemaakte knop bij de versnellingspook. Hierdoor zal de DSC later ingrijpen en ook minder abrupt. In het kleine display in de toerenteller is nu GP-mode te zien. Voor ons zal een MINI Challenge als pace car rijden. We zijn er klaar voor.
Twee dingen vallen direct op, al tijdens de eerste ronde. De grip is geweldig goed, zeker komend vanuit de bochten in combinatie met het al zeer vroeg aanwezige koppel van 280 Nm. En als tweede het zeer neutrale weggedrag op en over de limiet, ik kan meteen helemaal voluit gaan zoals ik gewend ben op de Nürburgring. De GP laat zich op elke snelheid nauwkeurig insturen zonder te gaan glijden over de voorwielen en zonder zijn achterkant om te willen gooien bij gas loslaten in bochten. Twee zaken die de sportieve MINI rijder niet onbekend in de oren zullen klinken. Dit is verleden tijd in de nieuwe GP. Heel duidelijk vallen tijdens het rijden op het circuit achter de MINI Challenge pace car alle wijzigingen ten opzichte van de hatchback op zijn plaats. Het verstelbare onderstel, de verbeterde aerodynamica en niet te vergeten, het zwarte Kumho rubber op elke hoek (215/40 R17). De GP is optioneel ook te verkrijgen met de standaard banden maar dit is af te raden voor de sportieve rijder die optimaal gebruik wil maken van de GP.
Dat de GP qua snelheid wel goed zit blijkt ook uit de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife; een mooie 8.23. Dat is 12 seconden sneller dan de R56 JCW en een indrukwekkende 32 seconden sneller dan een R53 JCW. Natuurlijk zal het mogelijk zijn om met een gemodificeerde R56 JCW in de buurt te komen van deze tijden. Dat betekent remmen, banden en onderstel vervangen zoals MINI op de GP gedaan heeft. Met de GP koop je echter meteen een circuitwaardige auto maar met MINI garantie en alle bijzondere GP kenmerken. De eerste GP heeft intussen ondanks de kritieken bij zijn introductie zijn plaatsje binnen de MINI community veroverd en is een graag geziene en bijzondere verschijning in het dagelijks verkeer en op elke bijeenkomst. De nieuwe GP heeft alles in zich om deze status ook te bereiken.
Er komen 10 GP's van de geproduceerde 2000 naar Nederland. Prijzen zijn nog niet bekend.
Fotoverslag:
4 GP's staan klaar om stevig mee gereden te worden na een korte veiligheidsinstructie via video.
Nieuw en 7 jaar oud. De 1ste GP heeft binnen de MINI scene al een cultstatus gekregen. Zal het de GP 2 ook lukken?
De GP op Kumho V700, de Challenge MINI op normale straatbanden. Hierdoor kon de GP goed volgen.
De MINI Challenge als pace car, wisselen van positie achter de Challenge in de pits.
In 'parallelflug', mooie aanblik.
Genieten in de GP, alles klopt in de 'GP-mode'.
Hele korte videoimpressie
De GP was al te bewonderen tijdens MINI United 2012 (Castallet Zuid Frankrijk) waar hij voor het eerst te zien was, een primeur exclusief voor de MINI fans die MINI United bezochten. De meningen waren toen al verdeeld, net zoals bij de introductie van de eerste GP. Veel stickers, geen Challenge wing, 17 inch wielen? Later werd bekend dat er geen extreme gewichtsvermindering en vermogenstoename te verwachten was. 218 pk (211 in de USA) en hetzelfde gewicht als de hatchback. De nieuwe GP werd koeltjes ontvangen in de MINI scene die hun MINI's graag qua uiterlijk en innerlijk tunen naar grotere hoogten.
Toch lijkt het er op dat MINI dit keer toch weer goed zit met de GP. In een gesprek met de leider van het engineering team werd al snel duidelijk dat MINI zich duidelijk heeft gefocusseerd op de rij-eigenschappen. Dit bevestigd ook Kay Segler, opperhoofd van MINI en voorheen leider van de M-divisie van BMW. Dat blijkt helemaal uit de aanwezigheid van de grote Brembo zes-pots remmen, een volledig verstelbaar onderstel, verbeterde aerodynamica (die 90% minder lift op de achteras en 6% minder luchtweerstand brengt), standaard Kumho V700 banden (non runflat) en geoptimaliseerde elektronica. De GP is lichter ten opzichte van de hatchback, maar het verschil wordt teniet gedaan door de grotere remmen en betere Recaro stoelen.
Tijd om in te stappen en het zelf mee te gaan maken. Ik krijg direct de instructie vooral de electronica in 'GP-mode' te zetten met de speciaal daarvoor gemaakte knop bij de versnellingspook. Hierdoor zal de DSC later ingrijpen en ook minder abrupt. In het kleine display in de toerenteller is nu GP-mode te zien. Voor ons zal een MINI Challenge als pace car rijden. We zijn er klaar voor.
Twee dingen vallen direct op, al tijdens de eerste ronde. De grip is geweldig goed, zeker komend vanuit de bochten in combinatie met het al zeer vroeg aanwezige koppel van 280 Nm. En als tweede het zeer neutrale weggedrag op en over de limiet, ik kan meteen helemaal voluit gaan zoals ik gewend ben op de Nürburgring. De GP laat zich op elke snelheid nauwkeurig insturen zonder te gaan glijden over de voorwielen en zonder zijn achterkant om te willen gooien bij gas loslaten in bochten. Twee zaken die de sportieve MINI rijder niet onbekend in de oren zullen klinken. Dit is verleden tijd in de nieuwe GP. Heel duidelijk vallen tijdens het rijden op het circuit achter de MINI Challenge pace car alle wijzigingen ten opzichte van de hatchback op zijn plaats. Het verstelbare onderstel, de verbeterde aerodynamica en niet te vergeten, het zwarte Kumho rubber op elke hoek (215/40 R17). De GP is optioneel ook te verkrijgen met de standaard banden maar dit is af te raden voor de sportieve rijder die optimaal gebruik wil maken van de GP.
Dat de GP qua snelheid wel goed zit blijkt ook uit de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife; een mooie 8.23. Dat is 12 seconden sneller dan de R56 JCW en een indrukwekkende 32 seconden sneller dan een R53 JCW. Natuurlijk zal het mogelijk zijn om met een gemodificeerde R56 JCW in de buurt te komen van deze tijden. Dat betekent remmen, banden en onderstel vervangen zoals MINI op de GP gedaan heeft. Met de GP koop je echter meteen een circuitwaardige auto maar met MINI garantie en alle bijzondere GP kenmerken. De eerste GP heeft intussen ondanks de kritieken bij zijn introductie zijn plaatsje binnen de MINI community veroverd en is een graag geziene en bijzondere verschijning in het dagelijks verkeer en op elke bijeenkomst. De nieuwe GP heeft alles in zich om deze status ook te bereiken.
Er komen 10 GP's van de geproduceerde 2000 naar Nederland. Prijzen zijn nog niet bekend.
Fotoverslag:
4 GP's staan klaar om stevig mee gereden te worden na een korte veiligheidsinstructie via video.
Nieuw en 7 jaar oud. De 1ste GP heeft binnen de MINI scene al een cultstatus gekregen. Zal het de GP 2 ook lukken?
De GP op Kumho V700, de Challenge MINI op normale straatbanden. Hierdoor kon de GP goed volgen.
De MINI Challenge als pace car, wisselen van positie achter de Challenge in de pits.
In 'parallelflug', mooie aanblik.
Genieten in de GP, alles klopt in de 'GP-mode'.
Hele korte videoimpressie