Pagina 1 van 2

Meer fun met minder brandstof: De MINI One en MINI Cooper D

Geplaatst: 16 jan 2007, 12:00
door LUV2XLR8
MINI breidt haar modelreeks uit met de nieuwe MINI One en de MINI Cooper D. Voor het eerst zal er een MINI Diesel in Nederland leverbaar zijn, deze MINI Cooper D is meteen ook de zuinigste MINI ooit.
De twee nieuwe uitvoeringen van de populaire MINI onderscheiden zich door een geëvolueerd design met enkele nieuwe, frisse details. Zo is de karakteristieke zeshoekige grille van de MINI One voorzien van zwarte spijlen die zorgen voor een eigenzinnig accent. Ook de kappen van de buitenspiegels en de handgreep op de achterklep zijn bij dit model uitgevoerd in zwart. De nieuwe MINI Cooper D is vooral herkenbaar aan een gespierde welving in de motorkap, bedoeld om ruimte te maken voor de hogere dieselmotor.

Met onder de motorkap een 1,4 liter benzinemotor toont de nieuwe MINI One zich van zijn voordeligste kant. Ondanks een vermogen van 70 kW/95 pk bedraagt het brandstofverbruik slechts 5,7 l/100 km, waarmee het nieuwe instapmodel 15 procent zuiniger is dan zijn voorganger. De MINI One heeft onder de huidige wetgeving een groen brandstoflabel (C).

De volledig nieuwe 1,6 liter viercilinder turbodiesel van de MINI Cooper D staat met een vermogen van 80 kW/110 pk garant voor sportieve prestaties en dynamiek, gecombineerd met een superieure brandstofefficiency en schone emissies. Een gecombineerd brandstofverbruik van 4,4 l/100 km maakt de MINI Cooper D zelfs tot de zuinigste MINI ooit. Ook de MINI Cooper D heeft een groen brandstoflabel (C). De prestaties mogen er desondanks zijn: een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 9,9 seconden, en een topsnelheid van 195 km/u.

De marktintroductie voor de twee nieuwe uitvoeringen van de tweede generatie van de moderne MINI staat gepland voor 14 april 2007. De MINI One wordt leverbaar vanaf euro 19.270,–, de MINI Cooper D vanaf euro 25.470,–.


Afbeelding

Geplaatst: 16 jan 2007, 12:16
door LUV2XLR8
Meer afbeeldingen in mijn Gallery...

Afbeelding

Geplaatst: 16 jan 2007, 12:20
door Mini Poeper
Dus er komt geen One D?
Ik had zo'n idee dat er zowel een One D als een Cooper D zouden komen. Ben benieuwd hoe deze rijdt.

Wat betreft dat zwart bij een One is eigenlijk niks nieuws aan, zo werd de One altijd al uitgeleverd. Echter in Nederland zat er standaard een chroom pakket bij. Ik denk niet dat dat lang op zich zal laten wachten dat het weer standaard is hier.

Geplaatst: 16 jan 2007, 12:51
door CooperS-lightningblue
Ben wel benieuwd, denk dat ze er behoorlijk wat van gaan verkopen!! :mrgreen:

Geplaatst: 16 jan 2007, 12:56
door kwiebje
Als je echt heel veel rijdt is een Mini D echt een uitkomst. Had ik ook wel eens kunnen overwegen, maja toen waren ze in nederland nog niet te krijgen. Maargoed denk dat het voor bedrijven wel een uitkomst zal zijn.

Geplaatst: 16 jan 2007, 13:25
door MINIJCW
instapprijsje van een CooperD zal toch wel rond de €23000 komen :?

Geplaatst: 16 jan 2007, 15:44
door Jaajke
Dadelijk een stuk duurder die Cooper D dan de Mini One D.
Dat is natuurlijk wel jammer, maar wel logisch!

Ik ben benieuwd!
:roll:

Geplaatst: 16 jan 2007, 16:05
door FastBunny
Probleem van de hoge prijs is de BPM:
Wat wordt er bedoeld met BPM?
BPM staat letterlijk voor Belasting Personenauto’s en Motoren en bedraagt 45.2% van de netto catalogusprijs. Van dat bedrag wordt voor een niet-diesel € 1540,- in mindering gebracht. Voor een diesel wordt bovenop het BPM bedrag € 328,- in meerdering gebracht.
Voorbeeldje: Een standaard Cooper is er vanaf 22.270€ met BPM, als je de prijs gaat terugrekenen kom je met de formule:
(22270+1540)/1.452 op 16.398 uit.

Doe je nu een Cooper D bekijken dan krijg je:
(25470-238)/1.452 = 17.377 uit.

De prijs van de Cooper D is zonder BPM dus een kleine 1000€ duurder dan de benzine uitvoering. Opzich niet vreemd. Die prijs van 25470 zal daardoor ook niet zomaar minder worden :roll:

Geplaatst: 16 jan 2007, 16:17
door Ivo
Goede aanvullingen. Leuk ook dat de Cooper D van de 'gewone' Cooper is te onderscheiden door de motorkap en voorbumper. PW met zwart dak en zwarte strepen staat ook weer erg mooi op de R56. De diesel zou best wel eens een succes kunnen worden. Er zal vast een aardige groep leaserijders zijn die nooit voor een MINI konden kiezen (maar het wel zouden willen), omdat ze van de baas alleen een diesel mochten leasen. De meerprijs ten opzichte van een Cooper benzine valt me ook nog mee (als je het met andere merken vergelijkt).

Geplaatst: 16 jan 2007, 17:05
door LUV2XLR8

Geplaatst: 16 jan 2007, 17:07
door Yannick
110 pk voor de Cooper D dus

Geplaatst: 16 jan 2007, 20:57
door ChrisV
WOEHOEE SJIEK!! Ik vind hem echt knap, de cooper D!! Alleen het wachten aaargh :s

Bedankt voor de info en de foto's newminiclub, YOU MADE MY DAY!!

Geplaatst: 17 jan 2007, 19:21
door Berthil
En een Videootje via mini2.com :)

[video width=400 height=350]http://www.mini2.com/galleries/data/525 ... 60_Q03.wmv[/video]

Geplaatst: 17 jan 2007, 21:30
door LUV2XLR8

Geplaatst: 17 jan 2007, 21:33
door MINIJCW
Op motoringfile.com word alweer beweerd dat BMW bezig is met een AWD, en dat die niet op de originele bodem van Mini komt te staan maar op de bodem van de 1-serie.
We wachten maar af 8)