Rij-impressie MINI Cooper D
Geplaatst: 20 apr 2007, 13:53
19 april mocht een afgevaardigde van de NewMINIclub deelnemen aan de persintroductie van de nieuwe Cooper D op uitnodiging van MINI Nederland. Ondergetekende heeft er een dagje voor uitgetrokken om vanuit Jamie Olivers restaurant Fifteen te Amsterdam een stukje met de Cooper D te gaan rijden.
Drie MINI Cooper D modellen stonden klaar om aan de tand gevoeld te gaan worden: een (introductiekleur) Pepper White, Lightning Blue, en (als verrassing) een Oxygen Blue. Alledrie dus met de nieuwe 1.6 liter turbodieselmotor met 80 kW/110pk, in samenwerking gemaakt met het PSA concern (PSA, Peugeot Citroen and Ford). Beduidend meer vermogen dus dan de One D van de eerste generatie die echter in Nederland nooit leverbaar is geweest. Een acceleratie van 0 tot 100km/h in 9,9 seconden is lekker vlot.
De Cooper D is met een verbruik van 4,4l/100km op dit moment de zuinigste auto die BMW/MINI maakt, en tevens de meest milieuvriendelijke met slechts 118g/km CO2 uitstoot. Standaard komt de Cooper D met een roetfilter. Daarmee krijgt de auto een groen brandstof label (C).
Wat uiterlijk opvalt aan de Cooper D is zijn duidelijk bollere motorkap om ruimte te maken voor de hogere dieselmotor. Een exclusief design detail zijn de rondere luchtinlaten en fijner raster in de grille. In de onderste luchtinlaat zit nu ook een dwarsspijl. Op ons testmodel in chroom, maar ook verkrijgbaar in de carrosseriekleur.
De onderhanden genomen Oxygen Blue testauto (tijdelijk met BMW/MINI persfotograaf) beschikte helaas niet over de overboost-functie (sportknop), die verhoogt het koppel tijdelijk van 240 naar 260 Nm. Dat de motor echter geen koppel tekort komt was goed te voelen tijdens de rit. Alhoewel 70% van het koppel al vanaf 1250 t/min beschikbaar is, rijdt de auto het vlotst als het toerental tussen de 2000 en 4000 gehouden wordt. Niet echt een probleem met de soepel schakelende en standaard geleverde zes versnellingsbak.
Het bochtgedrag is zoals we dat allemaal van MINI kennen. Lekker flitsend en strak sturend door de bocht. Een echte MINI dus. Gecombineerd met de zuinige en vlotte dieselmotor een mooi totaalpakket voor diegene die wat meer kilometers maakt en daarbij graag weinig brandstof verbruikt. Dat dat niet ten koste hoeft te gaan van rij-plezier bewijst de MINI Cooper D.
Hieronder nog wat eigen genomen foto's. Over een periode van twee dagen heeft de BMW/MINI persfotograaf foto's genomen die ook nog beschikbaar komen. Als deze binnen zijn plaats ik ze natuurlijk.
De drie Cooper D's staan klaar bij Fifteen:

De uitlaat (met roetfilter) mag nu gezien worden:

Onmiskenbaar MINI:

De voorkant, let op de gewijzigde luchtinlaat en bollere motorkap:

De persfotograaf aan het werk, niet makkelijk om een goede positie te vinden:

Drie MINI Cooper D modellen stonden klaar om aan de tand gevoeld te gaan worden: een (introductiekleur) Pepper White, Lightning Blue, en (als verrassing) een Oxygen Blue. Alledrie dus met de nieuwe 1.6 liter turbodieselmotor met 80 kW/110pk, in samenwerking gemaakt met het PSA concern (PSA, Peugeot Citroen and Ford). Beduidend meer vermogen dus dan de One D van de eerste generatie die echter in Nederland nooit leverbaar is geweest. Een acceleratie van 0 tot 100km/h in 9,9 seconden is lekker vlot.
De Cooper D is met een verbruik van 4,4l/100km op dit moment de zuinigste auto die BMW/MINI maakt, en tevens de meest milieuvriendelijke met slechts 118g/km CO2 uitstoot. Standaard komt de Cooper D met een roetfilter. Daarmee krijgt de auto een groen brandstof label (C).
Wat uiterlijk opvalt aan de Cooper D is zijn duidelijk bollere motorkap om ruimte te maken voor de hogere dieselmotor. Een exclusief design detail zijn de rondere luchtinlaten en fijner raster in de grille. In de onderste luchtinlaat zit nu ook een dwarsspijl. Op ons testmodel in chroom, maar ook verkrijgbaar in de carrosseriekleur.
De onderhanden genomen Oxygen Blue testauto (tijdelijk met BMW/MINI persfotograaf) beschikte helaas niet over de overboost-functie (sportknop), die verhoogt het koppel tijdelijk van 240 naar 260 Nm. Dat de motor echter geen koppel tekort komt was goed te voelen tijdens de rit. Alhoewel 70% van het koppel al vanaf 1250 t/min beschikbaar is, rijdt de auto het vlotst als het toerental tussen de 2000 en 4000 gehouden wordt. Niet echt een probleem met de soepel schakelende en standaard geleverde zes versnellingsbak.
Het bochtgedrag is zoals we dat allemaal van MINI kennen. Lekker flitsend en strak sturend door de bocht. Een echte MINI dus. Gecombineerd met de zuinige en vlotte dieselmotor een mooi totaalpakket voor diegene die wat meer kilometers maakt en daarbij graag weinig brandstof verbruikt. Dat dat niet ten koste hoeft te gaan van rij-plezier bewijst de MINI Cooper D.
Hieronder nog wat eigen genomen foto's. Over een periode van twee dagen heeft de BMW/MINI persfotograaf foto's genomen die ook nog beschikbaar komen. Als deze binnen zijn plaats ik ze natuurlijk.
De drie Cooper D's staan klaar bij Fifteen:

De uitlaat (met roetfilter) mag nu gezien worden:

Onmiskenbaar MINI:

De voorkant, let op de gewijzigde luchtinlaat en bollere motorkap:

De persfotograaf aan het werk, niet makkelijk om een goede positie te vinden:
