Pagina 1 van 3

Rij-impressie MINI Cooper D

Geplaatst: 20 apr 2007, 13:53
door Berthil
19 april mocht een afgevaardigde van de NewMINIclub deelnemen aan de persintroductie van de nieuwe Cooper D op uitnodiging van MINI Nederland. Ondergetekende heeft er een dagje voor uitgetrokken om vanuit Jamie Olivers restaurant Fifteen te Amsterdam een stukje met de Cooper D te gaan rijden.

Drie MINI Cooper D modellen stonden klaar om aan de tand gevoeld te gaan worden: een (introductiekleur) Pepper White, Lightning Blue, en (als verrassing) een Oxygen Blue. Alledrie dus met de nieuwe 1.6 liter turbodieselmotor met 80 kW/110pk, in samenwerking gemaakt met het PSA concern (PSA, Peugeot Citroen and Ford). Beduidend meer vermogen dus dan de One D van de eerste generatie die echter in Nederland nooit leverbaar is geweest. Een acceleratie van 0 tot 100km/h in 9,9 seconden is lekker vlot.

De Cooper D is met een verbruik van 4,4l/100km op dit moment de zuinigste auto die BMW/MINI maakt, en tevens de meest milieuvriendelijke met slechts 118g/km CO2 uitstoot. Standaard komt de Cooper D met een roetfilter. Daarmee krijgt de auto een groen brandstof label (C).

Wat uiterlijk opvalt aan de Cooper D is zijn duidelijk bollere motorkap om ruimte te maken voor de hogere dieselmotor. Een exclusief design detail zijn de rondere luchtinlaten en fijner raster in de grille. In de onderste luchtinlaat zit nu ook een dwarsspijl. Op ons testmodel in chroom, maar ook verkrijgbaar in de carrosseriekleur.

De onderhanden genomen Oxygen Blue testauto (tijdelijk met BMW/MINI persfotograaf) beschikte helaas niet over de overboost-functie (sportknop), die verhoogt het koppel tijdelijk van 240 naar 260 Nm. Dat de motor echter geen koppel tekort komt was goed te voelen tijdens de rit. Alhoewel 70% van het koppel al vanaf 1250 t/min beschikbaar is, rijdt de auto het vlotst als het toerental tussen de 2000 en 4000 gehouden wordt. Niet echt een probleem met de soepel schakelende en standaard geleverde zes versnellingsbak.

Het bochtgedrag is zoals we dat allemaal van MINI kennen. Lekker flitsend en strak sturend door de bocht. Een echte MINI dus. Gecombineerd met de zuinige en vlotte dieselmotor een mooi totaalpakket voor diegene die wat meer kilometers maakt en daarbij graag weinig brandstof verbruikt. Dat dat niet ten koste hoeft te gaan van rij-plezier bewijst de MINI Cooper D.

Hieronder nog wat eigen genomen foto's. Over een periode van twee dagen heeft de BMW/MINI persfotograaf foto's genomen die ook nog beschikbaar komen. Als deze binnen zijn plaats ik ze natuurlijk.

De drie Cooper D's staan klaar bij Fifteen:
Afbeelding

De uitlaat (met roetfilter) mag nu gezien worden:
Afbeelding

Onmiskenbaar MINI:
Afbeelding

De voorkant, let op de gewijzigde luchtinlaat en bollere motorkap:
Afbeelding

De persfotograaf aan het werk, niet makkelijk om een goede positie te vinden:
Afbeelding

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:03
door paul Hemels
Gaaf kleurtje!!!!!!

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:11
door LUV2XLR8

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:14
door amokjeeh
Ik vind jouw verslag een stuk lekkerder lezen dan het stuk in de AD :)

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:18
door Berthil
Op de AD foto zit ik dus achter het stuur :mrgreen:
Met opzet een stukje door het zand voor het effect :)

Zo lawaaiierig als ze hem daar beschrijven vond ik hem trowuens niet. Je hoort wel dat er een diesel aan het werk is maar is zeker niet storend.

Er staat trouwens een dikke fout in het AD artikel. De Cooper D is niet een seconde langzamer dan de Cooper S, maar dan de Cooper!

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:25
door MR
haha, geweldig berthil!

Net verhaal hoor!

MR

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:27
door Ralph-cooper
Leuk verslag Berthil, wat vond jij trouwens van het geluidsniveau?

offtopic: ik blijf die enorme stangen bij de achterwielophanging maar lelijk vinden.

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:41
door Berthil
Beetje overtrokken van het AD om het artikel als titel 'lawaaiige Mini Diesel' mee te geven.

Natuurlijk rijdt een 330d wat stiller, ik vond de MINI Diesel niet 'lawaaiig'.
En dat komt niet omdat mijn uitlaat wat meer db's heeft dan normaal :)

Je kan wel horen dat er een diesel aan het werk is, dat is waar. Ik denk dat het AD steeds tot de revlimiter heeft doorgetrokken. Dat maakt inderdaad wat meer herrie en is tevens totaal overbodig, want boven de 4500 toeren houd het echt op. De laatste 1000 toeren doen niks meer. Wat me wel opviel is dat de toeren ook boven de 2000 uit moeten komen. Ik had van de diesel wel verwacht dat er ook onder de 2000 meer te voelen zou zijn, zoals in een 118d die ik eens mee heb gehad.
Op papier zou wel 70% van het koppel aanwezig moeten zijn bij 1250 t/min, maar ik vond dit niet echt duidelijk te voelen.

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:43
door emillio
Ralph-cooper schreef:Leuk verslag Berthil, wat vond jij trouwens van het geluidsniveau?

offtopic: ik blijf die enorme stangen bij de achterwielophanging maar lelijk vinden.
Ja die nodigen uit om er een flinke pot zwarte verf tegenaan te smeren....of een paar verlagingsveren uiteraard :mrgreen: :mrgreen:

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:43
door LUV2XLR8
Berthil schreef:Op de AD foto zit ik dus achter het stuur :mrgreen:
Gaaf!!! 8)

Geplaatst: 20 apr 2007, 14:57
door Arjan
Top stukkie Berthil !!!! en ook erg leuk die foto in het AD 8)

Geplaatst: 20 apr 2007, 15:59
door henkietenk
Mooi verslag!!

Geplaatst: 20 apr 2007, 16:27
door MINIf57JCW
Ben ook benieuwd, goed verslag... wil hem binnenkort bestellen als ik er zelf ook meegereden heb. De kilometers lopen een beetje erg hard op in de huidige MINI (kan beter zeggen wederom). Vooral het verbruik vindt ik erg interresant. De tuning van de 207 diesel heb ik al wel gereden en dan is heerlijk vlot. 131 pk is zonder problemen te realiseren. Lawaai vindt ik eigenlijk niet echt een probleem, weet je ook dat hij z´n werk nog prima doet.

Re: Rij-impressie MINI Cooper D

Geplaatst: 20 apr 2007, 16:48
door Ries
Leuk verslag!


edit :wink:

Geplaatst: 20 apr 2007, 16:57
door Maaij
Leuk verslagje Berthil. Ik vind de motorkap wel gaaf.