Pagina 1 van 1

Stabi stangen

Geplaatst: 23 sep 2012, 14:44
door Beetle
Wie heeft er toevallig deze combi onder zijn R56 of iets dat erop lijkt? :

- H&R 27mm voor;
- H&R 22mm achter.

Wie kan mij vertellen hoe het karakter is veranderd?

Geplaatst: 23 sep 2012, 15:10
door BMX
Ik zou bij een FWD de stabi achter dikker houden dan voor.. maar dat ben ik :P

Geplaatst: 23 sep 2012, 15:41
door Berthil
Ik heb H&R 28mm voor en 19mm achter op een R53.
De auto helt duidelijk minder over en meer grip op het binnenste vooorwiel in een bocht.

Afbeelding

Geplaatst: 23 sep 2012, 16:16
door Beetle
BMX schreef:Ik zou bij een FWD de stabi achter dikker houden dan voor.. maar dat ben ik :P
Volgens mij is de stabi voor sowieso dikker als dat er achter te verkrijgen is. Wat ik wel wil, en daarom ook beide vervangen is achter meer stijfheid dan voor. De 27mm zou ongeveer 27% stijver zijn en de 22mm achter zo'n 200-300%. Een 19mm zou 80-125% extra geven. t.o.v een normale S.

Geplaatst: 23 sep 2012, 16:17
door Beetle
Berthil schreef:Ik heb H&R 28mm voor en 19mm achter op een R53.
De auto helt duidelijk minder over en meer grip op het binnenste vooorwiel in een bocht.
Denk je dat een nog dikkere achterstabi voordelig of juist nadelig zou zijn?

Geplaatst: 23 sep 2012, 17:09
door Berthil
Dikker dan standaard is goed, te dik niet goed. Dan doet de meesturende achterwielophanging niks meer en word de achterkant te star.

Geplaatst: 23 sep 2012, 18:35
door MartijnGizmo
Juist de achterkant is aan te raden om de auto wat enthousiaster de bocht om te krijgen, standaard is dit vrij braaf (/veilig) afgesteld...

Geplaatst: 14 okt 2012, 21:31
door Beetle
I vind dat de Mini nogal last heeft van bumpsteer, hoe is dat te verminderen? Zouden dikkere stabi's ervoor zorgen dat er juist meer bumpsteer onstaat of juist minder? Of zou een set dempers met zwaardere veren helpen?

Ik begreep namelijk dat in de bocht de auto voornamelijk rijdt op zijn bumpstops.

Geplaatst: 14 okt 2012, 21:35
door Berthil
Ik denk dat je de term bumpsteer niet goed snapt.

Bumpsteer is als je wiel heel ver inveert en door de geometrie van de ophanging de hoek t.o.v. het wegdenk zo veel veranderd dan je dat merkt in het stuurgedrag. Dat is dus wat anders dan op de bumpstops (het einde van de veerweg) te rijden.

Beide hebben standaard Mini's geen last van tenzij je volgas door de karroussel gaat of er wat kapot is.

Geplaatst: 15 okt 2012, 15:48
door Beetle
Nee ik begrijp hem wel goed. Als je in een bocht een oneffenheid tegenkomt dat wil de auto utbreken. Ik vroeg mij af of dit door de lage veerrate van de oem onderstel (3kg) of door de toch redelijk aan de maat zijnde stabistangen voor. Ik heb gelezen dat door slappe veren de auto in een bocht zo ver inveert dat hij op de bumpstops rijdt.

Mijn Mini met oem sportonderstel heeft er trouwens meer last van dan min Mini met normaal oem onderstel.

Geplaatst: 09 nov 2012, 21:43
door Beetle
De H&R 22mm schijnt alleen in de US te krijgen te zijn, althans volgens H&R DE. Besloten om voor de Eibach kit te gaan. Resp. 26/20mm.

Banden achter 205/45/17 op ET45 en voor 215/45/17 op ET40+7mm spacer.

Camber F -1.5 R -1

Hoop zo een neutrale, strak sturende autote krijgen.

Geplaatst: 10 nov 2012, 14:55
door Fred
Wat ben je daarvoor kwijt als ik mag vragen? Heb je met oem sportonderstel zoiezo al niet dikkere stabbi stangen?

Geplaatst: 12 nov 2012, 07:03
door Beetle
Ja met een oem sport onderstel heb je id dikkere stangen, echter de Mini waar ik in rij heeft geen sportonderstel.

Ik ben voor de Eibachs 330euro kwijt.