Pagina 1 van 1

Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 15:14
door ChristiaanMINI
Beste leden,

Ik heb een probleem met mijn mini.
Van de een op de andere dag verloor hij zijn kracht en ging het motor managementlampje branden
Ik heb hem toen laten uitlezen en de storing was vuldruk-regelafwijlking
Regelafwijking te groot
Onderste gremwaarde ondershreden

We hebben de dikke slangen gecontroleerd en hebben geen lek kunnen vinden.
Ik heb de mapsensor vervangen en de vuldruk sensor vervangen maar nog steeds niet verholpen.

Je hoort ook geen vreemd geluid

Toen heb ik mijn power filter geplaatst zodat ik wat beter kon luisteren naar het geluid van de turbo en ik hoor hem nu heel hard blazen/zuigen. Harder dan normaal.

Het betreft een mini cooper s r56 uit 2007

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Bij voorbaat dank,

Chris

Re: Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 15:24
door CasR
Wat is de fout code van mini/ bmw , desnoods de p foutcode

Re: Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 18:05
door ChristiaanMINI
De fout code is 2885. Boost pressure-controle deviation, plausibility

Re: Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 19:42
door Beetle
ChristiaanMINI schreef:De fout code is 2885. Boost pressure-controle deviation, plausibility
Dat wil niet zeggen dat je turbo defect is. Alleen dat er een verschil is in gevraagde(requested)en geleverde (actualiteit) druk. Kan dus ook de aansturing zijn van regeling. Aangezien de actuator aangestuurd wordt door een electronische selenoid en vacuüm kan het probleem ook daar liggen. Bij geen of onvoldoende vacuüm naar de turbo geeft een te lage druk, lager dan 0.8bar stock.

Is de druk hoger of lager dan requested?
Eerst de vacuumslangen naar controller en actuator vervangen door harde leiding die niet implodeert. Als druk juist hoger is bov nakijken en schoonmaken, blijven weleens plakken.

Re: Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 20:18
door ChristiaanMINI
Regelafwijking te groot.
Onderste gremwaarde onderschreden

Dat kwam eruit bij het uitlezen

Re: Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 20:21
door CasR
Beetle schreef:
ChristiaanMINI schreef:De fout code is 2885. Boost pressure-controle deviation, plausibility
Dat wil niet zeggen dat je turbo defect is. Alleen dat er een verschil is in gevraagde(requested)en geleverde (actualiteit) druk. Kan dus ook de aansturing zijn van regeling. Aangezien de actuator aangestuurd wordt door een electronische selenoid en vacuüm kan het probleem ook daar liggen. Bij geen of onvoldoende vacuüm naar de turbo geeft een te lage druk, lager dan 0.8bar stock.

Is de druk hoger of lager dan requested?
Eerst de vacuumslangen naar controller en actuator vervangen door harde leiding die niet implodeert. Als druk juist hoger is bov nakijken en schoonmaken, blijven weleens plakken.
Turbo gaan over het algemeen niet zomaar ineens stuk. Meestal kondigt de turbo zit al enige tijd van de voren aan. Vacuüm leidingen en kleppendeksel willen inderdaad nog wel eens veroorzakers zijn. Of het rubber van de bov/waste gate is gescheurd, dit komt ook regelmatig voor.

Re: Turbo storing

Geplaatst: 22 sep 2014, 21:49
door Beetle
Vacuüm wordt gehaald van een reservoir onder het inlaatspruitstuk. Wordt van onderdruk voorzien door en vacuümpomp die aangedreven wordt door nokkenas uitlaatkranen en door vacuüm in inlaatspruitstuk. Wat ook een lek kan creëeren is de tankontluchting. Daar zit een magneetklep die bij boost sluit en bij onderdruk opent om zo de gassen uit de tank via spruitstuk af te voeren. Best wat zoekwerk. Kwestie van uitsluiten. Enige kennis van hoe het gehele systeem werkt is ook wel handig.

Re: Turbo storing

Geplaatst: 23 sep 2014, 16:22
door ChristiaanMINI
Bedankt voor de info heb het doorgegeven aan de garage. Heb zelf niet zo veel verstand ervan daarom vraag ik het jullie en de meeste garages doen ook of ze meer weten dan ze echt weten ..
Bedankt !

Re: Turbo storing

Geplaatst: 24 sep 2014, 18:44
door ChristiaanMINI
Mini staat bij de garage. Probleem ontdekt. Rubber van de dump valve gescheurd!
Bedankt allemaal