Pagina 1 van 3

R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 25 jan 2015, 15:12
door Barracuda_82
Ik heb sinds kort een R56 JCW en laatst viel het me op dat de auto ineens niet zo snel meer voelde. Daarna ben ik er op gaan letten, en vandaag heb ik een rondje gereden om te kijken of het iets structureels is.

Nu heb ik gemerkt dat wanneer ik volgas doortrek de auto ineens inhoud rond de ca. 5500 toeren. Daarna kan ik doen wat ik wil, maar alle power is ineens weg. Op de snelweg in z'n 5 trekt ie dan heeeeel langzaam op.

Ik heb geen turbodruk meter, maar het lijkt alsof de druk ineens 0 is. Al blaast de BOV wel z'n best af.

Het vreemde is dat wanneer ik daarna even zachtjes gereden heb (haakse bocht) of stil ben gaan staan (stoplicht) dat ie daarna weer volle druk heeft, alsof er niks aan de hand is.

Het voelt niet als een fuelcut, je hoort niks, hij houdt gewoon ineens in. Het voelt alsof de inlaatbuis van de turbo dicht gezogen word. Dat heb ik ooit in mijn Impreza gehad met een siliconen slang en 1,8 bar turbodruk... Lijkt me sterk dat die miniturbo van de mini de aanzuigbuis dichtzuigt :?

Geen meldingen op de boordcomputer en de motor loopt verder gewoon netjes. De motor is op een BOV na helemaal standaard JCW.

Wat wel vermeld mag worden: de motor ratelt bij een koude start, als de auto een tijdje stil heeft gestaan, en de distributie moet binnenkort vervangen worden. Ik verwacht niet dat het er iets mee te maken heeft, maar toch.

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 17 feb 2015, 20:25
door R55S
Wellicht toeval, maar dit heb ik dus sinds een paar dagen ook met mijn R55 S... Geen waarschuwingen en voor de rest lijkt ie normaal te functioneren daaronder... Maar boven de 5000 trekt het voor geen meter :S

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 09:06
door BMX
Dan is de koek op jongens, dan trekt de turbo t niet meer.
Oplossing?
Turbo upgrade ;)

Ik heb het ook hoor, dus bij 5000/5500 schakelen en t is opgelost!

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 09:16
door Barracuda_82
Ik heb inmiddels wat jaren ervaring met turbo's en dit is (in mijn geval) niet een kwestie van "de koek is op". Waar ik last van heb is een volledig verlies van vermogen. Op alle toeren.

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 09:18
door speedy
BMX schreef:Dan is de koek op jongens, dan trekt de turbo t niet meer.
Oplossing?
Turbo upgrade ;)

Ik heb het ook hoor, dus bij 5000/5500 schakelen en t is opgelost!
hoezo heb jij dit ook?

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 09:28
door Barracuda_82
Ik vermoed zelf inmiddels dat het een software dingetje is... ik denk dat ie ergens iets verkeerds meet, bijvoorbeeld een minimaal verschil tussen krukas en nokkenas (doordat de ketting gerekt is) en dat ie daardoor het vermogen ineens afkapt.

Ik wacht eerst even het vervangen van de ketting af, voor ik veel tijd en moeite ga steken in dit probleem.

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:14
door Manick
Heb je al wel eens je auto uit gelezen? en evt met paraneters op de kast wezen rijden, kijken wat er gebeurt met de sensoren enz

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:22
door Barracuda_82
Nee, nog niet. Ik zal binnenkort eens een rondje gaan rijden met de reader en ook even kijken wat er in het systeem staat.

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:23
door speedy
je kunt sowieso ook de turbo boost ff meten

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:26
door Barracuda_82
Hoe?

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:28
door Manick
Barracuda_82 schreef:Hoe?
Met bv scangauge, uitlees kast

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:33
door Barracuda_82
Manick schreef:
Barracuda_82 schreef:Hoe?
Met bv scangauge, uitlees kast
Ik heb een OBD uitleeskastje, maar weet niet of ik de boost ook uit kan lezen. Moet ik effe uitvogelen... anders even een simpele drukmeter aansluiten, da's ook geen rocket science.

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:34
door BMX
speedy schreef:
BMX schreef:Dan is de koek op jongens, dan trekt de turbo t niet meer.
Oplossing?
Turbo upgrade ;)

Ik heb het ook hoor, dus bij 5000/5500 schakelen en t is opgelost!
hoezo heb jij dit ook?
Zoals ik het zeg.
Als je vanaf 3000toeren begint op te trekken, dan merk je dat na 5-5500 toeren de kracht gewoon op is. Hij duikt niet meteen naar voren, maar de volgende versnelling kiezen en hij gaat weer vooruit.
Het is meer een koppelauto dan vermogen.

Wat mijn boost precies doet weet ik zo niet, zal eens gaan kijken/loggen

Re: R56 JCW houdt in na 5500 toeren

Geplaatst: 18 feb 2015, 10:37
door Barracuda_82
Dat klinkt inderdaad als een turbo aan het eind van z'n latijn. Op mijn Impreza had ik een relatief kleine turbo die bij 6000rpm wel echt op was en je merkt dat ie dan vrij snel "in kakt". Het vermogen neemt dan binnen een paar honderd rpm af en dan is het tijd om te schakelen.

Het probleem wat ik omschrijf is echt meer een soort "fuel cut". Plots is het vermogen weg. Alsof je ineens je voet van het gas haalt, terwijl je vol gas rijdt.