Pagina 1 van 1

Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 18 jan 2020, 14:13
door Spoolder1972
Hallo allemaal,

Na de rebuild van mijn motorblok blijven er nog wat vragen over de smering binnen de cilinderkop.
Het betreft een N14 blok met enkele VANOS erop. Bij de ketting zit een gat waaruit toch met grote druk olie uit spuit. Mijn vraag is of dit de bedoeling is, mijn inziens gaat dit ten koste van de oliedruk naar de rest van de onderdelen in de kop. Ik hoor het graag van jullie.
69D4DA38-16BA-41C6-94E3-0F4DAA8C6C1F.jpeg

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 20 jan 2020, 15:10
door BMX
Ik kan ook niet direct iets vinden wat voor een onderdeel het is. Misschien juist een overdrukventiel?

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 20 jan 2020, 18:50
door CasR
Volgens mij niets vreemd aan de gaten en mis je geen onderdeel.
Je inlaat nokkenas is een ander verhaal.
Is dit een foto van je gereviseerde motor ?!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 21 jan 2020, 08:48
door Spoolder1972
Ja, gaat over de markings op de nokkenas gok ik..
Op de foto ziet er erger uit dan dat ze daadwerkelijk zijn, geometrie van de nokken was nog gelijk aan de rest van de nokken op dezelfde as. Maar vertel je verhaal, misschien heb ik dat toch onderschat.

Het is ook geen volledige revisie geweest, focus lag op het blok zelf nadat 1 van de Mahle zuigers het begeven had.

Wat is er vervangen:
- Zuigers en zuigerpennen (Carrillo)
- Zuigerwanden gemeten en gehoond.
- Alle lagers op de krukas
- Ketting distributie en oliepomp
- Vanos solenoid en unit op de nokken as
- Filters (OEM Purflux high flow oliefilter terug geplaatst), olie 5W40
- Koppeling compleet

Aangezien de vorige hoon marks er nog instonden en de wanden geen vervorming lieten zien de boel niet laten uitboren. Er was ook geen enkele schade te zien op de plek waar de zuiger het begeven had (chip onderkant zuiger).

Ik heb zelf nog mijn twijfels bij de oliepomp. Echter aan de oliedruk kan ik niet veel raars opmerken, deze daalt naarmate de temperatuur toeneemt tot 0.6-0.7 bar, soms tikt deze de lage druk olie alarm aan. Maar geen rarae drukschommelingen of iets dergelijks. Gaat ook niet naar 0 bar of zo.
Ik heb de Airco nog niet bij laten vullen aangezien ik nog niet zeker was van de zaak dus stationair toerental staat op z'n laagst. Er zit climate control in, ik weet niet of het lage oliedruk probleem er vroeger ook al was aangezien idle dan toch altijd hoger is met de airco aan. Zet ik het toerental op 800 loopt de druk iets op naar 0.8 bar. Bij 4000 RPM is de druk rond de 3 bar.

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 21 jan 2020, 13:06
door CasR
De gaten in de rode circel op je foto zijn normaal. Ik heb zojuist nog snel gekeken bij mijn cilinderkop die ik nog heb liggen.
Zoals BMX schrijft zou ik ook eens kijken naar het olie overdrukventiel. Die zit bij de kettingspanner en dus dichtbij de openingen in je cilinderkop. Mogelijk is deze vervuild en staat deze nu continu open.

De pitting van je nokkenas lijkt zo op de foto toch fors. Kan niet beoordelen of de nokkenas lagers ook beschadigd zijn. Als dat zo is dan kan dat de lage oliedruk verklaren. De oliepomp kan eigelijk niet slijten. Behalve als er metaaldeeltjes is het blok hebben gezeten.

Wat je nog als eerste kunt proberen is een orgineel oliefilter monteren. Dit is een bekende kwaal bij de n14 motoren een orgineel filter lost de lage olie druk bij een gezonde motor op.


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 22 jan 2020, 21:34
door Spoolder1972
Beste CasR, ehhh welk ventiel is dat? Zit al een tijdje op de plaatjes van Ekris te kijken maar kan alleen een terugslagklep vinden...ik kijk er misschien overheen..

Ik zit me nu ook te bedenken dat dit gat dan misschien de outlet van dat regelventiel kan zijn...

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 23 jan 2020, 07:52
door BMX
Enige dat mij opvalt is de 5W40 olie. Vind ik persoonlijk wat dikke olie voor deze motoren waar 0W30/5W30 word voorgeschreven.
0W30 staat in het boekje, de dealer gebruikt 5W30

Ik ben toen naar 0W40 olie gegaan en toen bleef de temperatuur van het blok veel stabieler dan bij 5W30
Het opwarmen duurde wel véél langer!

Met een dikkere olie verwacht je een hogere oliedruk om het rond te pompen, maar als dat niet lekker lukt kan de druk natuurlijk ook wegvallen wat jij ziet

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 23 jan 2020, 08:24
door Spoolder1972
BMX schreef:
23 jan 2020, 07:52
Enige dat mij opvalt is de 5W40 olie. Vind ik persoonlijk wat dikke olie voor deze motoren waar 0W30/5W30 word voorgeschreven.
0W30 staat in het boekje, de dealer gebruikt 5W30

Ik ben toen naar 0W40 olie gegaan en toen bleef de temperatuur van het blok veel stabieler dan bij 5W30
Het opwarmen duurde wel véél langer!

Met een dikkere olie verwacht je een hogere oliedruk om het rond te pompen, maar als dat niet lekker lukt kan de druk natuurlijk ook wegvallen wat jij ziet
Hi BMX,

5W40 was op advies van het revisiebedrijf.
Even wat anders, het drukventiel waar jij en het over had...waar zit dat?

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 23 jan 2020, 14:23
door BMX
Alles heeft een begin en een eind en dit is het einde van het oliekanaal. Op de foto rechts er naast zit de retour naar het carter, daarom komt die daar uit.

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 24 jan 2020, 13:52
door Spoolder1972
Weer een stapje verder. Het gat in kwestie is dus de uitlaat/relief van de VANOS solenoid. Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en een oude vriend opgezocht bij de lokale Citroen dealer. Laten die toevallig nog een oude cilinderkop met enkele VANOS op zolder hebben liggen. Ook naar het revisiebedrijf geweest om de boel na te laten kijken, tenslotte is er nog garantie op de overhaal. Eens zien wat daar uitkomt. Bedankt voor jullie hulp!

Re: Smering cilinderkop 2008 Cooper S

Geplaatst: 21 feb 2020, 13:08
door Spoolder1972
Update: Contact gehad met het revisiebedrijf en leverancier van de zuigers. Het kan voorkomen dat het blok wat luider klinkt met CP zuigers aangezien deze blijkbaar een grotere uitzettingscoëfficiënt heeft dan de originele Mahle, piston slap is mij verteld. Dus nu vrolijk aan het inrijden zonder enig probleem. Nadat de airco was bijgevuld was gelijk het smeerolieprobleem opgelost. Dus toch maar even het stationair toerental laten verhogen van 700 naar 800 rpm, probleem opgelost.... We zijn inmiddels ruim 1000 km verder en kunnen wat meer op het gas, de mini trekt al aardig door. Olieverbruik ziet er goed uit, na 100km had ik de mini bijgevuld maar sindsdien is het oliepijl stabiel. Binnenkort maar weer olie wisselen en dan maar eens compressie testen en op de testbank zetten wat er uit komt.