R56s N14 Stotterende motor bij koude start
Geplaatst: 26 feb 2020, 10:08
Hallo allemaal,
Ik heb sinds november een Mini R56s uit 2008 in mijn bezit met inruil van mijn Mini R50. Eerst natuurlijk heel erg blij mee, maar al snel kwam er een probleem naar boven. Bij een koude start heeft de motor erg veel moeite, schudt deze helemaal en wisselt sterk in toeren. Ook valt deze dan soms uit. Dit gebeurde eerst 1-2x per dag, maar het is nu al na 1-2 uur stil te hebben gestaan. Soms komt dan ook het motor management tekentje op. Dit is meestal het halve tekentje (half geel half doorzichtig).
Zodra de motor eventjes heeft gereden is het probleem meestal weg. Dan rijdt hij als normaal. Soms stottert (als in snel schudden) hij nog wel als je dan vol gas geeft. Ook komen er dan (onregelmatige) ploffen uit de uitlaat. Als je dit een paar seconden volhoudt komt het geheel doorzichtige motor management tekentje in het beeldscherm. Ook gaat dan het motor management lampje in de snelheidsmeter knipperend branden.
Wat ik al heb gedaan:
- Hogedruk brandstofpomp vervangen voor een aftermarket pomp. Werkte 1 week goed, daarna weer hetzelfde probleem.
- Hogedruk brandstofpomp vervangen voor een originele gebruikte pomp waarvan de werking niet was getest. Loste het probleem niet op.
- Lagedruk brandstofpomp vervangen voor een geteste gebruikte originele pomp. Probleem nog niet opgelost.
- Grote beurt gehad (bougies, filters, olie etc.)
De foutcodes die gegeven worden:
- P3091
- P0301 (laatst 1x)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van het probleem op deze manier.
Ook tips voor mensen die dieper kunnen uitlezen in omgeving Assen/Groningen zijn van harte welkom.
Groeten Niek Vos
Ik heb sinds november een Mini R56s uit 2008 in mijn bezit met inruil van mijn Mini R50. Eerst natuurlijk heel erg blij mee, maar al snel kwam er een probleem naar boven. Bij een koude start heeft de motor erg veel moeite, schudt deze helemaal en wisselt sterk in toeren. Ook valt deze dan soms uit. Dit gebeurde eerst 1-2x per dag, maar het is nu al na 1-2 uur stil te hebben gestaan. Soms komt dan ook het motor management tekentje op. Dit is meestal het halve tekentje (half geel half doorzichtig).
Zodra de motor eventjes heeft gereden is het probleem meestal weg. Dan rijdt hij als normaal. Soms stottert (als in snel schudden) hij nog wel als je dan vol gas geeft. Ook komen er dan (onregelmatige) ploffen uit de uitlaat. Als je dit een paar seconden volhoudt komt het geheel doorzichtige motor management tekentje in het beeldscherm. Ook gaat dan het motor management lampje in de snelheidsmeter knipperend branden.
Wat ik al heb gedaan:
- Hogedruk brandstofpomp vervangen voor een aftermarket pomp. Werkte 1 week goed, daarna weer hetzelfde probleem.
- Hogedruk brandstofpomp vervangen voor een originele gebruikte pomp waarvan de werking niet was getest. Loste het probleem niet op.
- Lagedruk brandstofpomp vervangen voor een geteste gebruikte originele pomp. Probleem nog niet opgelost.
- Grote beurt gehad (bougies, filters, olie etc.)
De foutcodes die gegeven worden:
- P3091
- P0301 (laatst 1x)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van het probleem op deze manier.
Ook tips voor mensen die dieper kunnen uitlezen in omgeving Assen/Groningen zijn van harte welkom.
Groeten Niek Vos