Gevoel in stuur op slecht wegdek
Geplaatst: 28 sep 2022, 22:36
Goedenavond,
Ik heb mij zojuist voorgestel en heb meteen wat vragen i.v.m. aankoop van een MINI R56. Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een MINI One 1.6 met 75 pk uit 2011. Tijdens de proefrit zijn mij een aantal dingen opgevallen.
Als eerste viel mij op dat het stuur best wel heftig reageert op slecht wegdek. Op asfalt stuurde de auto goed. Zodra je over klinker betrating rijdt voel je al redelijk wat trillingen in het stuur. Vervolgens reed ik over een weg bestraat met een soort kaseitjes. Hier begon het stuur hevig te klapperen. De MINI staat op 17 inch wielen. Is het omschreven gevoel in het stuur bij slecht wegdek gebruikelijk en moet je hier aan wennen of kan er wat anders aan de hand zijn? Er staat 79K op de teller. Kan het zijn dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn?
Als tweede viel mij op dat de olie vulopening bij warme motor een licht vacuüm had. De vuldop leek lichtjes aangezogen te worden nadat ik deze had losgedraaid. Ik was altijd in de veronderstelling dat een motor bij de vulopening nagenoeg vacuüm- en drukloos moest zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Verder reed de MINI top! Als jullie verder nog tips en advies hebben waar ik op moet letten bij de aankoop van een R56, hou ik mij aanbevolen.
Alvast bedankt voor de reacties...
Ik heb mij zojuist voorgestel en heb meteen wat vragen i.v.m. aankoop van een MINI R56. Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een MINI One 1.6 met 75 pk uit 2011. Tijdens de proefrit zijn mij een aantal dingen opgevallen.
Als eerste viel mij op dat het stuur best wel heftig reageert op slecht wegdek. Op asfalt stuurde de auto goed. Zodra je over klinker betrating rijdt voel je al redelijk wat trillingen in het stuur. Vervolgens reed ik over een weg bestraat met een soort kaseitjes. Hier begon het stuur hevig te klapperen. De MINI staat op 17 inch wielen. Is het omschreven gevoel in het stuur bij slecht wegdek gebruikelijk en moet je hier aan wennen of kan er wat anders aan de hand zijn? Er staat 79K op de teller. Kan het zijn dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn?
Als tweede viel mij op dat de olie vulopening bij warme motor een licht vacuüm had. De vuldop leek lichtjes aangezogen te worden nadat ik deze had losgedraaid. Ik was altijd in de veronderstelling dat een motor bij de vulopening nagenoeg vacuüm- en drukloos moest zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Verder reed de MINI top! Als jullie verder nog tips en advies hebben waar ik op moet letten bij de aankoop van een R56, hou ik mij aanbevolen.
Alvast bedankt voor de reacties...