Mini N12 - Informatie over ketting, klepseals en koppakking vervangen
Geplaatst: 18 aug 2024, 19:07
Beste leden,
Sinds de aankoop, zes maanden geleden, heeft mijn Mini het erg goed gedaan. Ik kocht de auto met 168.000 kilometer op de teller, en inmiddels staat de teller op 181.000 kilometer. Bij de aanschaf was er helaas geen onderhoudshistorie beschikbaar, wat ook terugkwam in de prijs. Na de aankoop heb ik een grote beurt laten uitvoeren, de rubbers in de ophanging vervangen en de auto laten uitlijnen. Daarna reed hij weer perfect!
De laatste 2.500 kilometer is het oliegebruik echter flink toegenomen en merkte ik dat de koelvloeistof af en toe ineens op was. Bij het wachten voor een stoplicht en het optrekken, komt er soms rook uit de uitlaat. Dit is alleen zichtbaar als er een auto met verlichting achter me staat. Daarnaast daalt het toerental wanneer ik tot stilstand kom bij een stoplicht, waarna de auto begint te trillen en zichzelf vervolgens weer herstelt.
Omdat ik vermoedde dat er onderhoud nodig was, heb ik de klepdeksel verwijderd. Helaas ontdekte ik dat de bovenste kettingspanner is afgebroken, waarschijnlijk ligt deze nu in de oliepan. Ik ben van plan de ketting en de klepseals te vervangen, maar ik vraag me af of het ook nodig is om de koppakking te vervangen. Dit lijkt mij namelijk een stuk ingewikkelder dan het vervangen van alleen de klepseals en de ketting.
Heeft iemand advies of tips over wat verstandig is om te doen?
Alvast bedankt!
Groetjes Jan
Sinds de aankoop, zes maanden geleden, heeft mijn Mini het erg goed gedaan. Ik kocht de auto met 168.000 kilometer op de teller, en inmiddels staat de teller op 181.000 kilometer. Bij de aanschaf was er helaas geen onderhoudshistorie beschikbaar, wat ook terugkwam in de prijs. Na de aankoop heb ik een grote beurt laten uitvoeren, de rubbers in de ophanging vervangen en de auto laten uitlijnen. Daarna reed hij weer perfect!
De laatste 2.500 kilometer is het oliegebruik echter flink toegenomen en merkte ik dat de koelvloeistof af en toe ineens op was. Bij het wachten voor een stoplicht en het optrekken, komt er soms rook uit de uitlaat. Dit is alleen zichtbaar als er een auto met verlichting achter me staat. Daarnaast daalt het toerental wanneer ik tot stilstand kom bij een stoplicht, waarna de auto begint te trillen en zichzelf vervolgens weer herstelt.
Omdat ik vermoedde dat er onderhoud nodig was, heb ik de klepdeksel verwijderd. Helaas ontdekte ik dat de bovenste kettingspanner is afgebroken, waarschijnlijk ligt deze nu in de oliepan. Ik ben van plan de ketting en de klepseals te vervangen, maar ik vraag me af of het ook nodig is om de koppakking te vervangen. Dit lijkt mij namelijk een stuk ingewikkelder dan het vervangen van alleen de klepseals en de ketting.
Heeft iemand advies of tips over wat verstandig is om te doen?
Alvast bedankt!
Groetjes Jan