MCS Motor loopt in veilige modus + lampje brandt
Geplaatst: 14 okt 2010, 12:28
Goedemiddag allemaal,
Ik heb sinds afgelopen zaterdag weer eens een motorstoring aan mijn Cooper S R56 van 2006 (Op kenteken gezet in januari 2007) .
De motor loopt mooi rond, maar heeft niet zoveel vermogen als hoort. Tot ca. 4200 rpm heb ik naar schatting 80% van het vermogen, na 4200 rpm heb ik geen vermogen meer.
Om een idee te krijgen: accelereren van 4200 rpm tot 6000 rpm in de derde versnelling duurt ongeveer 30 seconden.
Ook blijft het waarschuwingslampje van het motormanagement continu branden.
Heel af en toe komt het vermogen plotseling volledig terug en is ook zomaar weer spontaan verdwenen. Het lampje blijft dan wel continu branden.
De foutcode die de boardcomputer aangeeft is: CC-ID 031. Het lijkt erop dat de motor in een veilige modus loopt, om schade te voorkomen
Ik heb dit probleem 5x eerder gehad.
De auto is iedere keer naar de dealer geweest en die heeft resp. de volgende oplossingen geprobeerd: Softwareupdate, carterventilatie vervangen, onsteking vervangen, inwendige motorreiniging, softwareupdate.
Het probleem heeft zich de eerste keer voorgedaan bij ca. 21000km. Huidige km-stand is 31500km. De afgelegde kilometers tussen de storingen zijn resp. 6000km, 300km, 300km, 400km, 3200km.
De brandstofpomp is vervangen bij circa 20500km (februari 2009), nadat ik in een periode van 5 maand 3x had geklaagd over een hele sterke benzinelucht. Volgens de dealer hoorde de eerste 2 maal deze lucht bij het karakter van de auto(turbo-motor), maar even na de garantieperiode bleek bij de derde maal toch echt de pomp lek te zijn. Met duidelijk zichtbare langdurige lekkagesporen. Ik moest er stevig tegen praten om de pomp vergoed te krijgen, want het was buiten de garantietermijn.
Ik probeerde beide problemen aan elkaar te linken, maar dit klopte niet volgens de dealer. Beide mankementen zouden los staan van elkaar en niet gerelateerd zijn.
De brandstofpomp was een bekend probleem bij de MCS introductieauto's. (Verspreking? Gezien het bovenste?!) En komt eigenlijk alleen voor in de eerste drie productieweken bij introductieauto's in Laser Blue en Chili Red die in November 2006 bij de dealers stonden. De rest van de reeds geproduceerde auto's heeft in de fabriek al een modificatie gehad, die is doorgevoerd in de normale productie.
Verder heb ik alle bekende ratelproblemen en dieselgeluiden ook al gehad, alleen niet in die erge mate als sommige anderen hier op het forum.
Ik heb het idee dat er in het algemeen iets anders aan de hand is met deze motor wat men niet wil vertellen.
Ik ben de storing (en de dealer) inmiddels meer dan zat en wil graag weten of er iemand is die dit probleem bekend voorkomt en eventueel een oplossing weet.
Groeten,
Erik
Ik heb sinds afgelopen zaterdag weer eens een motorstoring aan mijn Cooper S R56 van 2006 (Op kenteken gezet in januari 2007) .
De motor loopt mooi rond, maar heeft niet zoveel vermogen als hoort. Tot ca. 4200 rpm heb ik naar schatting 80% van het vermogen, na 4200 rpm heb ik geen vermogen meer.
Om een idee te krijgen: accelereren van 4200 rpm tot 6000 rpm in de derde versnelling duurt ongeveer 30 seconden.
Ook blijft het waarschuwingslampje van het motormanagement continu branden.
Heel af en toe komt het vermogen plotseling volledig terug en is ook zomaar weer spontaan verdwenen. Het lampje blijft dan wel continu branden.
De foutcode die de boardcomputer aangeeft is: CC-ID 031. Het lijkt erop dat de motor in een veilige modus loopt, om schade te voorkomen
Ik heb dit probleem 5x eerder gehad.
De auto is iedere keer naar de dealer geweest en die heeft resp. de volgende oplossingen geprobeerd: Softwareupdate, carterventilatie vervangen, onsteking vervangen, inwendige motorreiniging, softwareupdate.
Het probleem heeft zich de eerste keer voorgedaan bij ca. 21000km. Huidige km-stand is 31500km. De afgelegde kilometers tussen de storingen zijn resp. 6000km, 300km, 300km, 400km, 3200km.
De brandstofpomp is vervangen bij circa 20500km (februari 2009), nadat ik in een periode van 5 maand 3x had geklaagd over een hele sterke benzinelucht. Volgens de dealer hoorde de eerste 2 maal deze lucht bij het karakter van de auto(turbo-motor), maar even na de garantieperiode bleek bij de derde maal toch echt de pomp lek te zijn. Met duidelijk zichtbare langdurige lekkagesporen. Ik moest er stevig tegen praten om de pomp vergoed te krijgen, want het was buiten de garantietermijn.
Ik probeerde beide problemen aan elkaar te linken, maar dit klopte niet volgens de dealer. Beide mankementen zouden los staan van elkaar en niet gerelateerd zijn.
De brandstofpomp was een bekend probleem bij de MCS introductieauto's. (Verspreking? Gezien het bovenste?!) En komt eigenlijk alleen voor in de eerste drie productieweken bij introductieauto's in Laser Blue en Chili Red die in November 2006 bij de dealers stonden. De rest van de reeds geproduceerde auto's heeft in de fabriek al een modificatie gehad, die is doorgevoerd in de normale productie.
Verder heb ik alle bekende ratelproblemen en dieselgeluiden ook al gehad, alleen niet in die erge mate als sommige anderen hier op het forum.
Ik heb het idee dat er in het algemeen iets anders aan de hand is met deze motor wat men niet wil vertellen.
Ik ben de storing (en de dealer) inmiddels meer dan zat en wil graag weten of er iemand is die dit probleem bekend voorkomt en eventueel een oplossing weet.
Groeten,
Erik