Pagina 1 van 1
remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 18:15
door doubledutch
Dusseldorp heeft bij 70.000 km blokken en schijven achter van onze S automaat vervangen.
Kosten eu 325 incl btw.
2 jaar geleden heeft Dusseldorp de blokken en schijven voor vervangen.
Kosten toen eu 530 incl btw
Bij het vergelijken van beide fakturen blijkt het verschil veroorzaakt te worden door een post
''remschijf geventileerd'' ad eu 206 excl btw.
Ik heb toen geen acht geslagen op ''remventilatie''.
Kan iemand mij uitleggen waarom voor geventileerd moet worden en achter niet.
En wat valt er te ventileren bij nieuwe schijven?
Bvd
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 18:46
door Manick
De remkracht die op de vooras wordt uitgewerkt is vele male grote dan achter, en ook door diameter verschil van de remschijven is meteen ook het oppervlakte van de remblok groter, want frictie is warmte ontwikkeling en moet daarom de schijven voor voorzien zijn van ventilatie kanalen om de boel te koelen.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 20:19
door Peter
Je remschijven moeten, net als je ramen, geventileerd worden. Anders beslaan ze.... Ook als ze nieuw zijn.
Is logisch, zou nummer 14 hebben gezegd.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 20:27
door Peter
Maar wat meneer Elenbaas schrijft zou ook zo maar waar kunnen zijn!
Waar verplaatst het gewicht zich naar toe als je remt? Dus welke remmen zullen de meeste kracht moeten leveren? Bij die remmen is de wrijving, en dus warmte ontwikkeling, het grootst en dus moeten die geventileerd/gekoeld worden.
Juist; de voorremmen

Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 20:32
door Casper
Denk dat er verwarring is, denk dat de vraag is WAAROM moet er geventileerd worden bij montage. Denk dat er verwarring door de taal ontstaat.
Kijk maar want de de vraag gaat over het factuurbedrag bij de montage
Beste Doubledutch denk dat je eerste rekening ongeventileerde schijven waren dus dichte schijven. Nu heb je geperforeerde schijven dus met gaatjes voor de ventilatie die geperforeerde zijn duurder.
En Peter

nr 14 zou dat ook logisch vinden
Want die dichte gaan meteen de doos in naar de garage en bij die perforeerde moet een chinees de hele dag gaatjes boren dus die zijn duurder. Logisch toch
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 21:15
door JeffreyRS
Zoals ik het lees denkt doubledutch dat schijf ventilatie een bepaald proces is tijdens het monteren..
Geperforeerde schijven is natuurlijk heel wat anders dan geventileerde schijven.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 21:24
door Berthil
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 21:35
door Casper
JeffreyRS schreef:Zoals ik het lees denkt doubledutch dat schijf ventilatie een bepaald proces is tijdens het monteren..
Geperforeerde schijven is natuurlijk heel wat anders dan geventileerde schijven.
Klopt geventileerd slaat op de ruimte tussen de schijf
denk dat de eerste factuur een dichte schijf was (lees massief) en de tweede een geventileerde.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 16 mar 2017, 21:54
door JeffreyRS
Die van Berthil zijn zo te zien 2 delige schijven. Hier ga ik de volgende keer ook voor. Mijn schijven zijn alweer krom na amper 10k.. Wat een bagger zooi.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 17 mar 2017, 08:49
door robertok
Ik zie dat je automaat rijd..
Dan sta je waarschijnlijk ook stil voor het verkeerslicht met je voet (hard) op de rem. omdat hij in D staat.
Zet hem in N en poot van de rem.
Mocht je hard geremd hebben zijn de blokken en schijven ff warm/ gloeiend.. licht er aan hoe hard er geremd is.
Als je dan blijft drukken wordt het deel wat niet door de blokken bekneld wordt eerder koud/ koel.
Wat resulteert in kromme schijven.
Vaders heeft dit ook twee keer gehad met de A6.. Puur automaat dingetje (omdat je daar vaker voor het verkeerslicht remt omdat je anders weg rolt

.
Misschien kan dit helpen in meer dan 10k rijden zonder te vervangen.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 17 mar 2017, 12:01
door JeffreyRS
Ik rij geen automaat hoor..
Maar de genoemde tip geldt voor iedere auto. Ik haal altijd mijn voet van de rem.
Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt en dat ze zo snel kromtrekken is echt niet normaal.
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 17 mar 2017, 17:31
door jerroo
pardon my french, maar wat een geile remmenset berthil, echt jummie
en denk dat casper gelijk heeft, denk ook dat zijn uitleg bedoelt wordt..
Re: remschijven en blokken
Geplaatst: 18 mar 2017, 15:08
door JeffreyRS
robertok schreef:Ik zie dat je automaat rijd..
Dan sta je waarschijnlijk ook stil voor het verkeerslicht met je voet (hard) op de rem. omdat hij in D staat.
Zet hem in N en poot van de rem.
Mocht je hard geremd hebben zijn de blokken en schijven ff warm/ gloeiend.. licht er aan hoe hard er geremd is.
Als je dan blijft drukken wordt het deel wat niet door de blokken bekneld wordt eerder koud/ koel.
Wat resulteert in kromme schijven.
Vaders heeft dit ook twee keer gehad met de A6.. Puur automaat dingetje (omdat je daar vaker voor het verkeerslicht remt omdat je anders weg rolt

.
Misschien kan dit helpen in meer dan 10k rijden zonder te vervangen.
Even hierop terugkomen. Wat rondgelezen en kwam onderstaand verhaal tegen over inremmen. Ik had dit al eerder gedaan bij een paar auto's terug (BMW e46 M3) aangezien hier destijds Stoptech op gemonteerd werd, maar later nooit meer iets mee gedaan omdat zowat iedere garage zegt dat de eerste 2/300km rustig aan doen voldoende is.
http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths
Een goed inrem proces is dus weldegelijk van belang!
Dus vanochtend de schijven/blokken van de mini opnieuw ingeremd en het lijkt erop dat de trilling weg is. De bite is ook een stuk beter! Mocht je dus last hebben van trillingen probeer het dan eerst op te lossen door ze opnieuw in te remmen.