Help!! Lage motoroliedruk, probleem niet te vinden
Geplaatst: 05 apr 2025, 14:20
Hoi,
Mijn vrouw kocht 2 jaar geleden een Mini Clubman S R55 van 2009. De auto had groot onderhoud gekregen, koppeling vervangen, nieuwe remmen, remschijven,.... Hij kon er weer tegenaan met 183000km op de teller. Grote testrit gedaan, reed prima.
Maar de problemen begonnen al snel, sputteren, stilvallen,... Meerdere keren in garantie binnen geweest, maar de garagist stak het op een sportuilaat, minder tegendruk, .... Uiteraard dikke onzin, maar dan stonden we en uiteindelijk de garantie gedaan en de garagist waste zijn handen in onschuld.
Nadien bij een kenner verzeild geraakt, die de auto bekeken heeft. Ketting lag onder een hoek van 6 graden verkeerd, waterpomp was vastgemaakt met silicone i.p.v. met een o-ring, allerhande slordige dingen. De kosten, die beraamd waren op 300 euro, liepen op tot bijna 2000 euro.
Nadien opnieuw problemen, bleek de cilinderkoppakking te zijn. Al kosten gemaakt, dus maar doorgezet, een hoop werkuren en meer problemen in de motor opgedoken. In de carterpan lag zelfs een metaalschilfer en plastic van de kettinggeleider... Allerhande dingen vervangen, totaalkost opgelopen tot 5000 euro.
Maar, nu heeft die nog een 'lage motoroliedruk' melding. De garagist krabt ondertussen in zijn haren, alles nagekeken wat die kon en niet te vinden. Sensor eruit gehaald, oliedrukmeter aangesloten, die gaat zelfs niet omhoog. (sensor is daardoor niet vervangen want hij had een nieuwe klaar).
Maar als ik ermee rijdt, springt die melding er constant op en af, ze blijft niet constant staan. En ze komt er pas op na een vijftal minuten rijden. Het lijkt dus te maken te hebben met het opwarmen van de olie. Olieplunjer is ook nagekeken, die is proper en veertje kan vrij bewegen.
Maar als ik ermee rijd, dan merk ik niets. Rijdt super vlot, vinnig, een plezier om mee te rijden. Loopt ook niet warm.
Wat is er aan de hand met onze auto??? Nu is hij nagenoeg niets waard, terwijl als die melding weg is, we hem nog voor een mooie prijs kunnen verkopen. Aankoopprijs was 8300 euro en ondertussen dus 5000 euro kosten aan gedaan.
Wie heeft de gouden tip??
Mijn vrouw kocht 2 jaar geleden een Mini Clubman S R55 van 2009. De auto had groot onderhoud gekregen, koppeling vervangen, nieuwe remmen, remschijven,.... Hij kon er weer tegenaan met 183000km op de teller. Grote testrit gedaan, reed prima.
Maar de problemen begonnen al snel, sputteren, stilvallen,... Meerdere keren in garantie binnen geweest, maar de garagist stak het op een sportuilaat, minder tegendruk, .... Uiteraard dikke onzin, maar dan stonden we en uiteindelijk de garantie gedaan en de garagist waste zijn handen in onschuld.
Nadien bij een kenner verzeild geraakt, die de auto bekeken heeft. Ketting lag onder een hoek van 6 graden verkeerd, waterpomp was vastgemaakt met silicone i.p.v. met een o-ring, allerhande slordige dingen. De kosten, die beraamd waren op 300 euro, liepen op tot bijna 2000 euro.
Nadien opnieuw problemen, bleek de cilinderkoppakking te zijn. Al kosten gemaakt, dus maar doorgezet, een hoop werkuren en meer problemen in de motor opgedoken. In de carterpan lag zelfs een metaalschilfer en plastic van de kettinggeleider... Allerhande dingen vervangen, totaalkost opgelopen tot 5000 euro.
Maar, nu heeft die nog een 'lage motoroliedruk' melding. De garagist krabt ondertussen in zijn haren, alles nagekeken wat die kon en niet te vinden. Sensor eruit gehaald, oliedrukmeter aangesloten, die gaat zelfs niet omhoog. (sensor is daardoor niet vervangen want hij had een nieuwe klaar).
Maar als ik ermee rijdt, springt die melding er constant op en af, ze blijft niet constant staan. En ze komt er pas op na een vijftal minuten rijden. Het lijkt dus te maken te hebben met het opwarmen van de olie. Olieplunjer is ook nagekeken, die is proper en veertje kan vrij bewegen.
Maar als ik ermee rijd, dan merk ik niets. Rijdt super vlot, vinnig, een plezier om mee te rijden. Loopt ook niet warm.
Wat is er aan de hand met onze auto??? Nu is hij nagenoeg niets waard, terwijl als die melding weg is, we hem nog voor een mooie prijs kunnen verkopen. Aankoopprijs was 8300 euro en ondertussen dus 5000 euro kosten aan gedaan.
Wie heeft de gouden tip??