DIY: Stuurbekrachtigingspomp vervangen
Geplaatst: 28 feb 2009, 21:46
Aanleiding voor deze DIY
Ben zelf begonnen met het vervangen vd stuurbekrachtigingspomp van mijn MCS en maak er maar meteen een DIY van omdat de nieuwe pomp nog niet binnen is. Omdat het vrij snel ging zal ik het verhaal completeren als alles af is.
Storing bij mij : pomp blijft lopen na uitschakelen vd Mini
Diagnose: heb ik niet bij de dealer laten stellen, vgl diverse internetfora en verkopers zit de storing vrijwel zeker in het elektronisch deel vd stuurbekrachtigingspomp die vgl het Canbus systeem aangestuurd wordt.
Ik kort de pomp hier voortaan af met EHPS (Electro Hydraulic Power Steeringpump)
Zie ook eind vh topic waar aanvullende info staat mbt een aanpassing door BMW
2 tekeningen van realoem om een indruk vh systeem te krijgen


De pomp zit helemaal onderin het motorcompartiment hetgeen betekent dat je een enorme troep krijgt door de dunne olie die er aan de onderzijde uitkomt wanneer je daar de slang vd pomp losmaakt.
Plaats de Mini op een hefbrug of oprijbokjes. Hoe hoger de hele Mini kan des te makkelijker is het sleutelen.
Leg een zeil onder het motordeel vanwege de troep die de weglopende olie veroorzaakt. Je kunt de olie namelijk bijna niet opvangen en hij stroomt door alle onderdelen die daar zitten alle kanten uit.
Zorg ervoor dat het onderste deel vh motorcompartiment zo schoon mogelijk is opdat je straks vervuiling in het systeem voorkomt.
Maak om te beginnen de accupolen los en zorg ervoor dat je achterklep niet in het slot valt want als je geen handmatige trekontgrendeling hebt dan kost het weer extra tijd om die klep open te krijgen wanneer je de accu weer aan wilt sluiten.
Tipje als je geen trekkoord hebt. Een ijzerdraadje of touwtje aan het witte plasticdeel in het slotmechanisme doet hetzelfde.
Daarvoor verwijder je eerst het plastic deel (bekleding) aan de binnenzijde achterbak en vervolgens kun je een draadje vastmaken.
Bekleding achterbak. Het middendeel met de roostertjes is te verwijderen door aan de onderzijde de 3 zwarte plugjes eruit te halen waarna je het deel voorzichtig los kunt trekken.

Nu zie je het slot. Met een klein schroevendraaiertje kun je in het slot een wit plastic deel naar buiten duwen waardoor je een haakje krijgt te zien om het draadje aan te bevestigen. (niet te geloven dat het slot al zo aangeslagen is door roest)

Plaats het bekledingsdeel weer terug, maak een lus in het ijzerdraadje en zorg ervoor dat het uitsteekt wanneer je het achterdeel weer teruggeplaatst hebt.

Vloerbekleding weer terugplaatssen en je ziet er niets meer van. Wanneer je op de originele plek een wisselaar hebt zitten zoals ik ook ooit had laat je het draadje ergens anders naar buiten komen.

Ben zelf begonnen met het vervangen vd stuurbekrachtigingspomp van mijn MCS en maak er maar meteen een DIY van omdat de nieuwe pomp nog niet binnen is. Omdat het vrij snel ging zal ik het verhaal completeren als alles af is.
Storing bij mij : pomp blijft lopen na uitschakelen vd Mini
Diagnose: heb ik niet bij de dealer laten stellen, vgl diverse internetfora en verkopers zit de storing vrijwel zeker in het elektronisch deel vd stuurbekrachtigingspomp die vgl het Canbus systeem aangestuurd wordt.
Ik kort de pomp hier voortaan af met EHPS (Electro Hydraulic Power Steeringpump)
Zie ook eind vh topic waar aanvullende info staat mbt een aanpassing door BMW
2 tekeningen van realoem om een indruk vh systeem te krijgen


De pomp zit helemaal onderin het motorcompartiment hetgeen betekent dat je een enorme troep krijgt door de dunne olie die er aan de onderzijde uitkomt wanneer je daar de slang vd pomp losmaakt.
Plaats de Mini op een hefbrug of oprijbokjes. Hoe hoger de hele Mini kan des te makkelijker is het sleutelen.
Leg een zeil onder het motordeel vanwege de troep die de weglopende olie veroorzaakt. Je kunt de olie namelijk bijna niet opvangen en hij stroomt door alle onderdelen die daar zitten alle kanten uit.
Zorg ervoor dat het onderste deel vh motorcompartiment zo schoon mogelijk is opdat je straks vervuiling in het systeem voorkomt.
Maak om te beginnen de accupolen los en zorg ervoor dat je achterklep niet in het slot valt want als je geen handmatige trekontgrendeling hebt dan kost het weer extra tijd om die klep open te krijgen wanneer je de accu weer aan wilt sluiten.
Tipje als je geen trekkoord hebt. Een ijzerdraadje of touwtje aan het witte plasticdeel in het slotmechanisme doet hetzelfde.
Daarvoor verwijder je eerst het plastic deel (bekleding) aan de binnenzijde achterbak en vervolgens kun je een draadje vastmaken.
Bekleding achterbak. Het middendeel met de roostertjes is te verwijderen door aan de onderzijde de 3 zwarte plugjes eruit te halen waarna je het deel voorzichtig los kunt trekken.
Nu zie je het slot. Met een klein schroevendraaiertje kun je in het slot een wit plastic deel naar buiten duwen waardoor je een haakje krijgt te zien om het draadje aan te bevestigen. (niet te geloven dat het slot al zo aangeslagen is door roest)
Plaats het bekledingsdeel weer terug, maak een lus in het ijzerdraadje en zorg ervoor dat het uitsteekt wanneer je het achterdeel weer teruggeplaatst hebt.
Vloerbekleding weer terugplaatssen en je ziet er niets meer van. Wanneer je op de originele plek een wisselaar hebt zitten zoals ik ook ooit had laat je het draadje ergens anders naar buiten komen.