DIY: Verstopte ruitenwissernozzle oplossing.
Geplaatst: 24 dec 2009, 16:39
Vandaag na een tijd rond te hebben gereden en me geirriteerd te hebben aan een niet werkende achterruitenwissersproeier heb ik vandaag eens gekeken waar het aan lag. Aangezien ik toch een nieuwe ruitenwisser wilde installeren (13 euro bij de dealer 2009) heb ik gevraagd wat het kon zijn. Ze kwamen met een aantal dingen.
- het slangetje van de auto naar het motortje zit verstopt
- het slangetje met een drukvaatje naar het ander slangetje zit verstopt.
- drukvaatje zit verstopt
- aansluiting op het motortje zit verstopt
- sproeikopje op de wisser zit verstopt.
Om er achter te komen wat het is ben ik aan de slag gegaan. De stappen die ik genomen heb zijn alsvolgt;
- Allereerst open de kofferklep
- Neem een kruiskop schroevendraaier en schroef de schroeven er uit.
- Trek de bekleding los en ze de bekleding ergens neer met de schroefjes er bij
Nu kun je de volgende stappen ondernemen om te kijken waar het probleem zit. Doe de kofferklep dicht.
- Haal het afdekkapje van de wisser. (dit kun je doen door de randen uit elkaar te trekken en naar je toe de trekken. Op een gegeven moment komt hij los van de nippel bij het raam waar de vloeistof uit komt. Ga met een dun voorwerp in het gaatje. Draai de kap om en ga met een watte staafje in het rondje aan de onderzijde. Als hier vuil in zit merk je dit snel genoeg.Om het helemaal zeker te weten kun je er nog kokend water door laten lopen.
- Haal het slangetje van de drukregelaar en laat hierdoor ook water lopen. Ga ook met een dun staafje beide openingen.
Nu dat de slangetjes los zijn kun je eens de sproeier van uit de auto aan zetten. Nu kun je zien of de slang verstopt zit ja of nee.
Komt er niks uit zit de slang verstopt of geklemd. Sluit deze weer aan op de nippel. En doe hier het andere slangetje weer aan. Nu kan de klep weer naar beneden. ( klepje van de ruitenwisser is er nog steeds af. Herhaal de test met het gebruiken van de sproeier. Komt hier ook vloeistof uit weet je dat deze ook niet verstopt zit.
Daarna kun je alles weer aansluiten. Als laatste doe je de beschermkap van de ruitenwisser er weer op en kijk je of de hij het weer doet. Daarna kun je de binnenbekledingen er weer op schroeven.
Bij mij heeft deze methode in ieder geval gewerkt en mijn achterruit kan in deze winterse periode er weer tegen aan!
- het slangetje van de auto naar het motortje zit verstopt
- het slangetje met een drukvaatje naar het ander slangetje zit verstopt.
- drukvaatje zit verstopt
- aansluiting op het motortje zit verstopt
- sproeikopje op de wisser zit verstopt.
Om er achter te komen wat het is ben ik aan de slag gegaan. De stappen die ik genomen heb zijn alsvolgt;
- Allereerst open de kofferklep
- Neem een kruiskop schroevendraaier en schroef de schroeven er uit.
- Trek de bekleding los en ze de bekleding ergens neer met de schroefjes er bij
Nu kun je de volgende stappen ondernemen om te kijken waar het probleem zit. Doe de kofferklep dicht.
- Haal het afdekkapje van de wisser. (dit kun je doen door de randen uit elkaar te trekken en naar je toe de trekken. Op een gegeven moment komt hij los van de nippel bij het raam waar de vloeistof uit komt. Ga met een dun voorwerp in het gaatje. Draai de kap om en ga met een watte staafje in het rondje aan de onderzijde. Als hier vuil in zit merk je dit snel genoeg.Om het helemaal zeker te weten kun je er nog kokend water door laten lopen.
- Haal het slangetje van de drukregelaar en laat hierdoor ook water lopen. Ga ook met een dun staafje beide openingen.
Nu dat de slangetjes los zijn kun je eens de sproeier van uit de auto aan zetten. Nu kun je zien of de slang verstopt zit ja of nee.
Komt er niks uit zit de slang verstopt of geklemd. Sluit deze weer aan op de nippel. En doe hier het andere slangetje weer aan. Nu kan de klep weer naar beneden. ( klepje van de ruitenwisser is er nog steeds af. Herhaal de test met het gebruiken van de sproeier. Komt hier ook vloeistof uit weet je dat deze ook niet verstopt zit.
Daarna kun je alles weer aansluiten. Als laatste doe je de beschermkap van de ruitenwisser er weer op en kijk je of de hij het weer doet. Daarna kun je de binnenbekledingen er weer op schroeven.
Bij mij heeft deze methode in ieder geval gewerkt en mijn achterruit kan in deze winterse periode er weer tegen aan!