Spoorstangeind (stuurkogel vervangen) zonder uitlijnen
Geplaatst: 22 jan 2012, 17:00
Speling op de stuurkogel is apk afkeur en kan ook voor trilling zorgen.
Als je de mini opkrikt en het voorwiel van de grond hebt dan kun je de evt. speling checken door het wiel
te bewegen in lijn met de kogel. Eigenlijk moet je het wiel meteen alle kanten op proberen te kantelen dan controleer
je ook meteen de fusee kogels.
Er zijn 2 soorten spoorstangeinden, let hier op. Ik heb meteen ook links en rechts tegelijk vervangen.
Wel de mini aan de voorzijde op 2 assteunen zetten.
Moer eraf van de kogel en een tikje op zn kop met ondersteuning was bij mij genoeg om deze te lossen.
Ik had alle soorten poelitrekkers enz. bij de hand maar had niks nodig.
De moer van de stuurstang lossen en dan kan je het stuureind van de draad draaien.
Tel de slagen en meet het schoefdraad. Van te voren met kruipolie ad slag kan zeker geen kwaad.
Vet de nieuwe in en draai deze hetzelfde aantal slagen er weer op.
De stuurkogel ook weer monteren en dan de 2 moeren aandraaien.
Stuurkogelmoment 52nM
Daarna moeten de wielen weer uitgelijnd worden.
Ik heb een laserlijn op de remschijf bevestigd en deze 6 meter verder op de muur geprojecteerd.
(Dit dmv een magnetisch statief )
Dit op de muur afgetekend en zo na de montage van het nieuwe spoorstangeind deze weer met de laserlijn
uitgericht. Dit is supernauwkeurig en is uitlijnen niet nodig.
Mits alles al goed uitgelijnd was natuurlijk.
Als je de mini opkrikt en het voorwiel van de grond hebt dan kun je de evt. speling checken door het wiel
te bewegen in lijn met de kogel. Eigenlijk moet je het wiel meteen alle kanten op proberen te kantelen dan controleer
je ook meteen de fusee kogels.
Er zijn 2 soorten spoorstangeinden, let hier op. Ik heb meteen ook links en rechts tegelijk vervangen.
Wel de mini aan de voorzijde op 2 assteunen zetten.
Moer eraf van de kogel en een tikje op zn kop met ondersteuning was bij mij genoeg om deze te lossen.
Ik had alle soorten poelitrekkers enz. bij de hand maar had niks nodig.
De moer van de stuurstang lossen en dan kan je het stuureind van de draad draaien.
Tel de slagen en meet het schoefdraad. Van te voren met kruipolie ad slag kan zeker geen kwaad.
Vet de nieuwe in en draai deze hetzelfde aantal slagen er weer op.
De stuurkogel ook weer monteren en dan de 2 moeren aandraaien.
Stuurkogelmoment 52nM
Daarna moeten de wielen weer uitgelijnd worden.
Ik heb een laserlijn op de remschijf bevestigd en deze 6 meter verder op de muur geprojecteerd.
(Dit dmv een magnetisch statief )
Dit op de muur afgetekend en zo na de montage van het nieuwe spoorstangeind deze weer met de laserlijn
uitgericht. Dit is supernauwkeurig en is uitlijnen niet nodig.
Mits alles al goed uitgelijnd was natuurlijk.