Pagina 1 van 3

R50 voorzien van een R56 Cooper S uitlaat DIY

Geplaatst: 02 mar 2012, 13:07
door Dick en Natascha
De originele uitlaat begon wel wat lichte roest te vertonen :shock: :mrgreen: en dus was het meteen een mooi
moment om hier iets aan te modificeren! :P
Lijkt wel of alle roest op een mini zich verzameld bij de uitlaat....
Op (onder) de mini is nog geen enkel roestig plekje te vinden maar de uitlaat
was aardig verrot hoewel deze nog wel goed dicht was.
Afbeelding
Dan kunnen ook meteen de Cooper S onder en zij lippen erop. :mrgreen:
Afbeelding

Ik had de gangbare weg kunnen kiezen en een R53 systeem eronder kunnen plaatsen
maar ik vindt dat hele gedoe met de 2 dempers en alle bochten maar niets. :?
Ik dacht: Een demper rechtdoor lijkt mij een veel betere/cleanere oplossing (ook flowtechnisch :mrgreen: ).
Vandaar deze DIY

Wat heb je voor onderdelen nodig;
- R56 Cooper S uitlaat
- Hitteschild (2754958)
- Ophangbeugels 2x (1832755167 + 18302755168) Nr.3
- Ophang rubbers 2x (2x 18302753085) Nr.5
- Verloop inw. 50mm --> inw.55mm en 1 klem (met lassen ong. 35 Euro)
Kosten onderdelen (zonder uitlaat) Ong. 140 Euro :evil: (Dit is dan bij de stealer)
Afbeelding
Ter info;
De R56 Cooper S uitlaat heeft helaas een knik in de ingaande pijp naar de demper en
ligt dus niet in lijn met het midden van de demper.
Dit is lastig omdat de bestaande R50 pijp onder de auto wel rechtdoor loopt.
Ik heb bij de R56 uitlaat de ingaande pijp naar de demper 1cm vanaf de lasnaad afgezaagd
voordat deze een knik gaat maken.
Dit is dus vlak bij de demper (zie foto).Dit zodat je dan in een rechte lijn en rechtuit kan werken.
Afbeelding
Wat te doen;
Verwijder (indien aanwezig) de reservewiel bak.
Verwijder de 2 rood omcircelde uitlaatsteunen en2x schroefdraad. Behandelen en bitumen erop.
De meest rechtse laten zitten want daarmee wordt het hitteschild weer mee bevestigd (zag ik later :oops: )
Afbeelding
Deze dus.... :evil:
Afbeelding
Zaag de uitlaatpijp door op de aangegeven plek(zie foto)
Verwijder de R50 uitlaat met rubber beugels en hitte schild.
Kort het lange hitte schild in (blikschaar) tot aan de ”brug” (zie foto).
Afbeelding
Plaats nieuwe R56 Cooper S hitte schild (zie foto).
Ik heb het het andere bevestigingspunt van het schild met een popnagel vastgemaakt.
Deze past perfect tussen de brug en het bestaande hittteschild (ff de moeren lossen).
Tevens kun je de moer van de reservewielbak en 1 van de uitstekende boutjes (die je moest laten zitten)vastmaken.
Tevens 1 extra bevestigingspunt maken mbv een popnagel
Afbeelding

Demonteer de achterbumper en plaats de Cooper S onder- en zij lippen tbv de uitlaat opening in het midden.
Of zaag de sparing netjes uit.
Verwijder de nep luchtroosters uit de achterbumper om de beugels te kunnen monteren
(Ik heb een Cooper S achterbumper waarschijnlijk zal een R50 bumper er toch afmoeten om de beugels in de koker te schuiven).
Plaats de ophangbeugels op/in de kokers(zie foto).
Afbeelding
Hang de nieuwe uitlaat in de rubbers.
Afbeelding
Nu komt het lastige er moet een verloop komen van de bestaande pijp naar de nieuwe.
Recht verloop (rvs) besteld via internet inw. 50/55mm meer heb je niet nodig.
Hier kun je ook goed zien waar de nieuwe uitlaat is afgezaagd
Afbeelding
Deze aan de nieuwe uitlaat laten lassen (in lijn)
Afbeelding
Al met al is het best een aardige klus maar dit was meer omdat ik hier even het "wiel" zelf moest uitvinden.
Als je weet hoe het moet en de juiste spullen hebt dan is het in een middagje te doen. :mrgreen:

Uitlaat zit er onder!!!!!
Afbeelding
Afbeelding

Geluid stationair is super een mooie diepe roffel.
Wel meer als standaard maar zeker geen abnormale herrie pijp.
Als je rijd hoor je ook wat meer geluid maar niet hinderlijk totdat je veel toeren gaat maken.
Dan klinkt deze lekker sportief!!!!! :mrgreen:

Geplaatst: 02 mar 2012, 14:56
door Ollie
Super project!
Ben benieuwd naar jouw bevindingen met deze uitlaat.
Succes!

Geplaatst: 02 mar 2012, 18:23
door Berthil
Zo zit die van mij ook :)
Kun je ook meteen R56 diffusers monteren :)
Neem gewoon een rechte pijp naar achteren want die R56 knik heb je niet nodig.

Bedenk wel dat op een R56 de turbo 30% van het uitlaatgeluid al wegneemt. Een R56 uitlaat zal dus altijd wat luider zijn op een R53 (S) maar ik denk dat het wel mee valt op een R50 (Cooper) door de afwezigheid van de compressor die behoorlijk na kan drukken in de uitlaat.

Succes.

Afbeelding

Geplaatst: 02 mar 2012, 18:45
door MartijnGizmo
Sam heeft ook een R56-uitlaat onder z'n Pimp-Mini, die brulde er toch aardig overheen in die tunnelfilmpjes...

Geplaatst: 02 mar 2012, 19:33
door Dick en Natascha
Ik hoop dat het qua geluid wel mee gaat vallen want een hoop herrie is nou bepaald niet de bedoeling. :oops:
Ben er vanuit gegaan dat het verschil in geluid niet al te groot zal zijn maar ja als het klaar is weet ik genoeg.
Als de vrouw maar niet gaat klagen dan kan alles er weer af misschien.
De diffuser is wel cool maar past meer op een Cooper S racemonster dan op een Cooper van de vrouw.

Geplaatst: 02 mar 2012, 19:44
door spenki
Hoi:

Ik heb deze mod een jaar of 2 3 geleden al eens gedaan en geluid is prima
en zeker niet te luid(vind ik)

Gr Roy

Geplaatst: 02 mar 2012, 20:49
door Dick en Natascha
spenki schreef:Hoi:

Ik heb deze mod een jaar of 2 3 geleden al eens gedaan en geluid is prima
en zeker niet te luid(vind ik)

Gr Roy
Hoi roy, Kon me ook niet voorstellen dat het enorm verschil zou uitmaken.
Pimp mini heeft een meer open cat vervanger en is een r53 vandaar de herrie.
Ben wat meer gerust nu en hoop het as. Zondag af te hebben en benieuwd naar het geluid.
Het is helaas niet af omdat ik het verloop aan de uitlaat moet laten lassen.
Alles verder wel voorbereid dus volgende week wordt het een eitje....

Geplaatst: 04 mar 2012, 20:05
door Dick en Natascha
DIY ge update :mrgreen:

Geplaatst: 04 mar 2012, 20:30
door Evomini
Ziet er goed uit!

Voor iedereen die iets als dit wil doen (of een andere uitlaatmod): Ik heb nog een (middendemper-loze R50 One) uitlaatpijp liggen in redelijke staat (zonder achterdemper). Misschien handig om die te gebruiken, hoef je er geen goede uitlaat voor te verzagen. Als iemand hem kan gebruiken laat maar weten:

Afbeelding

Geplaatst: 06 mar 2012, 00:06
door Dick en Natascha
Hoi EVOMINI;
Kan het zo zijn dat de one pijp een kleinere pijp diameter heeft als de Cooper?
(Cooper is 50mm in ieder geval)
Tevens zit er bij de Cooper nog een demper tussen en ik weet niet wat het geluid zal zijn zonder deze demper...
Maar het inderdaad zonde om een goede uitlaat te verzagen!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag het passtuk aan de uitlaat laten lassen en vanavond de uitlaat geplaatst.
Wat nu vrij snel gedaan omdat alles voorbereid was.
Alles paste gelukkig perfect.
Het geluid is mooi diep/dof bij stationair toerental wel wat meer als bij de oude pijp maar zeker niet hinderlijk.
Tijdens het rijden merk je in de auto misschien iets verschil in geluid maar zeker niet (te) veel.
Van 4 tot 6000 toeren dan hoor je hem wel aardig maar dat deed de oude pijp ook al.....
Kortom ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Geplaatst: 06 mar 2012, 18:28
door Evomini
Hey heb even opgemeten: 45mm inderdaad.

Nou ja misschien voor iemand die zn One uitlaat wil aanpasen, ik zie vaak op internet allerlei sportuitlaten aangeboden die alleen uit een achterdemper bestaan. Wie hem hebben wil mag hem hebben van me.

Grappig om te zien trouwens jouw uitlaat. Mijn standaard uitlaat was compleet doorgeroest daar waar de buis aan de achterdemper, terwijl de buis en demper er nog letterlijk glanzend als nieuw uitzagen :s

Geplaatst: 06 mar 2012, 18:39
door BMX
Ziet er allemaal goed uit!
Dit vraagt om een filmpje en een plekje in dit topic

Geplaatst: 11 mar 2012, 13:29
door Ollie
Hey Dick!
Hoe ziet je Mini er nou uit? Ben benieuwd naar foto's van het geheel!

Geplaatst: 11 mar 2012, 19:28
door PimNoordhof
Ziet er goed uit Dick!!
Ben benieuwd naar het geluid! :P

Geplaatst: 11 mar 2012, 20:01
door Dick en Natascha
Meteen ook de winterwieltjes erafgehaald. :)
Als ik wat meer tijd heb dan zal ik wat mooiere foto's schieten en een filmpje van het geluid erbij zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Geluid is voor mij TOP! Ik wilde niet te veel herrie en er zit een mooie diepe brom in stationair.
Boven de 4500 Toeren is het :mrgreen: een feessie! :mrgreen: