R50 voorzien van een R56 Cooper S uitlaat DIY
Geplaatst: 02 mar 2012, 13:07
De originele uitlaat begon wel wat lichte roest te vertonen en dus was het meteen een mooi
moment om hier iets aan te modificeren!
Lijkt wel of alle roest op een mini zich verzameld bij de uitlaat....
Op (onder) de mini is nog geen enkel roestig plekje te vinden maar de uitlaat
was aardig verrot hoewel deze nog wel goed dicht was.
Dan kunnen ook meteen de Cooper S onder en zij lippen erop.
Ik had de gangbare weg kunnen kiezen en een R53 systeem eronder kunnen plaatsen
maar ik vindt dat hele gedoe met de 2 dempers en alle bochten maar niets.
Ik dacht: Een demper rechtdoor lijkt mij een veel betere/cleanere oplossing (ook flowtechnisch ).
Vandaar deze DIY
Wat heb je voor onderdelen nodig;
- R56 Cooper S uitlaat
- Hitteschild (2754958)
- Ophangbeugels 2x (1832755167 + 18302755168) Nr.3
- Ophang rubbers 2x (2x 18302753085) Nr.5
- Verloop inw. 50mm --> inw.55mm en 1 klem (met lassen ong. 35 Euro)
Kosten onderdelen (zonder uitlaat) Ong. 140 Euro (Dit is dan bij de stealer)
Ter info;
De R56 Cooper S uitlaat heeft helaas een knik in de ingaande pijp naar de demper en
ligt dus niet in lijn met het midden van de demper.
Dit is lastig omdat de bestaande R50 pijp onder de auto wel rechtdoor loopt.
Ik heb bij de R56 uitlaat de ingaande pijp naar de demper 1cm vanaf de lasnaad afgezaagd
voordat deze een knik gaat maken.
Dit is dus vlak bij de demper (zie foto).Dit zodat je dan in een rechte lijn en rechtuit kan werken.
Wat te doen;
Verwijder (indien aanwezig) de reservewiel bak.
Verwijder de 2 rood omcircelde uitlaatsteunen en2x schroefdraad. Behandelen en bitumen erop.
De meest rechtse laten zitten want daarmee wordt het hitteschild weer mee bevestigd (zag ik later )
Deze dus....
Zaag de uitlaatpijp door op de aangegeven plek(zie foto)
Verwijder de R50 uitlaat met rubber beugels en hitte schild.
Kort het lange hitte schild in (blikschaar) tot aan de ”brug” (zie foto).
Plaats nieuwe R56 Cooper S hitte schild (zie foto).
Ik heb het het andere bevestigingspunt van het schild met een popnagel vastgemaakt.
Deze past perfect tussen de brug en het bestaande hittteschild (ff de moeren lossen).
Tevens kun je de moer van de reservewielbak en 1 van de uitstekende boutjes (die je moest laten zitten)vastmaken.
Tevens 1 extra bevestigingspunt maken mbv een popnagel
Demonteer de achterbumper en plaats de Cooper S onder- en zij lippen tbv de uitlaat opening in het midden.
Of zaag de sparing netjes uit.
Verwijder de nep luchtroosters uit de achterbumper om de beugels te kunnen monteren
(Ik heb een Cooper S achterbumper waarschijnlijk zal een R50 bumper er toch afmoeten om de beugels in de koker te schuiven).
Plaats de ophangbeugels op/in de kokers(zie foto).
Hang de nieuwe uitlaat in de rubbers.
Nu komt het lastige er moet een verloop komen van de bestaande pijp naar de nieuwe.
Recht verloop (rvs) besteld via internet inw. 50/55mm meer heb je niet nodig.
Hier kun je ook goed zien waar de nieuwe uitlaat is afgezaagd
Deze aan de nieuwe uitlaat laten lassen (in lijn)
Al met al is het best een aardige klus maar dit was meer omdat ik hier even het "wiel" zelf moest uitvinden.
Als je weet hoe het moet en de juiste spullen hebt dan is het in een middagje te doen.
Uitlaat zit er onder!!!!!
Geluid stationair is super een mooie diepe roffel.
Wel meer als standaard maar zeker geen abnormale herrie pijp.
Als je rijd hoor je ook wat meer geluid maar niet hinderlijk totdat je veel toeren gaat maken.
Dan klinkt deze lekker sportief!!!!!
moment om hier iets aan te modificeren!
Lijkt wel of alle roest op een mini zich verzameld bij de uitlaat....
Op (onder) de mini is nog geen enkel roestig plekje te vinden maar de uitlaat
was aardig verrot hoewel deze nog wel goed dicht was.
Dan kunnen ook meteen de Cooper S onder en zij lippen erop.
Ik had de gangbare weg kunnen kiezen en een R53 systeem eronder kunnen plaatsen
maar ik vindt dat hele gedoe met de 2 dempers en alle bochten maar niets.
Ik dacht: Een demper rechtdoor lijkt mij een veel betere/cleanere oplossing (ook flowtechnisch ).
Vandaar deze DIY
Wat heb je voor onderdelen nodig;
- R56 Cooper S uitlaat
- Hitteschild (2754958)
- Ophangbeugels 2x (1832755167 + 18302755168) Nr.3
- Ophang rubbers 2x (2x 18302753085) Nr.5
- Verloop inw. 50mm --> inw.55mm en 1 klem (met lassen ong. 35 Euro)
Kosten onderdelen (zonder uitlaat) Ong. 140 Euro (Dit is dan bij de stealer)
Ter info;
De R56 Cooper S uitlaat heeft helaas een knik in de ingaande pijp naar de demper en
ligt dus niet in lijn met het midden van de demper.
Dit is lastig omdat de bestaande R50 pijp onder de auto wel rechtdoor loopt.
Ik heb bij de R56 uitlaat de ingaande pijp naar de demper 1cm vanaf de lasnaad afgezaagd
voordat deze een knik gaat maken.
Dit is dus vlak bij de demper (zie foto).Dit zodat je dan in een rechte lijn en rechtuit kan werken.
Wat te doen;
Verwijder (indien aanwezig) de reservewiel bak.
Verwijder de 2 rood omcircelde uitlaatsteunen en2x schroefdraad. Behandelen en bitumen erop.
De meest rechtse laten zitten want daarmee wordt het hitteschild weer mee bevestigd (zag ik later )
Deze dus....
Zaag de uitlaatpijp door op de aangegeven plek(zie foto)
Verwijder de R50 uitlaat met rubber beugels en hitte schild.
Kort het lange hitte schild in (blikschaar) tot aan de ”brug” (zie foto).
Plaats nieuwe R56 Cooper S hitte schild (zie foto).
Ik heb het het andere bevestigingspunt van het schild met een popnagel vastgemaakt.
Deze past perfect tussen de brug en het bestaande hittteschild (ff de moeren lossen).
Tevens kun je de moer van de reservewielbak en 1 van de uitstekende boutjes (die je moest laten zitten)vastmaken.
Tevens 1 extra bevestigingspunt maken mbv een popnagel
Demonteer de achterbumper en plaats de Cooper S onder- en zij lippen tbv de uitlaat opening in het midden.
Of zaag de sparing netjes uit.
Verwijder de nep luchtroosters uit de achterbumper om de beugels te kunnen monteren
(Ik heb een Cooper S achterbumper waarschijnlijk zal een R50 bumper er toch afmoeten om de beugels in de koker te schuiven).
Plaats de ophangbeugels op/in de kokers(zie foto).
Hang de nieuwe uitlaat in de rubbers.
Nu komt het lastige er moet een verloop komen van de bestaande pijp naar de nieuwe.
Recht verloop (rvs) besteld via internet inw. 50/55mm meer heb je niet nodig.
Hier kun je ook goed zien waar de nieuwe uitlaat is afgezaagd
Deze aan de nieuwe uitlaat laten lassen (in lijn)
Al met al is het best een aardige klus maar dit was meer omdat ik hier even het "wiel" zelf moest uitvinden.
Als je weet hoe het moet en de juiste spullen hebt dan is het in een middagje te doen.
Uitlaat zit er onder!!!!!
Geluid stationair is super een mooie diepe roffel.
Wel meer als standaard maar zeker geen abnormale herrie pijp.
Als je rijd hoor je ook wat meer geluid maar niet hinderlijk totdat je veel toeren gaat maken.
Dan klinkt deze lekker sportief!!!!!