Pagina 1 van 5

MINI Crossover Concept

Geplaatst: 10 sep 2008, 02:00
door Berthil
Na de succesvolle MINI hatchback, Cabrio en Clubman is de Crossover Concept de vierde variant van MINI. De Crossover Concept is de eerste MINI die meer dan vier meter lang is, beschikt over vierwielaandrijving, vier portieren en vier aparte stoelen. Deze kenmerken, aangevuld met het unieke MINI-karakter, maken de Crossover Concept letterlijk tot de vierde dimensie van MINI.
De MINI Crossover Concept is met zijn vierwielaandrijving een allrounder die het MINI-gevoel uitbreidt met de mogelijkheden voor meer avontuur buiten de gebaande paden. Daarbij is de Crossover Concept groter dan de andere MINI’s. Hij is ruim vier meter lang, bij een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,60 meter. Zijn wielbasis bedraagt bijna 2,61 meter, waardoor de Crossover Concept nog stoerder op de weg staat. De MINI Crossover Concept biedt opmerkelijk veel ruimte en flexibiliteit aan de inzittenden.

Asymmetrische portieren
De MINI Crossover Concept valt op doordat niet zomaar vier portieren zijn gemonteerd, maar doordat is gekozen voor een asymmetrische opstelling. Aan de passagierskant zijn twee gewone portieren geplaatst, maar aan de kant van de bestuurder is het achterste portier een schuif-kanteldeur die langs de zijkant naar achteren schuift. Doordat de B-stijl is weggelaten, kan de zijkant aan bestuurderszijde geheel worden geopend voor een optimale toegang of voor het laden van grotere stukken bagage. Nog een opvallend detail: de ruiten zijn niet in frames gevat.

De achterdeur, eveneens met een sponningloze ruit die in de deur kan zakken, scharniert aan één zijde. Doordat de deur zeer wijd opent, geeft hij zeer goed toegang tot de bagageruimte. Die bagageruimte kan worden vergroot door de achterste stoelen om te klappen of in de vloer te laten zakken. De beide stoelen achter zijn hetzelfde als de stoelen voorin en zijn over 13 cm verschuifbaar. De keuze is dus beenruimte voor heel lange onderdanen of minder beenruimte en nóg meer bagageruimte.

De MINI Center Globe
MINI’s zijn bekend om onder meer hun centraal op het dashboard geplaatste grote meter, die de snelheid aangeeft en waarin tal van zaken zijn ondergebracht. In de Crossover Concept is dit ‘informatiecentrum’ driedimensionaal uitgevoerd, als een wereldbol: de MINI Center Globe. Hierbij wordt gebruik gemaakt van moderne laser-projectietechniek, wat het mogelijk maakt simultaan beelden in krachtige kleuren te presenteren. Deze nog nimmer in een auto getoonde techniek maakt het ook mogelijk de wereldbol optisch verticaal te splitsen, zodat berijder en passagier ieder hun eigen beeld hebben. Het hele systeem kan op velerlei manieren worden bediend: met een muis op het stuur, toetsen onder in de wereldbol, een toetsenbord voor de passagier of via het touch screen.

De MINI Center Globe is gekoppeld aan het start-stopsysteem van de motor. In plaats van een sleutel heeft de bestuurder een zogenoemde Keyball die in de daartoe bestemde opening boven in de Center Globe moet worden gestopt. De Keyball rolt vervolgens via het midden van de globe richting de bestuurder, waarna die erop kan drukken om de motor te starten. Nog een keer drukken stopt de motor, waarna de Keyball naar beneden rolt en kan worden verwijderd.

MINI Center Rail verbindt de passagiers vóór en achter
In plaats van een middenconsole, heeft de Crossover Concept een centrale rail (de MINI Center Rail) die bij het dashboard begint en helemaal doorloopt tot aan de achterdeur. Het is letterlijk de verbinding tussen de voor- en de achterstoelen. Houders voor communicatie- of audioapparatuur, bekerhouders, opbergvakjes en armsteunen worden met een speciaal systeem aan de rail bevestigd. Omdat deze elementen gemakkelijk van voor naar achter over de rail te verplaatsen zijn, hebben de voor- en achterpassagiers beter en gemakkelijker contact.

De MINI Crossover Concept biedt een vooruitblik op de nieuwe facetten van het merk, die dit innovatieve voertuigconcept mogelijk maakt. De MINI Crossover Concept is onderscheidend, biedt onmiskenbare fun en is bovendien bijzonder praktisch: MINI in de vierde dimensie.

Afbeelding

Geplaatst: 10 sep 2008, 07:37
door Mitchell
mmm, ik weet nog niet of ik het wel wat vind. Naar die centre globe ben ik wel benieuwd, het klinkt in ieder geval heel gaaf! Verder vind ik de lijn die het dak volgt maar raar, hierdoor ontstaat dat kleine ruitje... raar!

Re: MINI Crossover Concept

Geplaatst: 10 sep 2008, 08:48
door Miniboard
Berthil schreef:Vierwielaandrijving - de grondslag voor een nieuwe MINI gevoel
Als ze dat nu ook gaan inzetten voor de sportievere modellen dan hebben we weer wat om naar uit te zien

Geplaatst: 10 sep 2008, 09:24
door Let's MINI
Hierbij het persbericht van MINI NL, net via de mail binnen gekregen.. Ik vindt um leuk.. Kan niet wachten...


De vierde dimensie: MINI Crossover Concept
10.09.2008

Na de succesvolle MINI hatchback, Cabrio en Clubman is de Crossover Concept de vierde variant van MINI. De Crossover Concept is de eerste MINI die meer dan vier meter lang is, beschikt over vierwielaandrijving, vier portieren en vier aparte stoelen. Deze kenmerken, aangevuld met het unieke MINI-karakter, maken de Crossover Concept letterlijk tot de vierde dimensie van MINI.
De MINI Crossover Concept is met zijn vierwielaandrijving een allrounder die het MINI-gevoel uitbreidt met de mogelijkheden voor meer avontuur buiten de gebaande paden. Daarbij is de Crossover Concept groter dan de andere MINI’s. Hij is ruim vier meter lang, bij een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,60 meter. Zijn wielbasis bedraagt bijna 2,61 meter, waardoor de Crossover Concept nog stoerder op de weg staat. De MINI Crossover Concept biedt opmerkelijk veel ruimte en flexibiliteit aan de inzittenden.

Asymmetrische portieren
De MINI Crossover Concept valt op doordat niet zomaar vier portieren zijn gemonteerd, maar doordat is gekozen voor een asymmetrische opstelling. Aan de passagierskant zijn twee gewone portieren geplaatst, maar aan de kant van de bestuurder is het achterste portier een schuif-kanteldeur die langs de zijkant naar achteren schuift. Doordat de B-stijl is weggelaten, kan de zijkant aan bestuurderszijde geheel worden geopend voor een optimale toegang of voor het laden van grotere stukken bagage. Nog een opvallend detail: de ruiten zijn niet in frames gevat.

De achterdeur, eveneens met een sponningloze ruit die in de deur kan zakken, scharniert aan één zijde. Doordat de deur zeer wijd opent, geeft hij zeer goed toegang tot de bagageruimte. Die bagageruimte kan worden vergroot door de achterste stoelen om te klappen of in de vloer te laten zakken. De beide stoelen achter zijn hetzelfde als de stoelen voorin en zijn over 13 cm verschuifbaar. De keuze is dus beenruimte voor heel lange onderdanen of minder beenruimte en nóg meer bagageruimte.

De MINI Center Globe
MINI’s zijn bekend om onder meer hun centraal op het dashboard geplaatste grote meter, die de snelheid aangeeft en waarin tal van zaken zijn ondergebracht. In de Crossover Concept is dit ‘informatiecentrum’ driedimensionaal uitgevoerd, als een wereldbol: de MINI Center Globe. Hierbij wordt gebruik gemaakt van moderne laser-projectietechniek, wat het mogelijk maakt simultaan beelden in krachtige kleuren te presenteren. Deze nog nimmer in een auto getoonde techniek maakt het ook mogelijk de wereldbol optisch verticaal te splitsen, zodat berijder en passagier ieder hun eigen beeld hebben. Het hele systeem kan op velerlei manieren worden bediend: met een muis op het stuur, toetsen onder in de wereldbol, een toetsenbord voor de passagier of via het touch screen.

De MINI Center Globe is gekoppeld aan het start-stopsysteem van de motor. In plaats van een sleutel heeft de bestuurder een zogenoemde Keyball die in de daartoe bestemde opening boven in de Center Globe moet worden gestopt. De Keyball rolt vervolgens via het midden van de globe richting de bestuurder, waarna die erop kan drukken om de motor te starten. Nog een keer drukken stopt de motor, waarna de Keyball naar beneden rolt en kan worden verwijderd.

MINI Center Rail verbindt de passagiers vóór en achter
In plaats van een middenconsole, heeft de Crossover Concept een centrale rail (de MINI Center Rail) die bij het dashboard begint en helemaal doorloopt tot aan de achterdeur. Het is letterlijk de verbinding tussen de voor- en de achterstoelen. Houders voor communicatie- of audioapparatuur, bekerhouders, opbergvakjes en armsteunen worden met een speciaal systeem aan de rail bevestigd. Omdat deze elementen gemakkelijk van voor naar achter over de rail te verplaatsen zijn, hebben de voor- en achterpassagiers beter en gemakkelijker contact.

De MINI Crossover Concept biedt een vooruitblik op de nieuwe facetten van het merk, die dit innovatieve voertuigconcept mogelijk maakt. De MINI Crossover Concept is onderscheidend, biedt onmiskenbare fun en is bovendien bijzonder praktisch: MINI in de vierde dimensie.

Geplaatst: 10 sep 2008, 09:48
door coendek
vind het een lelijk ding zo.... en die centre globe... net een waarzeggersbol :? :s (of hoe ook zo'n ding werkt! :lol: )

nee niet mijn ding.. iig NOG niet..

wel lijkt me het super dik als er een Cooper S met 4 wiel aandrijving komt!! :shock:

Cheers

Coen

Geplaatst: 10 sep 2008, 10:06
door Shadow_Breaker
coendek schreef:wel lijkt me het super dik als er een Cooper S met 4 wiel aandrijving komt!! :shock:

Cheers

Coen
Lol en dan een beek kuurtje en verlagen. :mrgreen:

Geplaatst: 10 sep 2008, 10:22
door William Blake
het enigste positieve dat ik kan bedenken is de AWD

dat in een Stage III JCW met 260 pk 8)

Geplaatst: 10 sep 2008, 10:49
door Berthil
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 10 sep 2008, 11:01
door Miniboard
coendek schreef:wel lijkt me het super dik als er een Cooper S met 4 wiel aandrijving komt!!
en met 240 pk :mrgreen:

Geplaatst: 10 sep 2008, 11:07
door poeptus
Ik vind hem in ieder geval super gaaf eruit zien...

Geplaatst: 10 sep 2008, 11:32
door ArjandeV
Van de zijkant vind ik hem gaaf.. voor de rest is het mij te futuristisch.. maar dat kan ook komen omdat het nog "computerbeelden" zijn...

Geplaatst: 10 sep 2008, 12:05
door Shadow_Breaker
check die edelstaal pedalen :mrgreen:

Geplaatst: 10 sep 2008, 12:58
door Clubmenneke
Super! 8)
Als ie uitkomt is mijn clubman alweer twee jaar oud.............
Linda: kan ik vast een afspraak met je inplannen >)

Geplaatst: 10 sep 2008, 13:06
door Let's MINI
Clubmenneke schreef:Super! 8)
Als ie uitkomt is mijn clubman alweer twee jaar oud.............
Linda: kan ik vast een afspraak met je inplannen >)
Als het je lukt, om de Clubman twee jaar te houden... hihihihi.. >) >)

Hij is leuk he, vindt um echt stoer...

Geplaatst: 10 sep 2008, 13:10
door Kuijt
:''O :'( :''O :'( :''O :'( :''O :'(

Typisch geval van verkeerd doorborduren op een geniaal concept. Hebben we meer voorbeelden van gezien in het verleden. Het is nog een concept gelukkig, maar stel je eens voor dat ze juist de lelijke zaken gaan overzetten op de "gewone" versie. Meestal betekent dat het begin van het einde.
Herkent iemand nog een Twingo in de nieuwe Twingo?

Soms is het ccocept weer beter als het uiteindelijk resultaat: de concept new Beetle was veel mooier als hetgeen we nu telkens inhalen.

1 ding blijft; smaken verschillen

J